FLER FRÅGOR... Discovery 4, 3.0 265h. 12a. 16000mil
Hittade mycke riktigt lyfttrycket vid V fram dörr...tack.
1 Har bilen det som kallas ad-bue..., vet ngn hur detta fungerar, fyllning, dator nollas, felmeddelande innan fyllning, på fyllning var ev mm. HITTAR INGEN TRÅD.
2 Partikelfiltret när ska det bytas? Kan man förebygga ngt genom att "bränna" rengöra det via en körcykel...
3 Växelådan säger att oljan inte ska bytas. I min lilla värd så måste detta leda till fel så småningom och dera reparationer. Såg att det fann oljetråg med filter inbyggt... Känns som detta borde / kan bytas. NGN SOM vet mer om detta?
4Jag måste lossa ratten för att mäta upp kretsen till rattvärmen då den fungerar ibland dvs inte så ofta. När ag lossar batteriet återgår bilen till normalläget dvs fungerar bilen eller måste dator pluggas in för diverse saker ska fungera ex spjällmotor mm. Att klockan dör är jag med på, behöver jag koder för radio/ mm? Var finner jag dem isådana fall?
5 Någon som har ett nyggt takräcke heltäckande, fiins det bild-er att se och vad kostade det och var fann du det?
///Peter
1. Ad blue kom typ 2015 om jag inte gar fel
2.DPF bränns av när man kör. Har inte hört att det behöver bytas förrän efter lång tid. Om det är strul går det att lämna in hos en specialist så bränner dom ur filtret. Alltså bränna inte med kemikalier
3Växellådsoljan bör bytas typ var 10000 mil. Googla ZF. Detta vad än LR säger. ZF säger annat.
4.har inte en aning
5. Finns LR expedition men snyggaste är Pro Speed
Skönt ochslippa ad- blue... Tack för info här.
Wow mycket snyggt pack. Sliders och allt...måste bara ta reda på hur takboxen och cyckelhållaren monteras här.
Julklapp...kanske av frugan min...
Det jag hittar är att det pratas om att det ska bytas lite här och där, så då blir det att finna/ leta upp packning, bult om ngn sådan finns, filter kropp och ev nya bultar. Moment och antal liter liter och vilken olja får jag leta vidare......
TACK
HAR nu bestämt mig för ett byte av växelådsoljan. Lite frågor finns givetvis...
1- Har ngt gjort detta på en 8 växlad disco4...12:a mindre viktigt skulle jag tro året har.
2-Det nämns att tråget är i plast. Har inte lyft ännu och kollat upp detta, är det så? Skall jag byta till en i plast eller i metall som en sida pratar om?
3- Påfyllningen var görs detta? Måste man göra vissa procedurer eller fångar man in allt och mäter upp det som kommit ut och fyller i samma mängd?
4- Filtret sitter det fast i tråget eller är det upptryckt? Ska det sågas av som man gör vid en demontering av disco3
5- Vad heter oljan och kvantitet om ngn vet, töms allt ut eller måste man vidta andra åtgärder för full tömning.
6- Egna idéer och tankar/erfarenheter om detta...
///Peter
Google is your friend... Finns bra länkar här tex:
Har själv filter- och oljeintervall på min D3:a på 7000 mil och ytterligare ett oljebyte däremellan vid 3500 mil som byter "andra hälften". Gjorde en "flush" vid 14000 mil då all olja pumpades ut i samband med ett filterbyte. Måste säga att det märks. Går sammetsmjukt och har rullat 22000 mil strax. Använder Ravenol 6HP men det finns en 8HP för din låda. Byter tätningen till kabelgenomföringen samtidigt men vet inte hur det ser ut på en ZF8.
Lycka till
/Martin
Hej Peter,
har du en 6 växlad eller åttaväxlad låda?
Iaf på den sexväxlade är det bra att byta tråget till ett av metall. Finns hos Advanced factors mfl.
Har gjort det på min D3 och också på min nya D4 MY2011 sexväxlad som vi byter motor på.
Hej, tack för länken och annat. Min är en 8växlad låda som går bra men kommer attdra husvagn 2800 kg varje år i Europa.
Jag undrar vad EPD är borde vara något läge med bilen då den har höjts.
"5. The gearbox should be warmed-up before servicing. The vehicle must be parked in a safe location, on level ground, at off-road height or higher, safety stands positioned under the chassis rails, with the EPB applied and the gearbox in park."
Jag har beslutat att göra detta efter en fullservice på bilen. Tror inte detta är någonsin bytt då bilen servats på landis...
X-Min tanke är sådan, att jag byter oljan 2ggr sedan tråget med filter och ny olja in, några synpunkter om detta är välkommet.
