Notifications
Clear all

D ll V8 startar inte??

11 Inlägg
1 Users
0 Reactions
50 Visningar
(@4654)
Illustrious Member
Blev medlem: 1 år sedan
Inlägg: 28048
Topic starter  

Hejs.
Historik: Bilen står i länge utan batteriet inkopplad, ansluter batteriet, startar och kör iväg, bilen dör efter ca.5 min/500m körning.
Felsökningen; bytt bränslepump, bytt Båda säkringsboxarna, Bytt vevaxelgivare, bytt luftmassemätare, låst upp korrekt med EKA-kåd.
Vanliga diagnos-datorn hittar inte motorstyrboxen.
Kan någon hjälpa mej med glada tipps, Nanocom , Hawkeye eller tipsa om en verkstad i Stockholmsområdet?
Jag får bränsle men den tänder inte?
Bilen fins i Nynäshamn.


   
Citera
(@4654)
Illustrious Member
Blev medlem: 1 år sedan
Inlägg: 28048
Topic starter  

Har du kollat din Crank shaft sensor? Hade samma problem i vintras.


   
SvaraCitera
(@4654)
Illustrious Member
Blev medlem: 1 år sedan
Inlägg: 28048
Topic starter  

Sorry. Såg nu att du redan bytt den…


   
SvaraCitera
(@4654)
Illustrious Member
Blev medlem: 1 år sedan
Inlägg: 28048
Topic starter  

Kamaxel-givare har jag inte bytt ännu?


   
SvaraCitera
(@4654)
Illustrious Member
Blev medlem: 1 år sedan
Inlägg: 28048
Topic starter  

Fel på kamaxelgivare ska inte hindra start.
Du är nog på rätt spår att försöka felsöka med Nanocom eller liknande, bättre att få några ledtrådar på så sätt än att chansbyta delar.
Har du bekräftat att den får bensin i cylindrarna (spridarna öppnar) men att det inte blir gnista på något tändstift?


   
SvaraCitera
(@4654)
Illustrious Member
Blev medlem: 1 år sedan
Inlägg: 28048
Topic starter  

Ja, soppa utan gnista??
Nu har jag fått låna en HawkEye, återkommer med resultat i helgen?


   
SvaraCitera
(@4654)
Illustrious Member
Blev medlem: 1 år sedan
Inlägg: 28048
Topic starter  

Provat nu med HawkEye, -ingen kontakt med motorstyrdonet? Inga felkoder.


   
SvaraCitera
(@4654)
Illustrious Member
Blev medlem: 1 år sedan
Inlägg: 28048
Topic starter  

Hmm, har du otur kanske din motor-ECU tröttnat på något sätt under tiden utan ström, men det är ju lite trassligt att byta den så bättre att kolla allt annat först.
Börja mät upp att du har ström och jord på rätt pinnar in till ECU'n med belastning på. Har du tillgång till pin-out på kontaktstyckena?
Om allt ser OK ut där kan du ju mäta utgångarna till tändspolarna när du kör på startmotorn för att se om det händer nåt där.
När du håller på, håll ögonen öppna efter skadat kablage, ärgade jordpunkter eller kontaktstycken som inte sitter ordentligt på plats.
Funkar allt annat i bilen som det ska, fjärrlås, instrument, belysning osv?


   
SvaraCitera
(@4654)
Illustrious Member
Blev medlem: 1 år sedan
Inlägg: 28048
Topic starter  

Tack, givande tips?

Lås, instrument och belysning funkar. Motorstyrboxen är chippad, den har vi haft ur och kunnat läsa av i bänk.
Kablaget ser helt och fint ut trots att bilen släpper in vatten/fukt från takluckorna.


   
SvaraCitera
(@4654)
Illustrious Member
Blev medlem: 1 år sedan
Inlägg: 28048
Topic starter  

Lyser motorlampan? Får du nåt utslag på varvräknaren när du kör på startmotorn?
Men får du ingen kontakt med ECU'n när den sitter i bilen så är det ju ett tydligt problem och funkar den när den är lös borde det ju rimligen vara problem med strömförsörjning eller kablage i bilen.


   
SvaraCitera
(@4654)
Illustrious Member
Blev medlem: 1 år sedan
Inlägg: 28048
Topic starter  

Jag har tyvärr inte fått igång bilen ännu.
Det går bra att lägga ett seriöst bud på D2an? då jag har varken tid eller plats för felsökning och mekande.


   
SvaraCitera
Share: