Hej!
Köpte nyligen en Discovery 2 td5, från 2004. Spontant köp och betalade in många kronor för den men älskar varje sekund jag rattar omkring. Dock lider den av problem med växellådan. Ska till en transmissionsverkstad och kolla vad de säger men alla extra second-opinions är intressant och undrar om någon vet vad detta kan röra sig om:
• Läckage av transmissionsolja vid flera ställen främst i framkant verkar det som. Även runt fördelningslådan.
• Vid start (1 gång på 5) så händer inget när man lägger i växel (företrädesvis när man lägger i back direkt). Gasar man upp till ca 2500 varv/m så hoppar växeln i. Efter att växeln hoppat i så går alla växlarna i fint. Märker att varvtalet varierar ganska mycket på tomgången vid dessa tillfällen. Efter byte av filter och toppning av vätska upplevde jag inte detta problemet på ca 1 vecka innan det hemsökte mig igen. Kanske bara tur?
• Limp home-mode har aktiverats vid tre tillfällen. Två gånger då jag skiftat ”för snabbt” mellan R och D och vid ett tillfälle då jag gasade för att få i växel. Den nollställs efter att man vridit av tändning.
• Växlar hårt när man accelererar men växlar ganska mjuk ner vid kick-down. Oförändrat när jag bytt vätska och filter.
• När bilen ska gå in i eller ut ur direkt drivning på motorvägen vibrerar det i hela bilen kraftigt. Blev bättre och försvann när jag toppat vätskan men i takt med att den tappat vätska har vibrationerna kommit tillbaka.
• Släpper man på gasen och gasar igen när man kör långsamt klonkar det rejält.
• När jag bytte filter var det ganska mycket ”gyttja” i sumpen. Även några spån ca 1x1 millimeter stora
• Enligt historiken bytte tidigare ägare olja i lådan runt 22000 mil (Bilen har gått 24300 nu) och den såg inte bränd ut i min mening.
Tack på förhand!
[attachment file="Växellåda1.jpg"]
Varierande tomgång brukar normalt betyda ett byte av TPS = Trottle Position Sensor, d.v.s. Spjällägesgivare på svenska. Betr. lådan så finns det dom som kan den mycket bättre än mig.
mvh. Ray.S. nr. 86.
Då det finns både spån och gegga i lådan så kommer den behöva renoveras innan det blir bra! Tyvärr blir det bara värre ju mer du kör. Se dig om efter en utbyteslåda. Ashcroft Transmissions är ett av de alternativ som finns.
https://www.ashcroft-transmissions.co.uk/automatic-gearboxes.html
Jag har en lika dan bil. Har inte haft några av de bekymmer du beskriver. De jag haft har botats med rengöring xyz switch och flush/byte ATF.
Instämmer med Edfors om att ny växellåda är rätt. Läcker fördelningslådan mycket? Byt den också.
Klonket är nog något annat, palla upp och se vad som står still när du snurrar på hjulen.
Tack för svar!
Ja tanken är ju att växellådan ska bytas, får se vad verkstaden kommer med för förslag. De får dubbelkolla så fördelningslådan är i OK skick och att det inte är något glapp i drivaxlarna som kan orsaka det hemska klonket.
Har tittat en del på Ashcroft Transmissions och verkar som att man kommer undan för runt 16000 kr för bara lådan om man lyckas skicka tillbaka sin gamla i okej skick. Då har jag inte räknat med frakten tillbaka dock. Någon som haft någon erfarenhet av att skicka växellådor/ motor utomlands?
Jag har skickat några gånger, det går bra men är dyrt! Du får kolla runt efter priser när du vet storlek och vikt. Jag har spänt fast lådan på en lastpall med och utan kragar och lock. Har tyvärr inga tips på fraktbolag, men kolla med de vanliga DHL, Schenker, Posten osv
Paket.se fungerar riktigt bra när jag skickat inom Sverige, går även att skicka utomlands. Bra pris som du ser direkt om du har vikt , längd, bredd, höjd samt adresser. Att be företaget du handlar av om en returfrakt på din låda, brukar vara bra då de oftast fraktar billigare.
Hej igen!
Har tänkt uppdatera länge vad som egentligen blev av allt men har haft fullt upp med att åka omkring med min NYA växellåda.
Vad som egentligen var problemet med den blev aldrig klarlagt men som någon nämnde här så blev växlingarna hårdare och problemen bara större.
Efter lite korrespondens med Ashcroft Transmissions i England så beställdes en renoverad låda och en kraftigare flexplatta för den nätta summan 1710£ Inklusive skatt och transport.
Tog in offerter via autobutler och lämnade in bilen till Bosch Autoservice i Göteborg. Offerterna som autobutler lämnar bör man ta med en nypa salt men är helnöjd med både bemötande och arbetet som verkstaden gjorde. Med byte av samtliga oljor i växellåda, fördelningslåda och axlar installation av ny oljekylare och slanga till växellådan, nya fästen för lådan och packbox till fördelningslådan hamnade notan på nästan 14000. De hade bilen fredag till måndag och lämnade 3 års garanti på arbetet.
Nu är det dags att skicka tillbaka den gamla lådan och få tillbaka cirka 7000 på totala inköpspriset på den nya lådan. Slutet gott allting gott.
Till hösten fortsätter projektet med nya däck, nya vindruta och allmän uppfräschning av bilen som nu är skyldig mig nästan 70000 kr sen inköp. Men tanken är att bilen ska vara mitt nöjesåk i många år framöver och att pilla med den är nästan roligare än att köra så jag kunde inte vara mer nöjd.
Tack för svar!
speedshift är bra på transporter till bra priser. kan rekommnderas