Vid landsvägskörning tänds utan förvarning lampan på bilen med pilar, först gul och sedan röd. Tömmer bälgarna helt och det blir snabbt en väldigt stötig färd. Stannar och försöker påverka körhöjden med reglagen utan framgång. Kompressorn går inte (bytad för ett år sedan). Står på tomgång en stund och rätt som det är så går kompressorn igång och lampan slocknar.
Någon som har en idé?
Har du kontrollerat så att givarna vid varje hjul rör sig utan begränsningar?
Har kört några dagar i offroad läge, och då varnar den inte "suspension failure".
Felkoder?
Hej
Jag har haft samma fel på min D3 med 2 år gammal kompressor, bytte idag valveblocks bak och fram samt en ny kompressor.
Får nu felkod C1A13 - utlopps magnetventil felaktig.
Var sitter denna magnetventil? På valveblocket vid luft reservoaren?
Har kört med obd.n inkopplad i några dagar, men då går den ju som den ska så klart :-/
Ska vid tillfälle gå över alla jordpunkter.
C1A13 var för mig avskavd kabel i vänster hjulhus fram vilket gjorde att "exhaust valve" inte öppnade. Den går ju att testa med 12v direkt för att se om det är ventilen eller signalen som felar.
Fick dessa data när jag körde rakt fram på landsväg. Har mätt, och den är helt i nivå.
Någon som vet om hastighet påverkar systemet? Får ofta suspension failure när jag kör 70 och över.
Bilen kan stå i flera dagar utan att den tappar någon luft alls (har mätt flera gånger). Men när man kör en runda kan den indikera suspension failure 10-12 gånger på två mils körning. Nya bälgar fram, ny kompressor för ett år sedan. Alla tre valve block är delade rengjorda och med nya o-ringar. Alla kopplingar sprayade utan att hitta något läckage. Luftbehållaren ganska rostig, men den läcker inte. När man höjer till off roadläge höjs bak direkt, men fram tar det en jäkla tid. Tillslut kommer slowly rising och senare vehicle vill rise when system cooled down.
Någon som har en ide?
Över ca 70km/h så sänker fjädringen för att bilen ska bli stabilare på vägen, om inte exhaust valve öppnar fullt och så sjunker inte trycket tillräckligt snabbt.
Vanligt att ljuddämparen på dessa ärjar, är en mässingsdämpare, så sätts dem igen med detta felet. Också vanligt att insugstorkfiltret havererar så blir den full av silica kulor, både kompressor och utloppsventil tar skada av det om du har otur.
Kolla kablarna till pumpen. de är löjligt tunna och ligger mycket oskyddat. sen har du exaustvalven som oringarna kan bli otäta i pga gammalt fet.
Var sitter ljuddämparen?