KÖPTE 2dunkar MOBIL 5-30 esp, dex... C2/C3 står inget om C1 fast vissa sidor nämner denna olja.
Och
1dunk Castrol 3-30 edge titanium fst,... C3 även här nämns denna olja som ok fast det inte står ngt om C1.
är dessa oljor ok eller bör jag byta efter 1000mil då det är okänt med C1? KAN DET VARA SÅ ATT C3 ÄR EN HÖGRE KLASSNING OCH C1INTE NÄMNS PGA AV DETTA?
Skönt med lite inputt om ngn vet...
Inga problem att köra på C2/C3, i alla fall inte någon gång emellan bytena, de har lite högre svavelhalt än C1. Så de är sämre för partikelfiltret men vissa menar att de har bättre smörjegenskaper och skyddar resten av motorn bättre. Jag hade använt upp C2/C3 oljan som vanligt. Dock så byter jag alltid olja och filter vid max 1000 mil på alla mina bilar.
GOTT OCH VETA. O stort tack. Då jag kör mycket med husvagn så brukar jag ha i min disco 2:a i några liter av 5-50 mobil för den oljan tål högre värme...racing. Detta fungerar fin fint. ÄR DET NÅGOT SOM denna motor också skulle må bra av då jag drar en husvagn på över 2,8 ton och 800 mil /år upp genom europa årligen.
10000-15000 håller jag också på mina bilar.
Vet du ngt om hur man nollar en eventeuell service meddelande på displayen som dyker upp snart...
På mång bilar hålls tripp mm i ngr sec så dlocknar den, finns det ngt som påminner om detta förfarande?
///Kungen.
Om du har partikelfilter är det C1 eller C2 som rekommenderas och C3 har för hög svavelhalt men det är säkert ok som Patrik skriver att köra upp den olja du har. Det som rekommenderas är 5w-30 och det finns ingen anledning att använda något annat. Om du ska dra med det avtagbara draget skulle jag skaffa en säkerhetsplatta från Advanced Factors för att vara säker på att draget inte lossnar under färd. Då kan du passa på att köpa de filter du behöver också. Plattan hittar du här https://www.advancedfactors.co.uk/kit434-swan-neck-security-plate-kit-1230032-p.asp . För att släcka servicelampan behöver du ha tillgång till ett diagnosinstrument som Nanocom eller IID tool eller liknande. Om du bor i närheten av Uppsala har jag Nanocom för D4.
//Peter
Även Q8 Formula Techno FE Plus 5W-30 som finns till bra pris på 20 liters dunk hos Swedol som passar dessa motorer. Även om det inte är en C olja så är det den som Q8 rekommenderar.
Den olja du skriver om ovan Patrik är ACEA A5/B5 och uppfyller inte LR:s spec för 3,0L med partikelfilter. Då ska det vara C1 eller C2 och inte ens C3. Jag får heller inte upp den oljan på Q8:s oljerekommendation för min bil som är en 2011 3,0 TDV6 med partikelfilter. Det är möjligt att det spelar mindre roll men jag skulle inte riskera problem med partikelfiltret bara för att spara några kronor på oljan... Jag brukar beställa från oljemagasinet.se så får man ner priset lite jämfört med butikerna i stan. Personligen kör jag med Castrol EDGE Professional 5W-30 C1. C1-klassade oljor brukar tyvärr vara ett snäpp dyrare än C3.
//Peter
Jag sökte per bilmodell och fick upp den oljan. Men Castrol är väl vad LR rekommenderar så då vet vi att det blir 100% rätt.
https://www.okq8.se/pa-stationen/motorolja/oljeguiden/#/result/5ca854493173bc86?lang=se
stort tack, plattan till drag krok kommer att köpas in, måste bara verifiera att jängade hål finns för dessa bultar.
Frugan tyckte att tackräcket med trappan bak var snyggt...inget prat om kostnad....tror detta beställst innan resan för kommande långkörning.
Tack för era bidrag om vad c1-c3 oljor är. KÖPTE IN LITE EXTRA C1 oljor för att blanda ut mina inköpta C2/3 då det kommer att gå åt vid bytes intervaller av mig på 1-1,5K.
PETER jag kommer gjärna ut en dag för en nollställning (det lyser ej för närvarande) för att se hur och vad för utrustning du har. Bulle eller annat kanske duger som muta...
MVH Peter
Det är inte gängade hål, du får fästa den med skruv, bricka och mutter.
Kanske kan var till hjälp vid oljeångest 🙂