Notifications
Clear all

stora bekymmer eller?

16 Inlägg
1 Users
0 Reactions
149 Visningar
(@4654)
Illustrious Member
Blev medlem: 1 år sedan
Inlägg: 28048
Topic starter  

[Originally posted by Gabbi]

Besiktigade bilen igår. Det gick egentligen som väntat, men lite sämre. Hastighetsmätaren måste fungera. ABS likaså (har aldrig fungerat, men lampan slocknar) båda sidobalkarna rejält sönderrostade, en av fjädrarna bak har nästan hoppat ur övre fästet.
Ett hårt ljud från motorn som började igår (kanske är det bara en läcka på avgassystemet)
Till det kan läggas att takfönstren läcker och att jag älskar min bil!


   
Citera
(@4654)
Illustrious Member
Blev medlem: 1 år sedan
Inlägg: 28048
Topic starter  

[Originally posted by #1784 Thomas]

Bakfjädern fixar du genom att lyfta karossen med en domkraft i aktuellt hörn och sen peta in fjädern med en kofot eller liknande. Alternativt köra ner det hjulet i en djup grop/dike och sen peta in.
För att fixa takläckorna så ta ut innertaket och vattna så att du ser var det läcker.
Sidobalkarna behöver svetslagas, antingen med lösplåt eller med färdiga delar från UK.
Vad var anmärkningen på ABS? Om lampan tänds med tändningen och slocknar som den ska brukar det räcka långt.
Hastighetsmätaren och motorknack måste väl felsökas innan man kan säga nåt.


   
SvaraCitera
(@4654)
Illustrious Member
Blev medlem: 1 år sedan
Inlägg: 28048
Topic starter  

[Originally posted by Gabbi]

#1784 Thomas skrev:Bakfjädern fixar du genom att lyfta karossen med en domkraft i aktuellt hörn och sen peta in fjädern med en kofot eller liknande. Alternativt köra ner det hjulet i en djup grop/dike och sen peta in.
För att fixa takläckorna så ta ut innertaket och vattna så att du ser var det läcker.
Sidobalkarna behöver svetslagas, antingen med lösplåt eller med färdiga delar från UK.
Vad var anmärkningen på ABS? Om lampan tänds med tändningen och slocknar som den ska brukar det räcka långt.
Hastighetsmätaren och motorknack måste väl felsökas innan man kan säga nåt.

Hej Thomas. besiktningsmannen körde bilen och upptäckte att han bara gled när han tvärbromsade, så det blev liksom uppenbart att ABS inte fungerade. Han trodde att lampan kanske var kopplad på annat vis. Vet du vad balkarna heter om jag ska köpa från UK. Jag ska försöka få tid hos en mek som jag känner så får han hjälpa mig med fjädern och lyssna på motorn. Jag väntar på värmen, det är inte kul att stå ute nu och meka:(


   
SvaraCitera
(@4654)
Illustrious Member
Blev medlem: 1 år sedan
Inlägg: 28048
Topic starter  

[Originally posted by Kjelle]

Hej Gabbi.... en del luringar kopplar ABS lampan till oljetryck givaren. På min D1a så slocknar inte ABS lampan förrän bilen rullar i 7Km/tim.
Det hörs ett smattrande ljud när ABSen hoppar i. Kolla mot ett OBD instrument. Du har nog en WABCO C enhet under huven på vänster sida.
/Kjelle


   
SvaraCitera
(@4654)
Illustrious Member
Blev medlem: 1 år sedan
Inlägg: 28048
Topic starter  

[Originally posted by Gabbi]

Kjelle skrev:Hej Gabbi.... en del luringar kopplar ABS lampan till oljetryck givaren. På min D1a så slocknar inte ABS lampan förrän bilen rullar i 7Km/tim.
Det hörs ett smattrande ljud när ABSen hoppar i. Kolla mot ett OBD instrument. Du har nog en WABCO C enhet under huven på vänster sida.
/Kjelle

Det är nog en luring. Ibland hackar det i bromspedalen, men den har aldrig fungerat. Är det vardagsmat för en mek att fixa det här? Om det bara är en givare på ett hjul, så är det kanske inte så dyrt, men om det är något annat så anar jag inte vad det kan kosta.


