Har tyvärr skrotat min förra freelander td2 efter 38000 mil. Bilen har varit helt suverän efter att dragit hästapollar varje dag i 12 års tid. Givetvis blev det en landrover igen. Denna gång en disco 4 2013 på 14000 mil. Den är regelbundet servad och aldrig dragit någonting. Är dessa bilar mer känsliga i motor och växellåda jjämfört med freelandern? Där jag ALDRIG bytte olja i växellådan...Nog borde Discovery vara en kraftigare bil på alla vis både motor och växellåda. Min fråga är om jag ska byta olja i växellådan direkt eller tuffa på med mina pollar. Hälsningar Stefan
LR säger att oljan inte behöver bytas men tillverkaren ZF säger att den behöver bytas.......
Jag bytte min när jag köpte min D4:a 2014 då vet jag vad som är i och när det blev servat senast.
F
Hej,
Frågade om detta på Autoeuropa där jag servar min bil. De säger att man skall byta oljan år 9.
//Fredrik
Om du nu har hittat en fin D4:a så snåla inte på olje- och filterbyten. Vare sig i motor, axlar eller lådor.
ZF rekommenderar olja- och filterbyten och det är ZF som bygger lådorna. LR säljer bilar med ett miljögodkännande och ju mindre spill desto bättre...
Jag bytte olja i växellådan var 6000 mil på min D3:a och filter var 12000 mil. Gick som en dröm i drivlinan vid 24000 mil när jag sålde den. Är inte oljan bytt på 14000 mil är det nog dags för både filter- och oljebyte. Vill du göra det bra så kan du ju spola ut all gammal olja. Det är ju bara att titta och lukta på oljan som rinner ut så kan man nog hålla med ZF. Bara att googla påZF HP ? Så får du fram instruktion.