Besiktigade min bil, en 300 TDi -98 och fick nedslag på att ljuset bak sattes på med en egen brytare. Denna speciella lagning är gjord av tidigare ägare då den den där SEPAB dosan för halvljusautomatik inte fungerar, Jag sätter på ljuset fram genom ljusspaken men får alltså knäppa på det bak med en separat brytare...Denna koppling har godkänts flera år men nu vart det stopp. Fast många nya bilar har det likadant, med mörka ljus bak som måste sättas på manuellt så godkändes inte min koppling.
Nu vill jag koppla ljuset som det är original i England. Utan halvljusautomatiken, det var ok att göra så enligt bilprovningen.
Jag skaffade en fungerande halvljusdosa men får det inte att fungera ändå. Det lyser halvljus hela tiden och det går inte att stänga av heller, inte ens med tändningen avslagen eller på. Tror inte det är fel i dosan utan den koppling som är gjord för att dosan från början ska funka.
Så jag undrar:
1. finns det någon som har en bild eller liknade hur det sett ut innan i kopplingen innan de satte dit den där halvljussautomatiken? Original?
2.Jag vet att ström till lampor går genom ljusspaken. Det lär finnas en sladd på Biltema, som man kan koppla förbi strömmen genom spaken, men ändå ha funktionerna kvar. Vad heter den där sladdstumpen på biltemas sidor?
Tror svaret finns här på forumet för jag tror inte jag är ensam om detta fel på dessa bilar.
Ska även kolla ljusspaken då den tydligen också är känslig.
mvh Jussi
Sök på Biltemas hemsida: "Kabelsats för strålkastare". Min erfarenhet är att lamporna behöver efter kabelbytre vara av god kvalitet, annars bränns de. Men det är säkert olika
.
/Martin
Biltemas kabelsats är bra men löser inte ditt problem. Då kontakten som sitter på strålkastaren lossas och Biltemas kopplas in istället. Original kontakten styr bara hel och halvljusreläet i Biltemasatsen. Du måste koppla om det som ändrats först.
Ok, tack, det var väl lite så jag trodde det kunde vara, men hur ser orginalkopplingen ut innan de satte på den där halvljusautomatiken. Jag har sett ett inlägg här med kabelfärgerna som skulle stämma på de avklippta bitarna. På kopplingen in i halvljusautomatiken syns färgerna på kablarna, men jag ser inte var kablarna de blivit avklippta ifrån är. Det skulle ju vara enkelt att skarva ihop dem om jag bara såg dem.
Prova att sök på din bilmodell och RAVE. så bör du hitta elschemat med lite tur.
Min Defender kommer från Belgien och har inte halvljusautomatik. Glömde ofta ljuset och monterade därför varselljus och valde en billig kinesisk variant som fungerade utmärkt. Svensk Bilprovning vägrade att godkänna arrangemanget med hänvisning till att bakljuset inte var inkopplat. Efter mycket rabalder och ombesiktning så släppte dom igenom bilen. Men ingen ursäkt att dom gjort fel utan jag fick betala två gånger...
Numera besiktigar jag mina bilar hos Dekra. Jag har också bytt till varselljus som är kombinerade med parkeringsljuset och tänds automatiskt när motorn startas. Inte kopplat till bakljuset. Varselljuset tonas ner när jag tänder parkeringsljus eller halvljus Kommer från Nakatanenga i Tyskland och kostar därefter men är en snygg lösning tycker jag.
[attachment file=45029]
Det är märkligt att de har olika tolkning beroende på vilken företag som besiktigar. Att du fick igenom din variant med manuell tändning av ljusen bak är märklig, men ändå inte. Så är det på flera nya bilar som körs omkring med släckta bakljus. De ljusen måste tydligen också sättas på manuellt om man nu inte kör på autoläget som de flesta nya bilar har. Alltså utrymme för mänskliga faktorn att glömma den detaljen och köra med släckta ljus bak när man borde ha det. Du har automatiskt ljus bak fram så det är väl det som är ok. Till mig sa de att ljuset måste sättas på bak o fram samtidigt....
Besiktiga inte din bil någon annanstans än på Dekra när du fått den godkänd på den stationen, då finns chansen att du kommer att klara dig med din lösning ytterligare ett tag. Jag besiktigade på Besikta i Kinna i november och då gick bilen inte igenom. Fast året innan gjorde den det och det var samma personal båda gångerna. Man måste välja sin station känns det som och välja rätt dag att besiktiga också. Tjuriga besiktningsmän klarar man sig utan. Näst senaste gången lyckades en besiktningsman dra på larmet när han satt inne i bilen.....hur gör man det? Vet ej, men han lyckades. Nu har jag snart fixat ljuset utan halvljusautomatik, precis som bilen är tänkt att fungera från början. Och en ny besiktningsstation har öppnat på andra sidan gatan i Kinna och där har jag varit med alla mina fordon denna våren och det funkar bra.