Notifications
Clear all

Köpa disco 3:a?

8 Inlägg
1 Users
0 Reactions
48 Visningar
(@4654)
Illustrious Member
Blev medlem: 1 år sedan
Inlägg: 28048
Topic starter  

[Originally posted by Freighter]

Bor i Sverige, jobbar i Tyskland, och behöver en bil när jag är nere. Har fått erbjudande om en -08 som gått ca 7000 mil (ärliga mil, har kollat upp). Oklart om kamrem/oljepump är bytt, ska försöka få rätsida på det imorgon. Min fråga är, im skicket är fint och allt ser helt och rent ut, var ska jag lägga mitt bud? Jag tänker 17€, möjligen gå upp mot 18€. All utrustning och dessutom s+v-däck på alufälg (8 fälgar tot). Tar gladeligen emot synpunkter.

Ps. Jobbar som pilot, har flugit brittisktillverkat. Jag hoppas att de är bättre på att bygga bilar...


   
Citera
(@4654)
Illustrious Member
Blev medlem: 1 år sedan
Inlägg: 28048
Topic starter  

[Originally posted by Edfors]

Antar att det är en TDV6 då du skriver om kamrem. Vilken utrustningsnivå har den? All utrustning är ofta lite missvisande, mycket sälan man ser en D3 med just alla options, dock kan en HSE uppfattas som mycket välutrustad, även om det fanns en hel del tillval även på dessa. Är det en HSE kan du rimligen ligga i en spann mellan 17k€-22k€ medan en S borde hamna lägre.

Men sen finns det de som fortfarande begär upp mot 24k€ för D3 S! Men det finns alltid sådana lycksökare.

Angående kvalitén är det bra att du har övat lite på planen, tror inte det är mycket bättre på det som rullar. Finns ett utryck som säger att en "Land Rover är 10 000 löst ihopsatta delar som flyger sakta en halvmeter över marken" :wink:


   
SvaraCitera
(@4654)
Illustrious Member
Blev medlem: 1 år sedan
Inlägg: 28048
Topic starter  

[Originally posted by Freighter]

Tack för utförligt svar! Det är en diesel HSE, dock vet jag att den saknar skinn. Har än så länge bara sett den genom en bekants ögon, så imorgon blir min första titt. Ponera att kamrem/pump ej är bytt, vad kan man räkna med att detta kostar att få åtgärdat?

Annars, något speciellt ni tyckeratt jag ska leta efter?

Återkommer med utfall!

Mitt gamla plan hade förkortningen ATP som enl tillverkaren BAe stod för Advanced Turbo Prop, vi tror att det står för Another Technical Problem...


   
SvaraCitera
(@4654)
Illustrious Member
Blev medlem: 1 år sedan
Inlägg: 28048
Topic starter  

[Originally posted by Edfors]

När kamremen byts så ska även pumpremmen på baksidan av motorn också bytas och även oljepumpen om det ska göras ordentligt och enligt rekommendationer från Land Rover. Räkna med 13000 - 18000 kr för bytet det inkluderar arbete och material. Kan säkert vara dyrare hos auktoriserad handlare.


   
SvaraCitera
(@4654)
Illustrious Member
Blev medlem: 1 år sedan
Inlägg: 28048
Topic starter  

[Originally posted by PeterTh]

Innan jag böt kamremmarna själv så kollade jag med Hedin i Uppsala vad de skulle ha. Priset var 23000 och då ingick inte någon oljepump... Delarna av bra kvalitet kostar ca 2-3000 kr och det är fullt möjligt att byta själv. I England brukar folk på forum ange kostnader på mellan 3-4000 kr för kamremsbytet och lite till för oljepumpen.

//Peter :smt006


   
SvaraCitera
(@4654)
Illustrious Member
Blev medlem: 1 år sedan
Inlägg: 28048
Topic starter  

[Originally posted by #1725]

Hej
Har en D3 i samma ålder men med 3 ggr så många mil - prisbilden på dessa är väldigt spretig.

På Blocket finns 7 st 2007 - 2008 och de ligger mellan 115 - 199000kr och den dyraste marknadsförs som lågmilare (den har gått 14000 mil).

På mobile.de finns 91 st i prisspannet 11k € till 30k €.

kan du få loss en fullservad HSE med vettig utrustning för 17k € och 8000 mil förlorar du kanske mindre pengar än vad min värdeminskning varit på en 07:a som jag köpte 2010 :)

Fredrik


   
SvaraCitera
(@4654)
Illustrious Member
Blev medlem: 1 år sedan
Inlägg: 28048
Topic starter  

[Originally posted by Freighter]

Efter hård förhandling (jag hade missförstått priset en aning) enades vi till slut om 19€. Enligt mig är bilen rent visuellt i toppskick. Ägaren har haft den sedan ny, kört knappt 1000 mil/år, servat regelbundet på Land Rover-verkstad. Allt helt, rent och snyggt. Han (stadsarkitekt i Mainz) verkar vara en pedantisk bilsamlare med 10 olika äldre/nyare bilar + gamla motocyklar, en husbil och en båt i sitt stall. Maskinellt fungerar allt som det ska, alla bromsar bytta i februari, kamrem + pumprem/oljepump bytt innan årsskiftet, nyservad på 7000 mil (7200 mil på mätarn). Vinterdäck ett år gamla, sommardäck likaså. Visst, allt låter toppen men den kan ju lika gärna braka ihop för det. Håller tummarna att jag köpt ett ok ihopskruvat exemplar.

Tack för värdefull input, det stärkte mig inför mitt köp. Nu ser jag fram emot att tampas med den tyska terrängen i min nyinköpta brittisktillverkade stridsvagn. Fast så ska jag nog inte uttrycka mig inför tyskarna...

Tack, och på återhörande!


   
SvaraCitera
(@4654)
Illustrious Member
Blev medlem: 1 år sedan
Inlägg: 28048
Topic starter  

[Originally posted by Edfors]

Grattis till nyförvärvet :smt006


   
SvaraCitera
Share: