Notifications
Clear all

Vågar man köpa den här?

2 Inlägg
1 Users
0 Reactions
95 Visningar
(@4654)
Illustrious Member
Blev medlem: 1 år sedan
Inlägg: 28048
Topic starter  

Hej!

Kollar på en Discovery 4 2014 SDV6 "Special edition XXV black" som gått 20 900 mil totalt. Den fick motorn utbytt 2020 vid 16 000 mil pga o-ring som hamnat snett vid ett oljebyte och dåvarande ägare körde troligen bilen trots varningslampan. Motorhaveri var såklart som ett brev på posten.

Nu sitter det alltså en "ny" men begagnad motor i som fått många delar utbytta till nya. Och en del andra mindre detaljer är också bytt.

Service gjord på en riktig verkstad. Osäker på vilken eller om den är auktoriserad.

Service gjord 5-6 ggr vilket visar på att det antingen är ett stolpskott eller en hemmamekare som haft bilen eftersom det är på tok för lite.

Vad skulle ni kolla efter vid en inspektion av bilen inför ett eventuellt köp? Vilka uppgifter är viktiga att få reda på innan för att veta bilens skick förutom det "vanliga" på Disco 4an?

Och slutligen; vad skulle ni tänka er kunna betala för den?

Har man inte koll på all fakta här är ju risken överhängande att man köper grisen i säcken.

Det skulle ju också kunna vara chans att göra en bra deal om allt stämmer och jag får den för rea pris.


   
Citera
(@4654)
Illustrious Member
Blev medlem: 1 år sedan
Inlägg: 28048
Topic starter  

I princip omöjliga frågor att besvara, men några tankar iaf:

1. Tänk framåt istället för bakåt, var beredd på att meka själv eller ha tillgång till en Landrovervänlig verkstad, oavsett skick och servicehistorik kommer det dyka upp problem på en snart 10 år gammal bil.
2. XXV är väl rent optiska uppgraderingar, dvs allt är som en vanlig D4'a mekaniskt och utrustningsmässigt. Kolla och prova ALLT, luftfjädring, växellåda, fönsterhissar, centrallås, taklucka. Prova att accelerera hårt och kolla att det inte blir några felmeddelanden.
3. Vanliga fel är väl dokumenterade på disco3.co.uk, lätt att bli avskräckt, men i min åsikt är D4'an en optimal bil i många avseenden så den är väl värd lite "hardships"
4. Motorbyte kan vara bra om det är bra gjort, men jag har sett exempel på sämre varianter också. Brukar gå att gräva lite under plastkåporna och se om slangar och kablar är tillbaka i sina rätta positioner och clips eller om "händige herrn" varit framme med avbitare, eltejp och buntband.
5. Pris låter jag bli att kommentera, det är där säljare och köpare kan mötas och bägge är lika missnöjda 🙂


   
SvaraCitera
Share: