Det känns spontant att det är nått fel på larmet eftersom det går av sig själv. Det känns som man skulle behöva koppla upp till en nanocom eller liknande var i landet bor du?
Med Nanocom kan man programmera nyckeln till D2 med hjälp av numret på kortet i nyckeln. Det vore roligt om Herr Magnus kunde återkomma med om han testat/kollat batteriet i nyckeln och om lysdioden i nyckeln lyser när han trycker på knappen? Och finns det mer än en nyckel, och är det samma med den?[/
Hej. Ska hämta batterier till nyckeln idag, om jag nu kan köra bilen! Ja lysdioden lyser på nyckeln. Reservnyckeln är trasig. Funkar bars manuellt. Inatt har larmet kört igång två ggr. Tystnade då jag plockade bort kablarna till batteriet…,ska kanskeköoa nytt batteri också. Har i två veckor använt mig av den där 4-siffriga koden för att kåsa upp startspärren ich det har funkat. Men idag började larmet tjuta mitt i natten! Är ju enormt påfrestande när grannar står oxh flor typ!
Har du sensorn som sitter ovanför vänster b stolpe? Den kan jäklas ibland, pröva och koppla bort den, den reagerar på rörelse i bilen och kan balla ur och se spöken ibland
Nya batterier till fjärr hjälper föga om larmet startar av sig själv, annat än att man kan stänga av det med fjärren.
Ev. mer än ett fel. lite långsökt dock.
Larm som startar av sig själv på discovery 2 brukar vara huvkontakten. Kolla att där inte är ärj på stiften och smörj den med WD-40 eller liknande, motionera den genom att trycka in och släppa 20-30ggr och håll tummarna.
Det går att läsa ut vad som orsakade det senaste larmet med T4, vet ej hur det är med eftermarknadsprogram men det går säkert med dem också. Då får man ju svart på vitt vilken sensor som utlöste larmet.
Om man låser med nyckel så aktiveras inte rörelsesensorn i bilen, om det finns sådan. En finess om man har hund i bilen, funkar naturligtvis så även om man har en fungerande fjärr.
En del inlägg pratar om erfarenheter av äldre defender och kanske D1. Larm och startspärr är helt annorlunda på D2, integrerat i bilens elboxar. Man kan programmera bort både larm och startspärr med nanocom och antagligen med hawkeye förutom LR verkstadspc med T4. Man kan också välja att larmet stängs av med nyckel. Att fjärren inte funkar och att larmet går igång av sig själv behöver inte hänga ihop, men fukt i BCU, ärgade kontakter eller jordpunkter kan skapa spännande fel. Men vad det gäller fjärren så tror jag på mottagaren i innertaket.
Det känns spontant att det är nått fel på larmet eftersom det går av sig själv. Det känns som man skulle behöva koppla upp till en nanocom eller liknande var i landet bor du?
Jag bor i Årefjällen, Jämtland. Jag finns det någon med Nanocom eller Hawkeye eller vad de heter som kan programmera om BCU eller den här boxen? Alternativt om jag kan ta mig ner till Hälsingland Bollnäs/Söderhamn typ...
Om man låser med nyckel så aktiveras inte rörelsesensorn i bilen, om det finns sådan. En finess om man har hund i bilen, funkar naturligtvis så även om man har en fungerande fjärr. En del inlägg pratar om erfarenheter av äldre defender och kanske D1. Larm och startspärr är helt annorlunda på D2, integrerat i bilens elboxar. Man kan programmera bort både larm och startspärr med nanocom och antagligen med hawkeye förutom LR verkstadspc med T4. Man kan också välja att larmet stängs av med nyckel. Att fjärren inte funkar och att larmet går igång av sig själv behöver inte hänga ihop, men fukt i BCU, ärgade kontakter eller jordpunkter kan skapa spännande fel. Men vad det gäller fjärren så tror jag på mottagaren i innertaket.