X- fråga, är filtret integrerat med tråget eller sitter det som i en disco3 och kan kapas för byte, och bytas med ett special sats där filtret trycks upp först? Har letat men finner inget om detta.
Har funnit en olja Motul, ett märke som jag använder på min motorcykel i flera år med otroligt gott resultat. Passar detta till våra bilar.
MOTUL 8100 5-30 ECO clean C1 pris 465-531 kr för 5l.
Ses där ute...
Har letat i flera dagar och finner att detta måste vara den troligaste förklaringen till vad "EPD". The Electric Parking Brake (EPB) system operates on the rear wheels...
NÅGON SOM VET ETT BRA AVLÄSNINGSVERKTYG FÖR DENNA BIL, ev vad du har betalt för din. Denna ska kunna avläsa värmen i växellådan, ABS, nolla servicen, vara hanteringsvänlig då jag inte är van...och andra egenskaper som borde finnas med som jag inte har kännedom till dags datum, vore bra.
JULIS PÅ ER
Motul har en oljeväljare. Bara att knappa in reg nr så får du upp rekommenderad olja ur deras sortiment. Land Rover förordar en 5w-30 olja med specifikation FORD M2C913-B (eller bättre, dvs C/D) för 2,7 liters dieseln. Du får läsa i instruktionsboken vad som gäller för SDV6:an. Sen kan du ju välja vilket märke du vill. Jag skrev ihop det här: https://vps.slrk.se/topic/den-eviga-traden-om-oljor/ . Kanske kan ge nåt.
Oljeväljare:
https://www.motul.com/se/en/lubricants
Avseende diagnosutrustning är det framförallt två som är populära här i krokarna.
https://www.gap-diagnostic.com/products/iidtool/
https://www.nanocom-diagnostics.com/
Sen finns Hawkeye (Bearmach) Lynx (Britpart), iCarsoft mfl. Själv har jag en lynx men hade nog satsat på någon av de två ovanstående idag, mest pga smidigheten.
Lägg några timmar på att tråla igenom https://www.disco3.co.uk/forum/index.php så får du ganska många bra svar.
/Martin
Wow, betar för närvarande all information...jag finner att 5w-30 C1 är rätt olja. Varför inte 5w-40(50) C1 då detta verkar vara för högre värmetålighet och belastning eller har jag fel här?
MOTULS OLJA skulle då också passa... Behöver veta om 40-50 C1 är något man skulle föredra då jag drar husvagn i berg och varma klimat...eller är jag ute och cyklar.
PS MIN DISCO 2 HAR GÅR PÅ Fin oljor 5-40 OCH 5-50 ( ca 50% av dem båda med en till två byten / år) I MÅNGA ÅR OCH GÅR SUPER ÄN IDAG. PS Jag vill tro att 50 ger mig bättre värme egenskaper och vid högre motor drift om man nu ska tro på mobils produkt information. Har du några synpunkter om detta och för min disco4. Säg inte "läs instroktionsboken" där vill jag minnas att det står bara 5-30 C1...?
Hej innan jag beställer ett nytt tråg till min växelåda så sa de att man var tvungen att köpa separat en packnings massa. Då jag inte har en sprängskiss eller annan info om detta så skulle det vara bra om detta kunde bekräftas. Det jag sett på olika filmer (6 växlad) så finns det en "gummilist till den lådan som ska täta, utan packninsmassa.
Julis...
Gå in på Advanced Factors hemsida. För att kolla på delar så har man sprängskisser.
[scode lang="{language}"]{content}[/scode]Tack, men i detta fall för en 8 låda fans bara tråget med skruvarna, ingen sprängskiss...Priset var något billigare på tråget...
Men oljan till lådan / liter var 29,70 pund...och jag behöver 10 liter....måste finnas alternativ för detta. Zf leif gard8.
Är det så att tråget inte har en gummitätningpackning eller är man hänvisad till att skrapa och på med ngn special gegga igen?
Att starta detta jobba då vill man ha alla saker på plats så inte bilen blir sittande i gargaget flera veckor för att delar saknas
11 dagar kvar...Hooohooo hoooo
Hittade detta Automatic Transmission Fluid ZF Lifeguard 8 (10L) 169 pund på ebay...Som inte vill bli sent till Sverige 🙁
TACK,
Idag så fastnade ytterbackspeglarna, detta ledde till att jag bende dem ut med ett knastrande ljud, en på och avlarmning behövdes för att de skulle hoppa igång igen.
Undrar går det att stänga av funktionen nu under vintertid för det känns som detta kommer att gå sönder.
JULIS