Hej!
Häromdagen när jag parkerade med min Disco 2 och lämnade rutorna lite nere då jag hade hundarna kvar i bilen Medans jag var hos tandläkaren. När jag kom tillbaka och skulle låsa upp fungerade ej fjärrlåset. Öppnade då istället manuellt varvid larmet förstås gick igång och jag kunde ej heller starta bilen. Efter mycket möda och stort besvär fick jag genom Pikab i Sthlm besked att jag måste koda om/avkoda med den där fyrsiffriga koden, vilken jag fick fram genom dem 🙂 Tog mig flera dgr dock innan jag lyckades förstå beskrivningen i instruktionsboken!? Nu kan jag öppna och starta upp bilen men måste varje gång köra den här kodningen vilket tar ca en kvart. Och varje gång jag slår av motorn och parkerar. Så är det samma sak igen nästa gång. Så frågan är, hur kan jag få fjärrkontrollen att fungera igen? För det är väl det som är lösningen, eller kan jag få det att fungera manuellt också? Har dock inte lyckats med det hittills!?
Kan du låsa upp bilen med fjärren? Min första tanken är batteriet i nyckeln.
Landroverlarm är något hemmasnickrat skit. Hade ständiga problem med min. En gång var jag hos en VVS handlar och lastat kärran fuld, sedan startade inte skitet.Där stod jag med en fuldlastat trailer, fick ringa the Lady of the Manor, hon kom med en fungerande bil i hushållet, en Subaru förstås och drog släpet hem
Lady Def(ect) kom med ”sjuktransport” till Hörby, 9 mil fråm mit hem. Landroververkstäderligger ju imte runt hörnet här i södern. Man lyckades inte att få Defenderen i gång. En engelsk expert skulle komma, och misslyckades oxå
Han rådade mig att plocka hela skitet bort och det fik han göra. Sedan har Defender startat snällt alla dagar
Det skall sägas att det inte är helt lät att plocka larmet då det visst är på samma print som ECU’n
Nu går den inte att starta med nycklen men via en ”hemlig” brytare, och ingen har stulet fanskapet än
Mitt råd är kort och gott: om du vill släppa mer strul, kopla bort larmet. När först det börjar strula , kan du plötsligt bli stående lite varstans, t ex när du skall köra av färjan elle annat pinsamt
Good luck and Stay Safe
Hade en RRC årsm. -85 med larm där startspärren jävlades. Det slutade med att jag rev ut hela skiten. Det gick åt en lördag, men det var det värt. Fick en fullproppad ICA-kasse med kablar, diverse mackapärer, och övrig dynga över. Sedan startade den.
mvh. Ray.S. nr. 86.
Med en Nanocom kan man stänga av larmet på en D2. Men bättre är ju att fixa felet, kan vara mottagaren till nyckeln som slutat funka. Sitter bakom bakre takluckan ungefär.
Om man vet hur larmen fungerar och läser på i Rave så är det rätt så simpla system och lätta att reparera jämfört med moderna system.
Det som kan jäklas är om fjärren tappar minnet och man inte har kvar streckkoden från när nyckeln var ny....
Då åker man på en dyr ny nyckel (gäller DII) till Defender och Freelander 1 så är det enkelt att koda om befintliga nycklar med LR original verktyg och troligtvis med eftermarknads också.
Det går även enkelt att stänga av immobiliser och larm genom att programmera om till GCC market, ex. UAE eller Saudi. Så slipper man riva i elen...
Men det löser ju inte problemet med fjärrkontrollen. Som föreslagits ovan, har du provat med ett nytt batteri?
Lyser röd LED när du trycker på en knapp eller sätter nyckeln i tändningslåset?
Med Nanocom kan man programmera nyckeln till D2 med hjälp av numret på kortet i nyckeln. Det vore roligt om Herr Magnus kunde återkomma med om han testat/kollat batteriet i nyckeln och om lysdioden i nyckeln lyser när han trycker på knappen? Och finns det mer än en nyckel, och är det samma med den?
Förlåt om jag lånar tråden, råkade ut för exakt samma sak idag,
Stod i Göteborg i scandiahamnen och
skulle hämta en nyimporterad bil.
Stängde av bilen och nyckeln fick sitta kvar i tändningslåset.
När allt var lastat och klart så fick starten ingen signal när jag vred om.
Klev ur bilen och låste med fjärren... det skulle jag inte gjort
Bilen gickn inte låsa upp med densamma igen..
Allt hoppade igång efter ca 20min och sen stängde jag inte av bilen förrens kärran var parkerad igen.
Finns det någon i närheten av lidköping som vågar sig på att avaktivera mitt larm? Kan åt andra sidan åka ganska långt för att få hjälp (läs 15-30 mil enkel resa)
Ja Dennis det ska vi nog kunna ordna vi brukar åka till svärföräldrarna i Mullsjö med jämna mellanrum eventuellt ska vi upp v.29
Ja Dennis det ska vi nog kunna ordna vi brukar åka till svärföräldrarna i Mullsjö med jämna mellanrum eventuellt ska vi upp v.29
Då har jag semester så det hade ju varit sagolikt med hjälp, mot ersättning självklart
Skulle du kunna skicka ett sms om ni tar er dit? 0733735664
Kan du låsa upp bilen med fjärren? Min första tanken är batteriet i nyckeln.[/Hej. Ibland men oftast inte. Har beställt nya batterier ich checkar.
