Har ett gult sken på varningslampa luftfjädring, normalt körande?? fattar inte varför när bilen går helt perfekt!
Disco 3 TDI6 2007
Tackar på förhand!
Omöjligt att gissa anledningen, felkod behöver läsas ut. Rekommenderar starkt att antingen ha en egen bra felkodsläsare eller en i närheten, du kommer spara mkt tid och pengar jämfört med att besöka en verkstad varje gång en lampa tänds.
En ren gissning bara..... Kan det vara så att en gummibälg har börjat läcka, så att kompressorn får jobba övertid? Gummi är ju som bekant färskvara. När det börjar bli gammalt och hårt så kommer läckagen. Nu är jag dåligt insatt i din modell, men det är bara en tanke som slog mig.
mvh. Ray.S. nr. 86.
En ren gissning bara….. Kan det vara så att en gummibälg har börjat läcka, så att kompressorn får jobba övertid? Gummi är ju som bekant färskvara. När det börjar bli gammalt och hårt så kommer läckagen. Nu är jag dåligt insatt i din modell, men det är bara en tanke som slog mig.
mvh. Ray.S. nr. 86.
Kanske som Thomas säger är det bäst att skaffa en felkodläsare!
Hur kollar jag gummibälgarna? du menar att krypa under och kolla dem? kan man då se läckage?
Jo, gissa kan man alltid göra och man kan också få viss vägledning om man tittar på hur bilen uppträder.
1. Sjunker fjädringen i någon ände eller hörn av bilen när den är parkerad över natten?
2. Om du sänker och höjer fjädringen ett par gånger med bilen på tomgång, går det som det ska eller kommer det meddelande om att bilen höjs sakta?
3. Om bilen står plant med motorn igång, jobbar kompressorn ofta eller bara någon enstaka gång?
Men rekommendationen om felkodsläsare är kvar, när lampan lyser betyder det att en felkod är satt och man får väldigt bra hjälp av att veta den.
Läckande ventilblockstätningar, slitna kompressorer och ärgade kablar är andra vanliga fel
Jo, gissa kan man alltid göra och man kan också få viss vägledning om man tittar på hur bilen uppträder. 1. Sjunker fjädringen i någon ände eller hörn av bilen när den är parkerad över natten? 2. Om du sänker och höjer fjädringen ett par gånger med bilen på tomgång, går det som det ska eller kommer det meddelande om att bilen höjs sakta? 3. Om bilen står plant med motorn igång, jobbar kompressorn ofta eller bara någon enstaka gång?
Men rekommendationen om felkodsläsare är kvar, när lampan lyser betyder det att en felkod är satt och man får väldigt bra hjälp av att veta den. Läckande ventilblockstätningar, slitna kompressorer och ärgade kablar är andra vanliga fel
Tack Thomas, ska köpa en felkodsläsare idag! spar en massa pengar också!
Hej igen! ja det här är inte alls mitt gebit! jag är Kirurg och kan bara operera! haha!
Felkodsläsare? behöver jag koppla den till dator eller räcker det med själva läsaren?
tackar!
Hej igen! ja det här är inte alls mitt gebit! jag är Kirurg och kan bara operera! haha!
Felkodsläsare? behöver jag koppla den till dator eller räcker det med själva läsaren? tackar!
Det är inte "bara".
Många har nog skänkt en tacksamhetens tanke till dig.
mvh. Ray.S.
Hej igen! ja det här är inte alls mitt gebit! jag är Kirurg och kan bara operera! haha! Felkodsläsare? behöver jag koppla den till dator eller räcker det med själva läsaren? tackar!
Det är inte ”bara”. Många har nog skänkt en tacksamhetens tanke till dig.
mvh. Ray.S.
Hej Ray! tackar! jo det klart att man får tacksamhet! men det är också väldigt tacksamt att se friska patienter, speciellt efter omfattande
Hjärt Kirurgi!.....bilar!! dock ett helt annat vågspel!
Hej igen! ja det här är inte alls mitt gebit! jag är Kirurg och kan bara operera! haha!
Felkodsläsare? behöver jag koppla den till dator eller räcker det med själva läsaren? tackar!
Beror på modell, de flesta kopplar till mobilen via blåtand.
Exempel är GAP IID BT, Autel AP200, Icarsoft LR V3.0, alla har lite olika funktioner och priser. Man vill iaf kunna läsa livevärden och manuellt styra ventiler osv för att kunna felsöka bra.
hej.
var i landet finns du?? finns säkert nån i klubben som kan visa hur man använder och även läsa ut koder!!
men tror säkert du fixar det!! tom. jag klarar ju av felkodsläsarna!!
har Nanocom till mina äldre... lär funka bra även till D3... men ganska dyr...
har en Autel av nån dyrare variant... funkar bra till Freelander 2an... dock klarade den inte av att nolla servicen!!
men en liten billig Autel som jag har tog bort den!!
felkoder kan ju ibland komma av en slump känns det som!! då är det ju bara att rensa bort dom!!
(brukar dock spara vad det var) sen kan det ju va fel på nån givare!! då brukar ju bilen funka även om koden kommer och går!!
men hur som så är felkodsläsarna oumbärliga på lite nyare bilar!! blir mycket lättare att avgöra vad som kan va fel!!
Hej! ja jag fick tag på denna!..."iCarsoft EU Pro Bildiagnostik" 1800 kr! den visade: inget fel på luftfjädringen! positivt men dock kvarstår varför lampan lyser orange! pratade med
min Mek och han sa att lampor kan lysa utan den minsta anledning vilket jag är väl medveten om så han ska ta reda på felet. Glad i alla fall att det hela var Ok!
Lampor lyser ju generellt inte utan anledning, någon parameter är utanför det tillåtna. Något måste vara fel, om inte annat så är det ju fel att lampan lyser och risken är förstår att felet blir värre och värre tills du blir mer eller mindre strandsatt.
Felkodsläsaren du nämner har ju lite olika mjukvaror, är du säker på att den som användes på din bil har förmågan att läsa felkoder på just LR/RR? Kommer du åt just specifikt den modulen som hanterar EAS-systemet?
Har du haft ovanligt kallt senaste dagarna? I teorin ska den ju såklart tåla det men i praktiken är det ju inte ovanligt med problem när det blir kallt, som ofta försvinner vid mer gynnsamt väder.
Hej Pontus!! Kallt! ja verkligen, vi har haft 5 dagar i rad med minus 15 på nätterna och ett par gånger var den verkligen svårstartad! men sedan igår plus 4, regn och slask! jag tänker som du att fortsätter lampan att lysa så är det naturligtvis något som inte stämmer, har nu bokat in bilen för en check-up om detta!
Lycka till!
Om den lyser när det är så kallt är det kanske inte hela världen, i alla fall inte så länge den slocknar vid mer gynnsamt klimat. I sak är det förstås ett fel, men det går ju att leva med och är väldigt, väldigt vanligt.
Det är konstigt att de är så svårstartade kalla, men också ganska vanligt tyvärr. Troligen har du ett eller flera glödstift som är på väg att säga upp sig. Även en dieselbil ska ju starta i kyla.