Det är som om Discon vet att taktältet är lånat och campingturen utstakad, för nu är den död 🙂 Klickar bestämt när jag vrider om nyckeln, startrelä klickar, ska mäta över startmotorn när jag bogserat hem den, men det är troligtvis dags att byta ut startmotorn.
Är det någon som testat byta ut solenoiden enbart? Är det någon idé eller är det enbart en falsk besparing? Det verkar som om startmotorn måste ut oavsett så arbetet är ju detsamma.
Köper man ny så gissar jag att det är dumt att inte köpa en Denso?
Nja, det verkar som om denso är för Td5, på V8 är det en mer normal startmotor.
Har du kollat anslutningarna på batteriet, det är en vanlig felkälla på D2. Kan behöva fila ur skåran lite så att man får bra grepp runt polen.
Startmotorn är som sagt konventionell på V8, inga konstigheter med att byta den
Defender 110 2021 Tasman Blue
Discovery 3 V8 2006 Bonatti Grey
Range Rover V8 1983 Sierra Silver
Ja, det blir att gå från batteriet ner till startmotorn med mätdonet när jag firat midsommar klart. Jag var på väg ner till firandet när jag stannade till för att säga hej till en bekant. Klev ur bilen, funderade på om jag skulle låta motorn gå men tänkte att nej, roligare att stå och prata en stund så jag stängde av. Efter 5 minuter hoppade jag in i bilen igen och det sa bara klick 🙂
Jag var redan sen så det var bara att packa in allt i tråkbilen istället och åka…
Vill inte vara pessimistisk, men hittar du inget uppenbart fel med el och startmotor, kolla att motorn går att dra runt framåt med en hylsa på vevaxeln. Det är tyvärr inte helt ovanligt att en varmkörd motor trycker in kylvätska i en cylinder som sedan blockerar start. Tar man ur tändstiften blir det uppenbart vilken cylinder det är.
Håller tummarna för att det är nåt enklare!
Defender 110 2021 Tasman Blue
Discovery 3 V8 2006 Bonatti Grey
Range Rover V8 1983 Sierra Silver
Det borde vara något mycket enklare, det finns inte en antydning till att startmotorn försöker dra runt motorn men inte lyckas. Det hände dessutom med en ganska kall motor. Men det där låter ju inte som kul fenomen alls, hoppas det inte händer i framtiden.
@6386
Hej Sebastian,
Om man är försiktig men bestämt kan man kort slut terminalerna på startmotor solenoid (kontaktor)
Det är mycket ampere och är lätt att offra en skruvmejsel om man inte för bra kontakt direkt.
Om tändning är på och växel i neural man kan starta motor.
En klickande kontaktor kan ofta vara ett svagt batteri, men kontakt polarna brännas vid tiden, på DT5 gå att byta, men på dom andra kontaktor gå ej att öppna.
Mvh JimP 126
Idag bytte jag till en ny startmotor. Allt funkar perfekt. Får se vad jag gör med den gamla.