Hej på er.
på min höjda D2 från -99 låter det ett skavande ljud från vänster sida när jag vrider ratten i låg hastighet eller stillastående. Försöker se om det är brusten fjäder eller om fjädern rör sig i fästetlossnade bultar etc. men ser ingen skillnad mot höger sida där det är tyst och fint.
Tips på saker att undersöka tas tacksamt emot.
Låter som om det är någon av eller bägge spindellederna som ropar på avlösning. Det sitter en övre och en nedre, de är pressade i axeln och det krävs ett stadigt verktyg för att få ur de gamla och i de nya kullederna.
Om du googlar på discovery 2 ball joint får du upp delarna, bilder och filmer.
Defender 110 2021 Tasman Blue
Discovery 3 V8 2006 Bonatti Grey
Range Rover V8 1983 Sierra Silver
@1784 ah, tack för tips. Det känns troligt!
Det där har jag gjort förut, på min förra bil, men det var en tysk kärra och det verkar otroligt mycket jobbigare på en disco2 🙂
Många filmer säger att det är ett svårt jobb. Dåså, då vet jag vad jag ska göra, då var den sommaren räddad 🙂
Det är inget svårt jobb så, man kommer ju åt bra osv. Det som är att man behöver något stadigt att pressa med, antingen ett köpt verktyg, typ kraftig C-clamp, eller som jag gjorde, bygga något av några grova bitar stål, gängstång och hylsor i lämpliga mått.
Köp kulleder av god kvalitet, är ju inte kul att behöva göra om nästa år igen bara för att damasken sprack efter ett par månader.
Defender 110 2021 Tasman Blue
Discovery 3 V8 2006 Bonatti Grey
Range Rover V8 1983 Sierra Silver
@1784 tips på bra kulleder? Finns en mängd på AUTODOC etc. Något märke som är bättre? Enbart köpa LR egna delar?
Lemförder brukar motsvara OEM kvalitet
Defender 110 2021 Tasman Blue
Discovery 3 V8 2006 Bonatti Grey
Range Rover V8 1983 Sierra Silver
Idag fick jag in de nya, det var tufft men efter att hyrt ett specifikt verktyg för det på Hygglo så gick de i smidigt.
Oj vilken skillnad i styrningen, så det behövdes verkligen. Distinkt, hårt, härligt. Den var läskigt sladdrig tidigare och båda nedre spindellederna var rejält slut. Intressant att det gått igenom besiktningen är lite intressant.
Men nu har jag två problem:
1: ljudet som gjorde att hela den här tråden startade är kvar. 😂
2: nu lyser ABSlampan och traction control går på med jämna mellanrum.
då gissar jag dåligt monterade ABS-sensorer/givare? Eller har de gått sönder trots att jag var så försiktig med dom…
Tips och gissningar tas tacksamt emot.
Hmmm, traction control gick på på
vänster fram när jag provkörde efter att monterat lederna på höger fram.
Då gissar jag att höger fram inte känner av/ger signaler, så att bilen tror att vänster fram spinner?
Får ta bort i morgon och göra ren bättre och få det på plats.
Japp, gummipackningen hade lagt sig snett och sensorn gav inget utslag. Skulle såklart kollat det INNAN jag monterade ihop allt 🙂