Hej!
Förra sommarn köpte jag mig en Discovery 1 -98 som hade varit ståendes några år. Jag köpte den av en äldre herre som köpte loss den från sin svärson för att besiktiga och sälja vidare. Under tiden som jag ägt bilen har den alltid varit underlig på tomgången, framförallt i vintras. Jag har i princip sen köp behövt hålla foten lite lätt på gasen för att han inte ska dö, men i vintras så "studsade" tomgången är bästa sättet jag kan förklara det på. Jag hade den inlämnad på en verkstad som fixade vakuumslangar och någon tempgivare. Ingen skillnad. Körde vidare med manuell tomgång och vänsterfotsbroms.
I veckan var bilen inlämnad på en annan verkstad. Det enda som gjorde var att ta loss tomgångsmotorn och rengöra den, då dom inte har någon information om gamla Land Rovers och kom inte åt den med sin dator.
Det jag själv har gjort är att byta luftmassemätaren, tändstift, tändkablar, rotor och fördelarlock. Någon som har varit med om liknande eller bara allmänt har tips om vad det kan vara?
Gustav
Hej! Vet inte om det hjälper, men jag hade ett liknande problem med en Dodge Dakota för några år sedan. Tomgången varierade kraftigt mellan 300-3000 varv/min. Orsaken var en trasig TPS, Trottle position sensor. Spjällägesgivare på svenska. Lätt fixat, 250kr. och 3 minuters jobb, så var det klart. Prova att söka på youtube. Allltid någon som haft samma fel och gjort film av det.
mvh. Ray.S. nr. 86.
Hej, du skriver inte var du bor, men jag har komplett 3.9 insug med spridare, sensorer, ECU osv liggandes här i Östra Grevie om du vill prova byta ut några delar och felsöka. Tlf 0727095-sju-fyra-två
Ray.S. Jag får prova att byta den, tack.
Maigaard, jag är i Mariestad, så det är tyvärr lite för långt bort. Tack ändå!
Gustav
Det sitter en ventil bak på insugsburken... eller vad man ska kalla den... den kan kärva!! Men på min Range Rover så var det avgasvärdena som blev knas... men kan säkert bete sig på flera sätt...
Om du vill ha en bild så PMa ditt nr...
Jag har också en del delar... bor i Östergötland... så lite närmare Mariestad!! Tyvärr ingen spjäll-lägesgivare... tror jag... för den kan det ju mycket väl vara!!
Men ska kolla... har både en res.delsbil och en reservdelsmotor...
Håkan.
Tjuvluft är en klassiker för dålig tomgång, prova att spraya lite startgas runt alla skarvar på insugningsslangar och insuget efter LMM och se om motorvarvet går upp.
Säkring?