Hej!
2014, 23 000 mil, 3.0 TDV6
Nyligen köpt denna, upplever att styrningen är trög precis när man ska köra iväg. Alltså vid låga hastigheter. Inga problem när man kommer över 40 kmh ungefär.
Tycker också att det ibland finns ett låg "gnek" när man rattar på tex parkeringsplatser.
Vid max rattutslag låter ett ljud som att någon elektronisk mackapär som protesterar lite.
Någon som har någon aning vad det kan vara?
Vid fullt rattutslag låter det i servons reduceringsventil på i stort sett alla bilar. Inget att bry sig om. Alltså, fullt normalt.
mvh. Ray.S. nr. 86.
Beträffande gneket....Prova med att hissa upp i fram så hjulen går fria. Be någon vrida ratten fram & tillbaka, samtidigt som du lyssnar varifrån ljudet kan tänkas komma. Kan vara någon torr ( och troligen glapp ) styrled. En tanke bara, men kan vara värt att prova.
mvh. Ray.S. nr. 86.
Har du kollat lufttrycket, 2,5 bar är lagom.
Nedre delen av rattstången är ju en klassiker på D3/D4, då knuten börjar kärva. Går att prova att smörja, men tids nog är det läge att byta.
https://www.advancedfactors.co.uk/lr071147-genuine-lr-lower-steering-column-shaft-for-left-hand-drive-only-1449633-p.asp
Ta bort den lilla vinklade skyddsplåten och spraya wd-40 på knuten. Löste det för mig och funkar än efter 1 år
Tack för svar hörrni! Jag har inte hunnit testa någon av nlsöningarna ännu men ska verkligen göra det!
Jag har en ny observation också. När bilen stått stilla en längre så är styrningen inte så farligt seg. Men om man kör en stund och sedan stannar och kör iväg igen kort därefter är det mycket stor skillnad. Jag undrar om det kan vara någon ventil i servon som spökar? Jag vet inte hur servon fungerar, men jag tänker att det finns något som justerar trögheten i styrningen beroende på vilken hastighet man kör i? Kan det vara något sånt?