Fukt i BCUn kan det vara alltså!? Känns som någon händig borde göra det här, vilket jag inte alltid är! Och jag byter batterier i fjärren idag, men tror det ej handlar om det. Den här sensorn i innertaket ska jag checka, var sitter den och hur checkar jag den då? Jag har plockat bort säkringen för signalhornet och jag har dragit ur kontakten till det andra larm/hornet som sitter upp till vänster o motorutrymmet. Så tillfälligtvis tjuter det inte men problemet med att larmet och startspärren går igång kvarstår dock. Plockar bort kablarna till batteriet varje gång och startar om allt när jag ska använda bilen. Och då går larmet igång ibland men jag kan iaf stänga av det med fjärren då. Så efter att jagtagit bort kablar från batteriet och satt dit dem igen så funkar fjärren...känns som ngt osynkat i det här systemet...
Låter precis som det jag haft de senaste åren. Jag har inte orkat ta ner mottagaren i taket till Fob. Den kommer och går troligen pga dålig jordning/korrosion. Tydligen standardfel kanske pga kondensation mellan innertak och plåten? När den inte vill dra runt startmotorn blinkar larmdioden i kombit. Då får man mata in EKA koden med låset. Detta går ganska kvickt när man lärt sig men inte roligt. Ligger i planen att ta ner innertaket för att klä om samt fixa detta i år. Jag stängde av larmsignalen så att inte grannarna blir irriterade. Nyckeldioden lyser när man trycker på låsa upp men inget händer. Samma med bägge nycklarna men när bilen är på humör funkar det.
Disco 2 2001 Td5.
Ja kanske det är det där. I helgen har den fungerat helt plötsligt. Har tagit ur kablarna till battetriet på nätterna och ej låst den i men i övrigt kört som vanligt och fjärren, låste och allt fungerat klanderfritt......gör anteckningar varje gång om vad jag gör och inte gör för att se om jag kan utesluta vartefter........
Hej. Har bytt batteri i nyckeln men problemet kvarstår! Ngn var det du som skrev att det kan vara sensorn i taket. Ibland fungerar nyckeln och oftast inte. Och isf har jag alternativet att riva taket och kika på den där sensorn, vilket verkar vara bökigt värre eller så få tag i ngn som har Hawkeye och kan programmera om systemet och ta bort startspärren och larmet. Och det senare känns ju enklast iaf om jag lyckas hitta nfgn som kan hjälpa mig.
Hej!
Problemet med startspärren och larmet kvarstår. Och nu beöver jag snarast hitta en lösning. Är det någon i Jämtland, Hälsingland, Dalarna, Västerbotten eller i närheten som har en sådan där Hawkeye eller liknande som kan hjälpa mig att programmera om systemet. Och ta bort startspärren och larmet. Jag behöver det inte.....så trött på det här nu!
Häromdagen när jag parkerade med min Disco 2 och lämnade rutorna lite nere då jag hade hundarna kvar i bilen Medans jag var hos tandläkaren. När jag kom tillbaka och skulle låsa upp fungerade ej fjärrlåset. Öppnade då istället manuellt varvid larmet förstås gick igång och jag kunde ej heller starta bilen. Efter mycket möda och stort besvär fick jag genom Pikab i Sthlm besked att jag måste koda om/avkoda med den där fyrsiffriga koden, vilken jag fick fram genom dem ? Tog mig flera dgr dock innan jag lyckades förstå beskrivningen i instruktionsboken!? Nu kan jag öppna och starta upp bilen men måste varje gång köra den här kodningen vilket tar ca en kvart. Och varje gång jag slår av motorn och parkerar. Så är det samma sak igen nästa gång. Så frågan är, hur kan jag få fjärrkontrollen att fungera igen? För det är väl det som är lösningen, eller kan jag få det att fungera manuellt också? Har dock inte lyckats med det hittills!?
Det känns spontant att det är nått fel på larmet eftersom det går av sig själv. Det känns som man skulle behöva koppla upp till en nanocom eller liknande var i landet bor du?
Jämtland men kan ju resa en bit. Vet du ngn som har en sådan och kan hjälpa till ?
Hawkeye finns i Västmanland. Du får gärna testa om du har vägarna neråt.
Tack för erbjudandet, det var vänligt 🙂 Ska se om det dyker upp ngn häromkring eller om jag har möjlighet att åka ner!
Checkar och återkommer...
Hej! Har sökt häruppe men ej hittat någon ännu. Var någonstans i Västmanland är det isf jag ska bege mig?
Skickat pm