Hej alla Rover ägare.
Nu har jag fått tillbaka min Rover igen efter 8 veckor på verkstad. Luftbälgs problem. Beställde själv dom efter att jag fått en länk till JGS-4×4 av Björn L Carlsson. Tack Björn. Det tog exakt 1 vecka sedan hade jag egna bälgar hemma. Dock så dagen efter min beställning så ringde verkstaden och hade "hittat" bälgarna. Den blev färdig samma dag.
Fantastiskt ställe att beställa reservdelar från. JGS-4×4.
Dock har jag ett annat lite bekymmer med min Disco2 2002.
Den är kraftlös vid start. Startar som en klocka men ingen direkt kraft i motorn förrän efter lite varierande tid. 1km-2mil.
Verkar inte gå på alla cylindrar.
Spridar problem?
Diesel pump?
Filter?
/Fredrik
kan det va kablaget till spridarna?? är väl inte helt ovanligt att det kryper olja i det?! tror en del byter det ganska regelbundet i förebyggande syfte!!
https://www.youtube.com/watch?v=hUucMJ3iVPA
Kolla som Håkan skriver om det är olja i kablaget om du uppfattar att den inte går på alla cylindrar.
Om allt verkar bra och den går på alla cylindrar så är nästa att kolla om den läcker avgaser mellan grenrör och topp. Mer vanligt än ovanligt att grenröret vrider sig. Särskilt om du har mappat, dragit tyngre eller eldat upp för Hallandsåsen i 150 km/h. Då är Td5:an slöare än vanligt på lägre varv. Inga problem att fixa nya pinnbultar, muttrar, avgaspackning och plana grenröret. Du får flytta AC:n lite och lossa en del till turbon också (nya packningar, brickor).
Jag använde den här satsen senast, verkar funka tillräckligt bra:
https://www.lrparts.net/lrc1150-uprated-td5-exhaust-manifold-studs-and-nuts-for-defender-and-discovery-by-wurth.html
Finns hur många exempel som helst på Youtube. Sök på: exhaust leak td5
/
Kablage i oljebad......Vem f--n kom på något så korkat?
mvh. Ray.S. nr. 86.
Tack för tipsen. Ska genast kolla upp detta.
Kommer att beställa nytt kablage.
Så kan man utesluta det bekymmret.
🙂
Går den ojämnt och misständer eller bara kraftlös? Ryker det på något sätt?
Jonas
Den är enbart kraftlös till en början.
Jag kollade på kablaget till spridarna.
Mycket riktigt så fanns det olja i kontakten.
det är beställt nya grejer för detta:-)
Verkar gå lite bättre redan efter at jag rengjort kontakten.
Att den är kraftlös i början, kanske 10 sekunder eller så beror troligen på dålig LMM, går lätt att mäta upp den med en Nanocom. Köper du ny så kosta på dig en Genuine LR, de är bättre än alla andra OEM, Valeo, Bosch och släng inte pengar i sjön med Pattern, Bearmach, Shitpart och allt vad de heter.