Min LR Disco började varningslampan (fyll på kylarvätska) lysa. När jag skulle fylla på och skruvade av locket så steg vattnet till normalnivå och lampan släcktes.. Detta har hänt några gånger nu.. Någon som vet varför den beter sig så?
Vanligt fel är att flottören i exp kärlet är trasig och ger intermittenta falska larm. Jag har nyligen bytt exp kärl pga av detta. Men då såg man på utsidan av kärlet att nivån var normal redan utan att öppna.
Det skumma är att vätskan är låg tills jag lättar på locket/trycket då återgår det till normalt
Låter som du har luft i systemet av någon anledning? Har du bytt något och det inte blivit luftat riktigt? Annars kan det vara antingen motor eller dieselvärmare som trycker ut förbränningsgaser i kylkretsen? Kolla att nivån är nära max vid kall motor som första steg.
Vattennivån är på max vid kallstart.. Fenomenet kommer när jag har kört några mil.. Då tänds varningen.. Kör jag vidare så håller sig temperaturen normal. Igår körde jag 30 mil och varningen lös hela vägen förutom de sista 5 milen då den slocknade utan att jag gjort något. Systemet har inte varit tomt på 3 år.. Dvs inga sådana reperationer är gjorda att man behöver tömma systemet.