Hej.
Har äntligen "blivit med" Defender (nu LXV) igen..
Jag misstänker att det finns en hel del erfarenhet här på forumet i ämnet rostskydd..
Med en tid. Def. så gjorde jag en "behandling" via Kastell men hade inte bilen länge nog efter det för att på riktigt utvärdera det ordentligt.
Jag har funderat på att lämna in den för att få det gjort på "riktigt", å andra sidan så vet man inte hur bra det blir gjort om man inte gör det själv.
Så göra det själv med alla de bekymmer det för med sig med att välja rätt produkter till att lösa logistiken med ångtvätt plus hitta plats för hela behandlingen (inte helt lätt i Gbg. området)?
Eller lämna det till en firma som sköter allt på på ett par dagar och betala och därefter hoppas på att de gjort ett ett så bra jobb som möjligt på så kort tid som möjligt med de preparat som de saluför? 😉
Hur har ni gjort med era LR?
Har ni några tips/förslag på produkter/firmor som är bra och vissa som kanske lämnar lite mer att önska.
Fanns säkert en hel del på det gamla forumet i ämnet men det kommer nya medlemmar och nya produkter/tjänster på marknaden.
Så jag hoppas på en massa förslag och tips till mej och alla andra som funderar på hur man på bästa sätt tar hand om sin Land Rover.
Vänliga hälsningar.
Micke.
Hej Micke! Att rostskydda en Defender eller Series bil är en grannlaga uppgift. Ramen är den viktigaste delen. Många s.k. rostskyddsfirmor glömmer insidan på ramen. Där kan mycket otrevligt fuktbevarande/rostfrämjande grus m.m samlas. En radikal lösning är att till sin högtryckstvätt skaffa en avlopps-rens-slang en s.k. "iller" som man långsamt för in framifrån i ramens längsgående balkar. Innan dess bör man ha borrat några extra dräneringshål underst på balkarna. Så bör man palla upp bilen och göra samma sak bakifrån. Då är det lämpligt att borra upp ingångs- hål där bakre tvärbalken möter de längsgående rambalkarna. Urtorkningen av ramen kan man göra med att på något sätt anbringa en "skotork med extra långa luftslangar. Utvändigt rost skydd föregås av rentvättning och skrapning av ev. behandlade ytor. Synlig ytrost behandlas "rostätare". En komplettering av s.k. innerskärmar är ett måste.. likaså bättre form av stänkskydd särskilt i bakvagnen. Bitumenprodukter för ytskiktet tunnare penetrerande för invändigt... Dörrar bör få tynnflytande medel, särskilt viktigt där alu. möter stål . Torpedväggen kräver mycket extrahål för injektion av tynnflytande medel. Det är minst en veckas arbete med ordentlig urtorkning och applicering av div. passande rostskyddsmedel. jag har aldrig låtit någon "rostskyddsverkstad" behandla mina bilar. Har sett förmycket resultat av okunskap, bristande intresse (fusk?) hos s.k. proffs-aktörer. Jag har aldrig haft rost i eller på någon av mina Def./series-bilar sedan 1961., Men minst vartannat år/sommar har de fått en grundlig behandling.. Så har vi förstås alu.karrossen som kan börja"fjälla"vit alu.oxid. men det är ett kapitel för sig....
mvh Knut
Tack för inlägget Knut.
(Sugen på extraknäck?) 😉
Vad har du använt för olika produkter/fabrikat och hur tycker du de olika (om du nu provat andra) fungerat?
Ja, det finns lite lättare fordon att skydda från rost än en Land Rover Series/Defender.
Har själv besökt några olika professionella rostskyddare.
Dinitrolcenter med 3 olika alt. där den som de rekommenderar Tuff-Kote Dinol behandlingen som för en 110:a kostar 9.070:-
Ditec-center som använder Valvolines produkter, där de jobbar med Tectyl och Locktite.
De använder ungefär samma upplägg med med rengörning med högtryck dock använder Ditec dessutom värme/ånga vid rengörningen. Upptäcker de rostangrepp efter "torken"så används "rostomvandlare" för att stabilisera ytan för vidare behandling.
Sen används ett lättflytande vaxbaserat rostskydd som de sprutar i balkar och "alla" hålrum efter ett schema med ett x antal punkter. och efter det så läggs ett lager utvändigt med ett mer tjockflytande medel över hela underredet.
Inte så stor skillnad men å andra sidan hur men hur många sätt finns det "att flå en katt"..?
Då kommer man osökt in på produkterna de använder.
Några erfarenheter när det gäller Dinitrol och Tectyl/Locktites och nedan produkter?
Har hittat andra intressanta produkter men dock verkar det svårt att få tag på dem lokalt (i Sverige), Dynax S-50 (verkar enl. oberoende tester vara "top notch") från Bilt Hamber och Corroless S o tillhörande Vax.
Ha nu en riktigt GO helg.
Micke.
Nu fick jag till länkarna också..
Dinitrol behandling.
https://www.youtube.com/watch?v=FREqAZGzUzk
O Tectyls motsvarighet.
https://www.youtube.com/watch?time_continue
Här kommer en som gjort det själv med produkter från Bilt Hamber som jag skrev om tidigare.
https://www.youtube.com/watch?v=ugB9IHKEQPc
Glömde att nämna priset för en Tectylbehandling var för en 110:a 8.500:- i Göteborg.