   
SvaraCitera
(@4654)
Illustrious Member
Blev medlem: 1 år sedan
Inlägg: 28048
Topic starter  

[Originally posted by Kjelle]

Troligen en luring.....hackar det ibland?!.... Givare är inte så svårt...ha bytt på min.... men resten kan vara knivigare.
Kolla med instrument först, vet inte var du bor, men kolla dom kring dig om dom har för D1an.
Jag bor söder om Örebro och har en "hököga" för D1an.....
/Kjelle


   
SvaraCitera
(@4654)
Illustrious Member
Blev medlem: 1 år sedan
Inlägg: 28048
Topic starter  

[Originally posted by Gabbi]

Kjelle skrev:Troligen en luring.....hackar det ibland?!.... Givare är inte så svårt...ha bytt på min.... men resten kan vara knivigare.
Kolla med instrument först, vet inte var du bor, men kolla dom kring dig om dom har för D1an.
Jag bor söder om Örebro och har en "hököga" för D1an.....
/Kjelle

Hackar mer sällan, än ibland. Jag bor i Järna, söder om Södertälje.


   
SvaraCitera
(@4654)
Illustrious Member
Blev medlem: 1 år sedan
Inlägg: 28048
Topic starter  

[Originally posted by Kjelle]

Borde finnas någon närmare som kan ställa diagnos på ABSen....
Lite långt att åka, annars hjälper jag dig järna i Järna....


   
SvaraCitera
(@4654)
Illustrious Member
Blev medlem: 1 år sedan
Inlägg: 28048
Topic starter  

[Originally posted by Spitfire]

Hej!

Jag har en Nanocom och finns i Älvsjö precis söder om Stockholm om du behöver läsa felkoden. MEN jag har en Nanocom med kod för Discovery II V8.

ABS'n borde ju inte skilja sig mellan tD5 och V8? Kan någon av experterna här kommentera on Nanocomen inte borde kunna läsa ABS för både en V8 och TD5 modell?

Har ens alla Discovery I en ODB anslutning?


   
SvaraCitera
(@4654)
Illustrious Member
Blev medlem: 1 år sedan
Inlägg: 28048
Topic starter  

[Originally posted by Edfors]

Nanocom kan inte läsa koder på en Discovery I.


   
SvaraCitera
(@4654)
Illustrious Member
Blev medlem: 1 år sedan
Inlägg: 28048
Topic starter  

[Originally posted by Gabbi]

Edfors skrev:Nanocom kan inte läsa koder på en Discovery I.

Hej Jag är nu på ruta noll när det gäller ABSen. Idag var jag på en verkstad i Vagnhärad som skulle kunna mäta, hade jag hört, men det funkade inte med en gammal discovery I:( Ska jag helt enkelt beställa tid på PIK, det verkar enklast. Misstänker att det inte finns någon annan som kan söder om Stockholm. Ett förmodligen större bekymmer är de rostiga sidobalkarna. Tiderna har verkligen förändrats. Min gamla hovmek som kunde det mesta har fyllt 85 och lagt ner.


   
SvaraCitera
(@4654)
Illustrious Member
Blev medlem: 1 år sedan
Inlägg: 28048
Topic starter  

[Originally posted by Gabbi]

Spitfire skrev:Hej!

Jag har en Nanocom och finns i Älvsjö precis söder om Stockholm om du behöver läsa felkoden. MEN jag har en Nanocom med kod för Discovery II V8.

ABS'n borde ju inte skilja sig mellan tD5 och V8? Kan någon av experterna här kommentera on Nanocomen inte borde kunna läsa ABS för både en V8 och TD5 modell?

Har ens alla Discovery I en ODB anslutning?

Tack för erbjudandet! Synd att det inte funkade.


   
SvaraCitera
(@4654)
Illustrious Member
Blev medlem: 1 år sedan
Inlägg: 28048
Topic starter  

[Originally posted by Janne S.]

Spitfire skrev:
Har ens alla Discovery I en ODB anslutning?

nä min V8 har 14cux


   
SvaraCitera
(@4654)
Illustrious Member
Blev medlem: 1 år sedan
Inlägg: 28048
Topic starter  

[Originally posted by Kjelle]

14cux kontakten för V8an på D1an sitter på höger sida bakom panelen en lite vit kontakt....
Min hawk Eye läser D1ans V8.. och ABSen och larmet.....
ABSen och larmet läser man vid OBD utaget under ratten.....
/Kjelle


   
SvaraCitera
(@4654)
Illustrious Member
Blev medlem: 1 år sedan
Inlägg: 28048
Topic starter  

[Originally posted by Gabbi]

Kjelle skrev:14cux kontakten för V8an på D1an sitter på höger sida bakom panelen en lite vit kontakt....
Min hawk Eye läser D1ans V8.. och ABSen och larmet.....
ABSen och larmet läser man vid OBD utaget under ratten.....
/Kjelle

Nu är ABS fixad!! PIK felsökte, kopplade tillbaka den tjuvkopplade sladden och felsökte igen. Justerade sensorerna på framhjulen och nollställde. Klart! Nu är bara resten kvar. :)


   
SvaraCitera
Sida 1 / 2
Share: