Hej, när jag köpte bilen så fanns det en del vibrationer i bilen. Jag har nu bytt skivor och backar runt om. Spännt upp parkeringsbromsen och snurrat på skruven tillbacka ett varv så att den ska fungera ( gjort av en verkstad det sista).Nu så försvann mina vibrationer.
Nu till min fråga, bilen går nu 99 % vibrations fritt, dvs varannan dag så händer detta. Bilen går super fint och efter 5-30min körning så börjar h-bak broms att liggan och bilen vibrerar kraftigt i 1-2 min. Jag är nu tvungen att brommsa hårt flera gånger för att påskynda ett frisläppande av bromsarna. Som man kan förstå så är detta inte möjligt i alla situationer då det kan vara trafik bakom.
Det jag inte fattar är hur bilen kan gå bra utan vibrationer, ingen fot på bromsen under körningen, (lyft på pedalen då det börjar att vibbrera utan att ngt posetivt sker), för att sen utan någon som helst anledning vill göra höger bak till anläggning under färd.
Vet någon ngt om detta eller idéer om vad/ tankar för att gå vidare.
- Jag har smörjt alla delar, som sig bör
- Metallplattorna som bromsklossarna glider på är inte nya, men är rengjorda och lätt smörjda.
- Såg inte några problem på delarna i trumman...
Så nu undrar jag innan jag beställer fler delar om ngn tycker sig ha andra idéer.
- Ska jag beställa ny parkeringsvajer? Går den att byta?
- Jag undrar verkligen om detta är ett mekaniskt fel?
- Behöver jag beställa ny innersats till parkeringsbromsen?
- Bromsgivarkontakt?
- Bromsservo?
- Jivare?
- Något annat?
Ses
Man kan väl tänka sig att parkeringsbromsan ligger på lite gran ändå från början, och att med tiden du kör bliver det varmt, delarna utvidgar sig med värmen och till slut så mycket att du känner vibrationer i bilen. Är det varmt på den sidan när det händer ? Skuva tillbaka ytterligare ett klick ? Slitytan har börjat lossna lite från bromsbacken och kan därmed ta i lite ibland ? Jag hade ett linkande problem med parkeringsbromsan på min D3 och har för mig att dom sa på verkstan att slitytan hade separerat från backen och att det inte var helt ovanligt..
https://disco3.co.uk/gallery/albums/userpics/11748/Bodsys_Brake_Bible_V1.4sml.pdf
Det finns en procedur om du byter backar.
Finns inga genvägar till bra bromsar på D3/(D4). Allt måste vara tip top. Jag totalrenoverade runt om med nytt eller renovering av de gamla delarna vid ca 10000 mil.. Därefter plockade jag ner bromsarna i detalj för rengöring och motion minst varje 1000 mil på min D3:á och hade efter den rutinen inga problem alls med någon typ av bromsar.
/Martin
Jag fick även byta ett bakre ok till färdbromsen då det kärvade och gjorde att det blev varmgång och vibrationer. Kunde med IR termometer konstatera att det var oket och inte P bromsen som gick varm den gången.
Stort tack, ett klick bak ska provas, ngn som vet om det är upp eller ner annart testar jag mig fram.
Har också konstaterat att höger skiva blir varm, så jag ska nog kolla upp oket om det också blir varmt....=nytt ok sen.
Finns det inte ngn "mellan givare" som styr hyralvätskan på vägen bak som lastbilar har...luft. Jag tror att det är hela rör utan avbrott från motorummet till oket. Tror jag hade en äkl...Ford som hade ngt som knöt ihop bromsrören långt bak i mitten innan rören gick ut till oken, och dess syfte var nog att påskynda broms förmågan ( tror jag).
Övrigt så blir det en rejäl luftning också...i helgen.
Kan man bara byta h bak vajer eller måste en helt komplett system bytas? Är det ett stort jobb? Måste man ha dator, efter byte för att det ska fungera?
Kommer man på ngt mer som kan göras så tuta och kör.... OCH SÅ ETT STORT TACK, ALLTID ROLIGT MED ANDRA TANKAR.
Hej
Jag skulle tro att du har ett ok bak som går trögt och fastnar ibland. Det är vanligt på D3/D4 och ok bak kostar inte så mycket från England så jag skulle byta det och troligen det andra också för säkerhetsskull. Byt bromsvätska när du ändå håller på om det inte är gjort på ett tag.
//Peter