[Originally posted by urhunden]
Ska komplettera med två nyare däck men har svårt att hitta rätt storlek.
Kan man använda 245 65 17 på ena hjulparet och 245 70 17 på det andra?
Skiljer 2,5 cm i diameter
[Originally posted by håkan13]
Hej.
Nu har jag inte full koll på 4wd - systemet på D3...
Men om du inte (vilket jag misstänker ) kan lägga ur 4wd!!
Så ska du absolut byta alla 4 däcken...
[Originally posted by WTM Td5]
Jag skulle inte tro att det går..
Skillnaden i hastighet skulle påverka ABS, TC, HDC, och sånt så jag tror att det inte blir så bra...
[Originally posted by Marcus-84]
Plus att förd.låda, diffar å drivaxlar tar stryk. Köp 4 nya är mitt råd!
[Originally posted by Palle]
Håller med. Bör inte skilja för mycket i rullomkrets på hjulen.
#3650 Palle
Håller med ovanstående..
Kan inte köra med olika storlekar.
Måste vara samma på båda axlar. ingen blandning.
Blir för dyrt att göra så.
MVH
Janne
http://www.dackhjalp.se/ har butmönsterguide, däckomvandlare osv. Kolla där 🙂
Håller med de andra ang olika storlekar.
Hör av dej så kan jag leta upp nåt eventuellt.
Nej nej gör inte det! Måste ha samma storlek på alla däck i alla 4x4
Det får skilja max 3% i omkrets på däcken.
Det är så pass känsligt att med samma däckdimension men olika hastighets och load index får du problem med växling.
Vi hade ett par gånger i mellanöstern just LR3 (eller Deiscovery 3) och RR(S) där ägaren körde punktering och bytte ett däck och fick problem med växling.
Exempel
4 st däck i original dimmension med rätt hastighets och load index som är slitna
1 däck får punktering
Kund köper 1 nytt med lägre hastighets/load index något lägre.
Det nya däcket är lite större eftersom det är nytt
I låg hastighet märks inget men på motorväg (över 90-100km/h) så växlar lådan inte upp i högsta växeln
Det däcket med lägre index expanderar mer och blir då ännu lite större.
Detta är tillräckligt för att växellådan ska tro att bilen är i en kurva. Det finns något som heter cornering mode i lådan som gör att den ej växlar upp i en kurva, det är den funktionen som aktiveras på grund av ett däck som är nytt och har fel index...
Växlar man manuellt fungerar det som vanligt och minns jag rätt blev det värre i sportläge.
Det finns verkstäder som bytt växellåda på grund av ett billigt däck..
Skulle du byta till en annan dimension så blir det problem som skrivits ovan, främst om du har difflock i bakaxeln och har olika storlek där, då kommer den att gå i konstant och bränna upp diffenlocken. Du kommer att få en hel del felkoder och andra följd fel /problem så inte att rekomendera. Är det endast en kortare sträcka för att flytta bilen säkert går det i låg hastighet men jag skulle inte köra mer än ett par kilometer