Hej!
Det gick inte att öppna dörren trådlöst med nyckeln idag.
Fick upp dörren manuellt, men det gick inte att starta bilen. Bytte batteri till nyckeln, men det fungerade ändå inte.
Med hjälp av startkablar började det klicka det från startmotorn och bilen går att starta efter ett tag och då börjar larmet att tjut då den först inte får kontakt med nyckeln. Vi drar ur säkringen till larmet. Gör om proceduren med startkablarna. Då hittar bilen nyckeln.
Då märker jag att lampan för “Dieselglödstift aktiva” lyser, den som. Ser ut som två öglor.
Navigationsskärmen är död samt usb-enheten som är kopplad till den skärmen. Kunde alltså inte ladda mobilen. Men jag kunde köra hem 15 mil utan att något mer hände.
Batteriet är det inget fel på, bilen hade stått stilla 1 v och körde för 2 dagar sedan 15 mil, sista milen lade dock navigatorn av. Om detta problem lett till att batteriet av ngn anledning laddat ur.
Det gick att starta bilen igen efter hemkomst, men lampa för dieseglödstift lyser.
Så jag misstänker att batteriet snart kommer att vara urladdat igen.
Verkar som att detta hänger ihop. Något elproblem.
Någon som varit med om detta?
Med vänlig hälsning, Helena
Laddar generatorn som den ska? Är det bra kontakt vid polskor och jordanslutningar?
Brist på ström leder till olika problem eller felmeddelanden/koder så prio ett är att se till att batteri och laddning är helt utan anmärkning, därefter rensa felkoder och se vad som eventuellt kvarstår.
Tack för svar…vet faktiskt inte. Jag är inte bra på att meka med bilar.
Får ta hjälp av min pappa som jobbat som bilmekaniker, han kanske kan kolla detta.
Märkligt är ju detta med displayen, som verkar dra ström utan att den fungerar.
Hur rensas felkoder? Är det bilverkstan?
Laddar generatorn som den ska? Är det bra kontakt vid polskor och jordanslutningar? Brist på ström leder till olika problem eller felmeddelanden/koder så prio ett är att se till att batteri och laddning är helt utan anmärkning, därefter rensa felkoder och se vad som eventuellt kvarstår.
Ett enkelt första test är ju att med multimeter mäta batterispänningen, först med tändning på och sedan med motorn igång.
ja precis som Thomas säger så blir det en massa konstiga fel på en modern bil om det fattas ström!!
du bör ha strax över 12 volt på batteriet när bilen är avstängd... och ca 14 volt när du startat...
var i landet finns du?? finns ju folk i klubben som har bra felkodsläsare för D4!!
skälv har jag några universal-läsare... som verkar funka på min Freelander 2 iallafall...
och en batteritestare... så om du finns i närheten av Norrköping kan du få hjälp att mäta!!
Hej.
Tack för alla bra tips. Skall försöka testa så snart jag kan, pappa har kanske lite prylar att testa med.
Jag bor i Alingsås utanför Göteborg.
Provade nu att öppna bilen och det gick. Infotainment systemet funkar inte och när tändningen är på syns bara displayen bakom ratten. Inga fläktar går igång då. Bilen startar utan problem.
Glödtändningssymbolen lyser inte längre. Mycket märkligt.
Kan det vara en säkring till infotainment systemet som gått sönder? Jag köpte bilen på Joes Garage i Lund. Det är 6 mån garanti, så jag har mailat dem med.
hör med SAM i Göteborg !
Tack, det skall jag göra. De är ju duktiga på LR och Jaguar!
Joes Garage i Lund trodde också på batteriet. Jag har inte tid att kolla på bilen förrän i slutet av veckan.
Jag berättar hör av mig.
Hej igen!
Nu har jag köpt mig en Multimeter och testat batteriet. Har även pratat med en hjälpsam mekaniker på Sams i Gbg. Bilen har stått utan att köras 5 dgr.
Innan jag startat motorn: 12.66V
Minsta värdet vid start: 11V
Efter en stund med fläktar, heljus osv: 14.9V
Så det verkar inte vara dålig laddning på batteriet iaf.
Kom på att innan infotainmentsystemet lade av så hade jag haft hundar i bilen och larmet gått på några ggr när jag var och handlade. Skulle kanske bara tryckt 1 gång på nyckeln.
Efter detta körde jag dock 12 mil och bilen stod stilla 2 dygn.
Nu funkar allt utan infotainmentsystemet verkar det som.
Skall ta en tur sedan.
Problemet är löst.
Jag köpte en multimeter och batteriet visade över 12V innan start och över 14V efter start.
Fick hjälp av Sams i Gbg att koppla in datorn och ta bort alla felkoder och fick rekommendation att kolla alla säkringar med multimetern. Inget fel på säkringarna.
Ett annat alternativ var att infotainment systemet gått sönder…
Tänkte att jag skall försöka hitta problemet ändå. Googlade på engelska sidor idag och hittade folk som haft samma problem.
En rekommenderade en sådan enkel sak att koppla bort pluspolen från batteriet en liten stund.
Varför tänkte jag inte på det först?
Det funkade, skärmen tändes direkt efter att jag kopplat på batteriet igen?
En sak till. Nu hittar bilen även nyckeln som jag hade bytt batteri på. Man skall tydligen trycka på öppnasymbolen 2ggr för att bilen skall hitta nyckeln.
Bra, skönt att det löste sig! Tack för att du berättar vad som hände/hjälpte för att lösa problemen.