Köpte en D4 HSE -11 via KVD för inte jättelänge sedan. Stod inget om dieselvärmare i annons och hade ingen tanke på att kolla detta vid hämtning. Nu visade det sig att den hade det efter lite noggrannare koll under huven. Antar att den är fabriksmonterad, Webasto Thermo Top V. Hittar dock ingen fjärr eller annat reglage i bilen, eller på skärm. Hur får jag igång den? Eller är det något fundamentalt som jag inte greppar. Aldrig haft värmare i nån bil förut.
Hej
Din värmare är till för att hjälpvärma motorn vid kall väderlek vilket sker med automatik. Du ska höra den slå på när det blir kallare än 6 grader vill jag minnas. Den går att använda som parkeringsvärmare om timerfunktionen är beställd för din bil (förutsätter att du har den större pekskärmen och inte den lilla enkla vilket du ska ha om det är en HSE). Då har du en skärmbild för detta. Om du har den större pekskärmen men parkeringsvärmaren inte är aktiverad så går timerfunktionen att aktivera av någon som har diagnosutrustning som t ex en Nanocom eller IID-tool. Det finns även en möjlighet att få parkeringsvärmare med fjärrkontroll. Det finns en sats för detta med reciever och fjärr (LR original) som säljs till överkomligt pris i England. Recievern pluggas in i befintligt kablage bakom plasten till hö i lastutrymmet och funktionen måste aktiveras av någon med samma verktyg som ovan.
En annan sak. Din bil ska ha en vintergrill som det ska bytas till under vintern för att förhindra isbildning i intercoolern. Det har förekommit haverier med isklumpar som har lossnat och har hamnat i turbon. Dessa vintergrillar delades ut av LR till alla med Discovery 4 och kostar en mindre förmögenhet att köpa. Kolla så att du har fått den med bilen.
//Peter
Min bil fick inte detta vinterskydd. Lr i Danderyd levererade ett genomskinligt tillsågat plastskydd som placeras mellan befintligt galler. Som sagt billigt och ser oproffsigt ut... Lr I D borde skämmas, det är sådant som gör att man inte vill ha med dem att göra...
Lycka till, Kungen av Tellus
Hej Peter
Det skydd du verkar ha fått är det första som kom när man försökte lösa problemet. Senare togs det fram en tät vintergrill som man byter mot den vanliga grillen på vintern. Den kunde hämtas av alla D4-ägare så det ska ha funnits en till din bil. Alternativt hämtades den aldrig ut men det verkar kanske inte troligt.
//Peter
Tack Peter för utförligt svar, du är verkligen en klippa i forumet! Verkar som att IID är ett ofrånkomligt köp när det kommer till att vara LR-ägare. Bara slanta upp och se glad ut 🙂
Även om jag var förberedd på strul så har det verkligen regnat in fel. Först låste handbromsen, fick dra nödwiren, bytte skivor och backar (dom var helt slut), plockade isär EPB-modulen och lossade kulskruven som satt fast i botten (rätt trångt å stökigt..), men nu måste jag nolla felkoden eftersom modulen går baklänges (lossar) och sannolikt försöker återkoppla wiren, men den har jag ju satt dit manuellt.
Men... efter jag haft den på pallbockar i 1v med handbromsproblem så droppar bränslenivån till noll på ca 2-3km trots att tanken är halvfull, när jag startar om är den halvfull igen och går ner igen. Aldrig fortsatt köra längre eftersom jag misstänker att den kan stanna bilen om den får signal att tanken är på väg att bli torr. Oklart om det är givaren i tanken eller vad det kan vara? Vore gött att kunna felsöka utan att släppa ner tanken, men i slutändan verkar det ofrånkomligt.
Som om det inte vore nog ballade luftfjädringen också ur efter handbroms-pausen. Reagerar inte på när man vill höja eller sänka. Låter som att kompressorn går en stund, men inget händer. Lär behöva plocka ut den för att kolla hur den mår, verkar inte överjävligt. Kan man funktionstesta den på nått sätt när den är lös? Lite orolig att det har nått att göra med när jag hissade upp bakändan och lät den stå på backar i 1v. Hade ingen tanke på att plocka säkringar till fjädringen, men nu har jag förstått att den kan ha lite kalibreringsgrejer för sig då och då, och att det har nått med det att göra.
Krävs bra uppsättning nerver för att vara LR-ägare har jag märkt, men men, alltid kul att lära känna nya fordon, på gott och ont.
Hej
Jag har en Nanocom som är öppen för alla D4 chassinummer om du behöver hjälp men jag vet ju inte var du bor. Jag håller till utanför Uppsala. IID-tool brukar anses vara den bästa och mer användarvänliga lösningen men den är låst till ett chassinummer. Bränslegivaren är ett fel som diskuterats flera gånger på diverse forum och tyvärr är det så att när bilen tror att tanken är tom så får du problem med körbarheten. Om jag inte minns fel brukar det vara en sensorfråga. Handbromsen är ju en klassiker men servas den som man ska och använder den så håller den. Att luftfjädringen ballar ur när man lyfter bilen är inte ovanligt men det brukar rätta till sig efter omstart. Får du något meddelande i displayen? Jag skulle börja med en sk "hård reset" dvs ta bort både + och - från batteriet och lägg ihop kablarna några sekunder och återmontera. Kan lösa en del märkliga problem.
Du kanske redan har hittat dit men disco4.co.uk är ett mycket bra forum med duktiga människor och mycket information i gamla trådar som går att söka.
Nerver är väl bra att ha men min erfarenhet efter 25.000 mil i D3 och D4 är att det mesta går att hantera själv, delarna är överkomliga från England och det finns mycket hjälp att få från forum och Facebook-grupper. Förebyggande underhåll och att bilen används ordentligt är bästa medicinen mot problem.
//Peter
Hej.
Lite sent svar på problemet ovan, men jag har ganska nyligen lärt mig vad som händer om man lossar på kontakten till epm - modulen (boxen ovan reservhjul för handbromsen). Hade själv problem med skrikande handbroms och lossade kontakten för att förhoppningsvis slippa oväsen varge gång jag startar bilen. Handbroms kan man temporärt leva utan då jag har automat. Problemet är att kontakten vid EPM hanterar fler saker bla bränslemätare och bränslepump. Dvs bilen går in i felsäkert läger efter några km. Kan vara så att kontakter även hanterar andra komponenter så som luftfjädring.
Mvh Henrik