Hej!
Jag har ett bekymmer med min td5 som inte riktigt vill komma upp till arbetstemperatur, Frågade en god vän till mig om vad det kan bero på och han nämnde att det skulle kunna vara termostaten som kan ha fastnat och hängt sig lite öppet.
Så jag köpte en ny termostat och byte ut den gamla men felet kvarstod, byte även sensorn upp vid blocket så sent som idag men problemet kvarstår för mig fortfarande.
De ända som är kvar att byta vad jag förstår så är det själva vattentemperaturmätaren.
Om inte de fixar problemet vad skulle det isf kunna vara för fel på henne? när hon inte vill bli riktigt varm? :/
Är väldigt tacksam på alla möjliga tips och trix!
//Tobias
Dom går rätt kallt om du inte belastar den. Ett alternativ är att skruva av viscosfläkten under den svalare årstiden.
De håller in nye temperaturen uppe under tomgång eller låg belastning.
Kylargardin kan hjälpa något.
hmm okej, Ja fläkten skruva jag bort för längesen för de kändes som att den inte behövas med tanke på att den aldrig riktigt vill bli varm. Har kört i sommar utan den utan några bekymmer.
Men jag har alltid med den i bilen bara utifall jag skulle märka något.
Vintertid brukade jag skärma av kylaren med en platta som jag fäste med buntband i grillen.
Hello Tobias,
What temperature are you getting, the best I can find is it should be between 87 and 94C. On mine it has never gone above half way and is normally around 5mm left of that. Have you tried checking the actual temperature at the sensor with a lazer thermometer and checking the ECU reported temp with a Hawkeye or similar, it may be the gauge.
Also what mix of coolant do you have, coolant is more effective at transferring heat than water, so if you have a strong mix it could impact. I run 50/50 with distilled water, not tap water.
I have recently fitted an electric fan, it never comes on and I will fit a radiator cover and the engine cover before winter.
All the Best Michael