Landroverlarm är något hemmasnickrat skit. Hade ständiga problem med min. En gång var jag hos en VVS handlar och lastat kärran fuld, sedan startade inte skitet.Där stod jag med en fuldlastat trailer, fick ringa the Lady of the Manor, hon kom med en fungerande bil i hushållet, en Subaru förstås och drog släpet hem Lady Def(ect) kom med ”sjuktransport” till Hörby, 9 mil fråm mit hem. Landroververkstäderligger ju imte runt hörnet här i södern. Man lyckades inte att få Defenderen i gång. En engelsk expert skulle komma, och misslyckades oxå Han rådade mig att plocka hela skitet bort och det fik han göra. Sedan har Defender startat snällt alla dagar Det skall sägas att det inte är helt lät att plocka larmet då det visst är på samma print som ECU’n Nu går den inte att starta med nycklen men via en ”hemlig” brytare, och ingen har stulet fanskapet än Mitt råd är kort och gott: om du vill släppa mer strul, kopla bort larmet. När först det börjar strula , kan du plötsligt bli stående lite varstans, t ex när du skall köra av färjan elle annat pinsamt
Good luck and Stay Safe[/Hej. Ja nu inatt har det kört igång två ggr. Till slut ryckte jag bort kablarna till batteriet ich då tystnade det. Men trodde ju att larmsirenen hade ett eget batteri så det tog mig en timme innan jag provade!
Om man vet hur larmen fungerar och läser på i Rave så är det rätt så simpla system och lätta att reparera jämfört med moderna system. Det som kan jäklas är om fjärren tappar minnet och man inte har kvar streckkoden från när nyckeln var ny…. Då åker man på en dyr ny nyckel (gäller DII) till Defender och Freelander 1 så är det enkelt att koda om befintliga nycklar med LR original verktyg och troligtvis med eftermarknads också.
Det går även enkelt att stänga av immobiliser och larm genom att programmera om till GCC market, ex. UAE eller Saudi. Så slipper man riva i elen… Men det löser ju inte problemet med fjärrkontrollen. Som föreslagits ovan, har du provat med ett nytt batteri? Lyser röd LED när du trycker på en knapp eller sätter nyckeln i tändningslåset?[/Hej. Har beställt nya batterier till nyckeln och kanske ska köpa ett nytt startbatteri också. Larmet har kört igång två gånger i natt. Första gången slutade det efter 30 SEK. Andra gången slutade det aldrig. Inte förrän jag ryckte loss kablarna till batteriet. Trodde ju att larmsirenen hade ett eget batteri nånstans. Just nu fattar jag nada vad sim händer !?
Om man vet hur larmen fungerar och läser på i Rave så är det rätt så simpla system och lätta att reparera jämfört med moderna system. Det som kan jäklas är om fjärren tappar minnet och man inte har kvar streckkoden från när nyckeln var ny…. Då åker man på en dyr ny nyckel (gäller DII) till Defender och Freelander 1 så är det enkelt att koda om befintliga nycklar med LR original verktyg och troligtvis med eftermarknads också. Det går även enkelt att stänga av immobiliser och larm genom att programmera om till GCC market, ex. UAE eller Saudi. Så slipper man riva i elen… Men det löser ju inte problemet med fjärrkontrollen. Som föreslagits ovan, har du provat med ett nytt batteri? Lyser röd LED när du trycker på en knapp eller sätter nyckeln i tändningslåset?[/
Hej. Har beställt nya batterier till nyckeln och kanske ska köpa ett nytt startbatteri också. Larmet har kört igång två gånger i natt. Första gången slutade det efter 30 SEK. Andra gången slutade det aldrig. Inte förrän jag ryckte loss kablarna till batteriet. Trodde ju att larmsirenen hade ett eget batteri nånstans. Just nu fattar jag nada vad sim händer !?[/Och funderar ju på om jag kan plocka bort larmsirenen? Någon skrev att den sitter bakom tanklocket höger sida! Stämmer det och hur plockar jag bort den isf ?
Med Nanocom kan man programmera nyckeln till D2 med hjälp av numret på kortet i nyckeln. Det vore roligt om Herr Magnus kunde återkomma med om han testat/kollat batteriet i nyckeln och om lysdioden i nyckeln lyser när han trycker på knappen? Och finns det mer än en nyckel, och är det samma med den?[/
Hej. Ska hämta batterier till nyckeln idag, om jag nu kan köra bilen! Ja lysdioden lyser på nyckeln. Reservnyckeln är trasig. Funkar bars manuellt. Inatt har larmet kört igång två ggr. Tystnade då jag plockade bort kablarna till batteriet...,ska kanskeköoa nytt batteri också. Har i två veckor använt mig av den där 4-siffriga koden för att kåsa upp startspärren ich det har funkat. Men idag började larmet tjuta mitt i natten! Är ju enormt påfrestande när grannar står oxh flor typ!