Hallo!
Jag har besiktat min D2a Td5 aut -99:a och fick nerslag på:
Rost i trösklar på båda sidor och behöver byta dem, är det då Outer Sill Repair LH D2 (UK Made) LRD246NS som jag ska ha? eller är det bara den yttersta delen?
Det var underifrån och uppåt han slog hål på besiktningen.
Sedan var det även Anliggande bromsar fram.
Jag har köpt andra ok för de gamla var dåliga (väldigt rostiga) när jag bytte klossar i våras.
Men min undran är då hur jag ska lufta dem, ska jag göra som vanligt på klassiskt vis med pedal tramp och öppnande av luftnippel. Eller ska man använda Nanocom? (jag är ganska säker på att jag såg det på Youtube någon gång) eller är det bara när man bytt hela abs enheten?
Jag har en Nanocom men vet inte riktigt hur jag ska använda den, om jag sak lufta med hjälp av den vart hittar jag den funktionen?
Sedan har jag även fler allmänna frågor.
Kan man tvångstköra elfläkten som sitter utanför kylaren så man vet att den fungerar? Jag har aldrig hört att den går.
Efter att sensorerna till Luftfjädringen bak blev bytta så fick jag justera upp bakänden, finns det någon begränsning i Nanocom så man inte lyfter för mycket? jag mätte från fälgkant till skärmkant så jag fick samma runt om.
Hoppas att ni orkar svara på mina nybörjarfrågor!
MVH
Karl G
Hej Karl,
hoppas att erfarna D2 ägare kan vägleda dig...dock vad beträffar bromsarna gäller för luftning precis som du skriver...det klassiska sättet eller med tryckluftdrivna verktyg (sugmetoden bl.a.) som finns på de flesta biltillbehörs affärer. Eftersom jag själv hade problem med luftningen av S2A använde jag en anordning som trycksätter bromsvätskebehållaren med luft från ett framdäck. Enkel gammal manick 🙂
Lycka till !
Fläkten kan du prova snurra runt för hand, oftast är de fastrostade och helt stumma. Snurrar den runt för hand kan du prova att bygla i aktuell relähållare i motorrummet, då ska den starta.
Nej, finns ingen begränsning i Nanocom, du får testa att flexa och se att inte bälgen går isär, men ofta är det stötdämparen som kommer i sitt ändläge först och begränsar flexet.
Angående bromsarna så går det bra att lufta som vanligt. En vid pedalen och den andra som öppnar och stänger nippeln.
Jag har för mig man kan köra fläkten via Nanocom, om inte så är den lätt att testa med 12 volt. Men snurrar den för hand borde den fungera, det vanliga är att de rostar fast inuti motorn.