Lycka till!
Om den lyser när det är så kallt är det kanske inte hela världen, i alla fall inte så länge den slocknar vid mer gynnsamt klimat. I sak är det förstås ett fel, men det går ju att leva med och är väldigt, väldigt vanligt.
Det är konstigt att de är så svårstartade kalla, men också ganska vanligt tyvärr. Troligen har du ett eller flera glödstift som är på väg att säga upp sig. Även en dieselbil ska ju starta i kyla.
Javisst! väldigt svårstartade! i kyla men som du säger väldigt vanligt. I vilket fall som helst måste bilen in för en check! för jag vet att jag har en dålig EGR ventil och den måste nog bytas!...god fortsättning!
Jag har en teori här! vad händer om man tar bort säkringen (26) och lämnar bilen i normalhöjd? logiskt så ska den då inte kunna sjunka eller resa sig?
har jag rätt eller helt fel??
Jag har en teori här! vad händer om man tar bort säkringen (26) och lämnar bilen i normalhöjd? logiskt så ska den då inte kunna sjunka eller resa sig?
har jag rätt eller helt fel??
Och OM den sjunker, eller får slagsida så får du åtminstone en indikation på vilken bälg som läcker. Nu kan jag inte dom där, så ta det som teorier bara.
mvh. Ray.S. nr.86.
Ja jag vet inte vad som hände?? körde 15 mil och plötsligt slocknade varningslampan??? har inte en aning om varför!! ...är det lugnet före stormen, eller?
Hej von horst,
Om du har varning för fel på luftfjädringen och din felkodsläsare inte ger några svar så behöver du använda en bättre läsare.
Jag föreslår att du berättar i vilken region du finns, så kommer det snart att dyka upp en klubbmedlem med förslagsvis en "Nanocom".
Det är nog den felkodsläsare som kan gräva djupast i D3:ans hjärna.
Och ja, det börjar likna kirurgi nu. ?
Frugan kör D3 sedan ett antal år tillbaka, och det är då och då strul med luftfjädringen.
Vanligast är att kompressorn börjar bli sliten och att det tar för lång tid att fylla tanken. Då får du ett larm om det, som sedan när stjärnorna står i ett mer gynnsamt läge, kan försvinna av sig själv...
Temperatur, luftfuktighet, körsträcka? Välj själv vilken parameter du tror mest på. ?
Jag har iallafall kommit fram till, efter otaliga/ onödiga felsökningar, att om bilen inte sjunker nämnvärt så är det alltid kompressorn som är problemet.
Man kan definitivt renovera den själv med delar från:
https://x8r.co.uk/land-rover/air-suspension-repair.html
Lycka till med en härlig bil, och lita inte för mycket på lokal bilverkstad som inte känner till modellen.
Be om hjälp med avläsning här i klubben, och i övrigt kör tills du har ett permanent fel. ?
Mvh, LR Doc Max ⛑️
Hej von horst, Om du har varning för fel på luftfjädringen och din felkodsläsare inte ger några svar så behöver du använda en bättre läsare. Jag föreslår att du berättar i vilken region du finns, så kommer det snart att dyka upp en klubbmedlem med förslagsvis en ”Nanocom”. Det är nog den felkodsläsare som kan gräva djupast i D3:ans hjärna. Och ja, det börjar likna kirurgi nu. ? Frugan kör D3 sedan ett antal år tillbaka, och det är då och då strul med luftfjädringen. Vanligast är att kompressorn börjar bli sliten och att det tar för lång tid att fylla tanken. Då får du ett larm om det, som sedan när stjärnorna står i ett mer gynnsamt läge, kan försvinna av sig själv… Temperatur, luftfuktighet, körsträcka? Välj själv vilken parameter du tror mest på. ? Jag har iallafall kommit fram till, efter otaliga/ onödiga felsökningar, att om bilen inte sjunker nämnvärt så är det alltid kompressorn som är problemet. Man kan definitivt renovera den själv med delar från: https://x8r.co.uk/land-rover/air-suspension-repair.html Lycka till med en härlig bil, och lita inte för mycket på lokal bilverkstad som inte känner till modellen. Be om hjälp med avläsning här i klubben, och i övrigt kör tills du har ett permanent fel. ? Mvh, LR Doc Max ⛑️
Tusen tack Max! fina råd! ja som du sa, "kör" och det gjorde jag, skitväder men, men och varningslampan slocknade och allt verkar väl!...felkodsläsaren hos min mekaniker pekade på en trasig säkring som hade någon sorts effekt på just det här varningslampan! så just nu ser det ut att INTE vara något fel alls med luftfjädringen!...Underbar bil att köra annars!...god fortsättning och jag ska tala om senare vilken/vilka säkringar det handlade om!...du har rätt med lokala verkstäder, de kan inte ett smack om dessa typer av bilar!
Lite O.T. Men på tal om att inte kunna ett smack......Vid besiktning av min serie 3 för några år sedan, så skulle besiktningsmannen köra iväg och prova bromsarna. Då kom frågan: "Hur startar man en sån här" När jag visat, sade han "Visst ja, det är såna här man kör genom Saharaöknen med" Så lite koll hade han ändå.
mvh. Ray.S. nr. 86.
Lite O.T. Men på tal om att inte kunna ett smack……Vid besiktning av min serie 3 för några år sedan, så skulle besiktningsmannen köra iväg och prova bromsarna. Då kom frågan: ”Hur startar man en sån här” När jag visat, sade han ”Visst ja, det är såna här man kör genom Saharaöknen med” Så lite koll hade han ändå.
mvh. Ray.S. nr. 86.
Hahaha! ja det var på ett ungefär vad jag hörde, min mek som trotts år av erfarenhet börjadeknorra lite om "åh det är en sån här med luftfjädrar med kompressorer och allt"...ja är man bara hänvisad till märkes mekanikerna då blir dessa bilar svindyra, läste på Engelska forumet och priserna på allt rörande dessa är otroliga!
Ja det borde finnas ett sätt att LÅSA normal läget ( instegsläget) så att den varken kan gå upp eller ned! i alla fall för de som inte utnyttjar alla inställningarna!