Notifications
Clear all

Disco 4 Luft i kylvatten

4 Inlägg
3 Users
0 Reactions
283 Visningar
(@strassser)
New Member
Blev medlem: 10 månader sedan
Inlägg: 2
Topic starter  

Köpte en 2012 SDV6 med 14000 mil som har strulet från dag 1

först var det att den tappade kylvatten och det var spricka i luftintaget. 
skickade bilen till en LR specialist för att felsöka och kommenterade att det kan röra sig om topplockspackning. Verkstaden sa att det händer nästan aldrig och kollade inte avgas i kylsystemet. 
men efter reparation av intaget och byt av kylvattenkoppling till oljakylaren tog det en dag och låg kylvatten varningen kom igen. 
Då kollade verkstaden avgas i kylvatten och så klart fanns det. 
Dom föreslog att man skulle kolla om det läckte o EGR ventiler men säga att dom är tätt. 
finns det nåt annat alternativ än topplockspackning. Då många påstår att det är osannolikt. 
motorn går inte värm. 
Men det är hög tryck i kylsystemet på grund av avgaser. 
jätte tacksam för tips. 
helt lost i detta och vill inte börja plocka isär motorn bara för att ser att det finns en spricka i blocket eller något annat som innebär byt av motorn. 

This topic was modified 5 månader sedan by Strassser

   
Citera
Topic Tags
Thomas Björklin
(@1784)
Medlem
Blev medlem: 1 år sedan
Inlägg: 86
 

Har inga svar att ge dig men det låter som du och verkstaden är rätt ute. Toppackningar är ovanligt problem på SDV6, men har den gått med en kylvätskeläcka kanske den överhettat någon eller några gånger tidigare vilket kan påverka, kanske en topp blivit skev? Bubblar det direkt i expansionskärlet om du startar motorn kall? Låter klokt att helt utesluta EGR kylarna först, men är de OK så är det nog tyvärr så att det är problem i motorn, på vilket sätt vet man först när man rivit.

Det låter som du köpt en bil med ett större fel, ingen möjlighet att låta detta bli säljarens problem?

Defender 110 2021 Tasman Blue
Discovery 3 V8 2006 Bonatti Grey
Range Rover V8 1983 Sierra Silver


   
SvaraCitera
(@strassser)
New Member
Blev medlem: 10 månader sedan
Inlägg: 2
Topic starter  

@1784 tack för svaret. Problemet är att bilhandlaren är inte villig att hjälpa och av den typen att jag vill helst inte bråka mer med dom. 
och börja jag plocka isär motorn för att byta packning, kan det bli bara början av en lång och kostsam resa. 
tyvärr har jag inte tillgång till en verkstad själv. Så jag måste lämna in den. 
min förhoppning var att någon skulle föreslå att det kunde vara nåt annat än EGR eller topplock. Det är som så att den förlora inte glykol. Allt är lite konstigt.


   
SvaraCitera
(@6834)
Eminent Member
Blev medlem: 4 månader sedan
Inlägg: 30
 

Förlorar ingen glykol? Är glykogen ren eller kommer det in olja? Bubblar det i expansionkärlet tydligt? Lägg en gummihandskar över locket , växer den så har du mest troligt topplockspackning. Alt köp medel som tätar. Själv så la jag in medel i min disco2 utan problem och felet försvann.  Vilket medel du ska välja, finns många på att välja, jag köpte min från USA, hur de andra fungerar vet jag ej och vilka eventuella problem som kan ske med medel som tätar är något jag inte kan sia om.

Skulle jag köra på en jordenruntresa så skulle jag ha med sådant medel som kan täta en topppackning än att bli strandad i bushen...

 

Lycka till

This post was modified 4 månader sedan by Peter Segeblad

   
SvaraCitera
Share: