Hej,
jag äger en Discovery 4 2010, TDV6 3.0 Diesel som gått ca 16.000 mil. I april valde den att kasta in handuken. Från ingenstans så började skramla från motorn och sekunder senare så var den död. Inga varningslampor och dyl. tändes. Tänkte att det kanske var kamremmen som gick. Det blev bärgning till närmsta verkstad där det konstaterades att oljepumpen inte fungerar (ev lagerna som snurrat och blockerat oljan in till motorn) Följden av detta är att vevaxeln är kass och glappar, motorbyte är alternativet. Jag har inte bett dom att ta isär för att kolla oljepumpen ordentligt då det är en kostnadsfråga och vevaxeln ändå är kass.
Det finns massa information om detta på www.disco3.co.uk/forum/ Det verkar vara ett ganska "känt" fel och som Land Rover är medvetna om. Jag har varit i kontakt med Land Rover i Sverige men har inte fått något gehör på mitt problem pga bilens ålder och att inga garantier gäller.
Då jag och familjen tycker bilen är fantastiskt för övrigt så kollar jag på alternativ att göra ett motorbyte.
Är det någon som gjort denna fantastiska resa ;)?
Kollat på renoverade motorer i både Sverige (Nordic motor center) och England (john craddock) och det har inte skiljt så mkt i pris på dessa. Är det någon som vet något annat ställe man kan köpa en begagnad motor? Ska man välja en begagnad motor el en renoverad?
tar tacksamt emot de tips jag kan få.
Med vänlig hälsning Lennon
Tror inte det är någon större vinst att köpa en renoverad istället för en begagnad TDV6. Detta eftersom det troligen är vevaxellagren som gett sig och en renoverad motor har samma lösning som en begagnad.
Svagheten på motorn är att det inte finns någon styrning/låsning för vevlagren, utan de kan vrida sig och täppa till oljekanaler som ska smörja lager och axel, vilket är vad jag tror har hänt med din maskin.
I övrigt har jag inte hört om några svagheter på motorn, så jag ser det som onödigt att köpa renoverat. Du får ändå inte nya turboaggregat eller olje- och vattenpump med ett "short-block", så leta upp en begagnad (på en skrot i UK kanske?) och gör en ordentlig service på den innan du lyfter i den!
Hej,
har precis skaffat en 2011 3.0 TDV6 med Havererad motor. Ska hämta den i Göteborg och kan då konstatera vad som är fel.
Vevaxlar som gått av verkar förekomma. Oljepumpar mest på tidigare 2,7 l motorer likson vevlager som snurrar.
Ring mig gärna så kan vi snacka. 070 7556095
Peter
Usch, nu blir ju jag orolig för min disco4, 2011 som jag köpte i Maj i år. Finns det något sätt att kolla så allt står rätt till i motorn?
hej igen.
kul att prata med dig.
jag har inte hämtat min bil ännu. knepigt att få den transporterad till Stockholm.
Hur har det gått för dig? Hittat någon lösning?
Hör av dig.
Man ska nog ha ganska mkt otur om det ska hända David och det jag har läst så är det modeller från 2010 och neråt som drabbats. Tyvärr är jag inte jättehändig själv så vet inte om det går att kolla upp. Säkert någon härinne som sitter med sådan kunskap.
Detsamma Peter.
Jag letar runt efter en begagnad motor och har väl hittat en del på eBay. Aldrig köpt något därifrån förut så man blir lite nojjig att det inte ska fungera m.m.
Har även fått offerter från Nordic Motor Center på renoverade samt begagnad motor. Skiljde dock inget i pris på dom och de är dubbelt så dyra som eBay.
Skulle det vara en ide att göra ett gruppköp från England???
Kanske logistiskt svårt men jag skulle nog försöka få bilen till England för att få det gjort hos erkänt bra oberoende LR verkstad som Mike Park (DiscoMikey på disco3.co.uk) eller liknande känd verkstad. Troligen betydligt billigare och säkrare än att få det gjort i Sverige.
//Peter
Jag har en duktig makedonisk mek. Han bytte momentomvandlare på min Disco3 med utmärkt resultat. I Stockholm.
Först måste jag konstatera vad som är fel på min nya Disco4. Ska få upp den från Göteborg till Stockholm på nåt sätt. Tips???
Hur tänker du med gruppköp Peter K? Har du hittat något i England? Jag har hittat en del på eBay från England men de flesta skickar inte till Sverige.
Tack för input Peter T. Har också tänkt den tanken men som sagt så är det logistiska svårt för min del så det blir en lokal verkstad som jag litar på som gör jobbet.
får upp bilen den 4 oktober. Blir spännande att konstatera vad som är fel.
Har fått ett bud på renoverat block på £400. Där jag köpte min momentomvandlare.
Hej Lennon,
Hur har det gått?
Min kommer upp till Stockholm i morgon. Får väl se vad som går att konstatera.
Förstår att det är komplicerat att ta bort oljetråget för att kolla lager och vevaxel. Verkar som om man måste ta bort främre diffen för att det ska gå.
Hur konstaterade du att din motor är körd? Har du lyft karossen?Läst en del om hur man gör på D3. Undrar om det är samma procedur på D4?
Du får gärna ringa så att vi kan snacka mer.
Såg att jag skrivit fel om kostnadsförslaget jag fått. Ska förstås vara £ 4000. Men i Sverige fick jag en offert på 110 000:-
Jag bytte min motor hos Bilcenter i Norrköping.
Jag upplevde dom som väldigt seriösa och kunniga,och har efter ca 5 år och 6.500 mil inget att klaga på.
Hej !
Nu är jag nervös, efter att ha läst inläggen !
Vad ska man göra, tänka på för att inte få motorhaveri?
Har en disko 4 -2010
Lars Olsson 5404