[Originally posted by Gabbi]
Edfors skrev:Har du räknat om sträckan du kör till de större däckens rullomkrets när du räknar ut förbrukningen? Är vanligt att man inte gör det och då blir förbrukningen helt fel!
Nej det har jag inte gjort, men tänkt tanken. Kan det göra så stor skillnad?
Vet du hur man kan räkna ut det?
[Originally posted by Gabbi]
Edfors skrev:Har du räknat om sträckan du kör till de större däckens rullomkrets när du räknar ut förbrukningen? Är vanligt att man inte gör det och då blir förbrukningen helt fel!
Nej det har jag inte. Men jag har tänkt tanken. Kan det göra så stor skillnad?
Vet du hur jag kan räkna ut det?
[Originally posted by Klappmarkarn]
http://www.discovery2.co.uk/tyresize.html
Här kan du jämföra däckstorlekar. Byte från 235/70-16 till 265/75-16 ger t ex en skillnad på 10%
[Originally posted by Edfors]
Ja det gör stor skillnad! Räkna på skillnaden i rullomrets på originaldimension och det du kör så får du se.
[Originally posted by Gabbi]
Klappmarkarn skrev: http://www.discovery2.co.uk/tyresize.html
Här kan du jämföra däckstorlekar. Byte från 235/70-16 till 265/75-16 ger t ex en skillnad på 10%
Kollade vad det är för däck på bilen. De är kanske inte större än vad de brukar vara, men grövre. 245/75 R16. De heter Kumho Roxad venture MT.
[Originally posted by PeterTh]
Hej
En Discovery 1 har originalstorlek 235/70-16 vilket är 5,2% mindre än 245/75-16.
/Peter
[Originally posted by Edfors]
Vilket leder till att 1,4 liter/mil blir ca 1,33 liter/mil, vilket i sin tur endast blir 0,66 liter/halvmil , inte så illa, min D2 V8 drar 0,79 per halvmil
I sammanhanget med en Land Rover ägande så tycker jag bränsleförbrukning inte är så mycket att fokusera på, det finns så många andra stora kostnader för att hålla de rullande.
[Originally posted by Gabbi]
Edfors skrev:Vilket leder till att 1,4 liter/mil blir ca 1,33 liter/mil, vilket i sin tur endast blir 0,66 liter/halvmil , inte så illa, min D2 V8 drar 0,79 per halvmilI sammanhanget med en Land Rover ägande så tycker jag bränsleförbrukning inte är så mycket att fokusera på, det finns så många andra stora kostnader för att hålla de rullande.
Kan det vara så att jag kommer under litern på landsvägskörning? Skulle gärna göra vad jag kan för att få ner förbrukningen. Det jag undrar är om jag ska gilla läget, eller om just min Discovery drar lite extra.
Är det reservdelar som kostar mer eller tänker du på skatt och försäkring?
Det jag har att jämföra med är en peugeot partner elektric som jag har haft i 8 år och en volvo:)
[Originally posted by PeterTh]
Jag har svårt att tro att du kommer under litern med en Disco 1 automat. Som jag skrev så drog min alltid 1,1 oavsett hur jag körde. Jag körde den bilen i 25.000 mil och det ändrade sig inte under den tiden. Den hade standarddäck, standardhöjd och var välservad/noggrant underhållen.
Med vänlig hälsning
Peter