Micke.
Hej och tack för alla tips...själv gör jag ungefär som Knut beskriver och använder Lioljebaserade rostskyddsprodukter inuti ramen och på ställen som är svåråtkomliga...Linolja har bra krypförmåga och är hyggligt miljövänligt och doftar gott 🙂
Utvändigt på ramen använder jag Hammarlack.
I gamla forumet finns mer info om just rostskydd...dock efterfrågar jag metoder för att fixa "vitrosten" dvs den galvaniska korrosion som äter aluminiumkarossen på våra Defenders...använder zinkspray som jag hoppas vara "det sämre materialet" och förbrukas isf aluminiumet .
Varför ser man så få seriebilar med galvanisk korrosion ? kanske beror på att seriebilarna har färre jordningspunkter ?
vet bara att vår Serie 2a är i stort fri från den typen av korrosion som vår Defender 110 har...
/Denis
Den proffsigaste är ju Tomas på Rostskyddsnetoder.
Vi Bilägares och andras expert på hur bilar rostar.
Hej igen Micke! Vill du veta mer om bra rostskyddsmöjligheter i Halland där jag finns (Hishult ligger i Laholms kommun), kan du kontakta mig på< forests.pipewood@gmail.com> så kan jag bli mer konkret med råd och ev. dåd. En Defender kräver något helt annat än dagens"moderna" s.k. bilar.
I all hast
Knut
Hej igen..
Tack för alla inlägg och tips.
Hur och framför allt var applicerar ni linoljan? Använder ni något "sprutschema" eller efter eget huvud?
Fortsätt fyll på i tråden..
Hej där i "Dinitectylträsket! Det kan säkert skrivas hyllmetrar om hur , var och när en Series/Defender Land Rover ska rostskyddas. Alla s.k. rostskyddsproffs har vad de menar är ett "sprutschema"......MEN ingen verkar i nutid ha haft närkontakt med den "verkliga" verkligheten.. Waxyoil i England är ett seriöst "preparatföretag" som tillsammans med vissa utvalda verkstäder lyckas bra. Det hela handlar om bilens ålder/tidigare behandlingar. Kokt linolja med tillsats av lämpligt "förtunningsmedel" är utmärkt för de nyaste utgåvorna, där bitumenpreparat saknas (?) Blandning av Linoljebaserade medel och dito bitumen bör absolut undvikas.
Har men en fin bil som man vill åldras tillsammans med !! Så gäller det att arbeta metodiskt. Jag har faktiskt lyft av karossen på flera bilar inför rostskydd.. Då kan man ordna div. annat som kan vara svåråtkomligt. Vid något tillfälle visade det sig att ett rambyte blev nödvändigt. En helgalvad,icke-indisk (TD5-ram) kan hålla i evigheter. Även den bör slitageskyddas med "något" på utsatta ställen. De sista årgångarna 2010--2015,5 fick något "lättare" läs tunnare gods" ramar, med invändig vaxbegjutning. Den beryktade bakstammen fick dock behålla sin förfärliga konstruktion , utan vaxskydd. Frågan för många LR-ägare hur länge vill jag ha min bil....rätt vårdad är en Defender ganska värdestabil trots allt. Måste man börja svetsa och lappa....Hm! Att skrapa och måla på ,från början ,dåligt härdat stål ?? När jag idag "hejarsmider" på min bakgård och i min smedja, så hamnar järnet i linolja för att "svartbrännas" så att rosten kan känna sig "dissad". Sensmoral: är en Defender bara en engelsk obsolet "skitbil" eller en kamrat för livet som kämpar mot en dagsländeaktig skräpkultur.
Tankar i Snöstormen
Knut
.
Beklagar att "tryskfejlsnisse" skrev fel om den engelska specialisten mot rost verksamheten heter
"WAXOYL" <<waxoylshop.com>> och inget annat...
Sorry../ Knut insnöad i Hishult
Hej!
Invändigt. Rikligt med linolja. Räkna med dropp så tänk på var du står. Utvändigt. Högtryckstvätt. Stålborste och blåsa rent med luft. Därefter Isotrol ( https://www.introteknik.se/sv/isotrol-klarlack-grund/ )grund och lack. Först med pensel och därefter rikligt sprutande på krångligare ställen. Har hållit min bil väldigt fin, men då ska man ju i rättvisans namn säga att den inte rullat mycket senaste åren, då den är ett pågående projekt. Dock har jag använt isotrol på många grejer jag byggt, alltid med gott resultat.
Lycka till!
finns flera "rostlösare"
treble X
isitrol
treman Xrost
googla på fosforsyra
Ferrycid är ju suveränt som rostätare´´ också.
Hej,
Snart börjar det bli dags för mig att rostskyddsbehandla, några färska erfarenheter från Göteborgsområdet?
Mvh
Magnus
Hej jag va och rostskydda min defender i Strömstad för ett tag sen hos en kille som har en firma där uppe som håller på med sånt. Men han blästrar hela ramen och sen lägger han två lager med epoxy färg och sen lägger han nått lager med en vax färg. Han sprutar även insidan av ramen men kommer inte riktigt ihåg vad det va. Du kan få hans kontakt uppgifter om du är intresserad. Det är ju dock inte speciellt billigt men kan va värt det i längden.