Jag bytte idag ut min mellandämpare på min td5a mot ett utbytesrör, vad besviken jag blev.
Ingen ljudskillnad alls, min 99a morrade riktigt gott utan den dämparen, vad är skillnaden på motorerna mellan 99 och 04a? Egr ventilen som sitter kvar kan väl inte strypa ljudet så inni den?
Har gjort samma sak = ersatt stora ljuddämparen med en "passbit".
Men inte för att bullra mer, utan för att öka markfrigången, eftersom denna ljuddämpare är bilens lägsta punkt.
Förklaringen till att det inte bullrar mer, tack och lov, är att turbon "hackar sönder" avgasljudet.
Med stöd av ovanstående kan man fråga sig varför den "stora" ljuddämparen över huvud taget är monterad?
Enda akustiska skillnaden är när man släpper gaspådraget i samband med växling.
På/under "strypet" uppkommer ett ljud som påminner om det ljud som långtradare alstrar vid växling.
En, för mig, inte oangenäm skönsång som man kan lyssna på tills man får örsprång av att med öppen sidruta luta sig ut och njuta av sången.
Gjorde exakt samma installation på min äldre d2 med automatlåda, då fick jag mer ryt å mer vissel ifrån turbon, kanske har att göra med att egr ventilen monterades bort innan avgassystemet gjordes vid på den,
Jag bytte idag ut min mellandämpare på min td5a mot ett utbytesrör, vad besviken jag blev. Ingen ljudskillnad alls, min 99a morrade riktigt gott utan den dämparen, vad är skillnaden på motorerna mellan 99 och 04a? Egr ventilen som sitter kvar kan väl inte strypa ljudet så inni den?
Min första Defender var en 3.000 mil begagnad Td5 90 "Storm" av 2004 års modell.
Varför jag köpte just en -04 var råden på bland annat detta forum angående "Stormen".
Före -04 påstås cylinderlocken och avgasgrenrören spricka, oljepumpens impeller lossna med förödande följder = i regel "totalras", kablaget mellan cylinderlock och "datorn under passagerarstolen" penetrera in olja i sagda dator så att den för dyra pengar måste bytas ut, funktionen hos den "elektriska gaspedalen" var mindre driftsäker med fler saker.
Som bekant så är ju ingen teknisk tingest så bra som under slutet på sin levnad = sista tillverkningsåret för bilar.
Av ovan uppräknade brister drabbades min "Storm" endast av att potentiometern till gaspedalen sa upp sig och byttes ut.
"Stormen" sjunger fint, men "Puman" är "en helt annan bil" - till det bättre.
Enda problem jag hade med "Puman" var EGR-ventilen.
Men vid varje kontrollbesiktning "skötte sig" EGR-ventilen temporärt
Tycker jag som ägt och kört båda. "Puman" var en SVX 90(med vedervärdig, men snygg, sufflett).
Är väl partikelfilter på 04an? 😀
Det blir nästan ingen skillnad sålänge katten sitter kvar. Man får sätta dit en "decat downpipe" så får du annat ljud. Det skiljer lite, 90 brummar mer än 110:an, helt ovetenskapligt tror jag att det beror på avasrörets längd.
Om jag förstår dig rätt så tycker du 04:an låter sämre än 99:an? Är det så så är det förmodligen som Per säger det är katten som är problemet det blir absolut ingen skillnad om du har den kvar
Om jag förstår dig rätt så tycker du 04:an låter sämre än 99:an? Är det så så är det förmodligen som Per säger det är katten som är problemet det blir absolut ingen skillnad om du har den kvar
Har för mig att det satt katalysator på min 99a också, men jag kan ha fel där, dock ryter 04an lite lagom vid ca 2500rpm med lite lass på bakom så jag är nöjd ändå, saknar dock turbovisslet som jag fick på 99an
Nej där satt aldrig nån katt på 99:an om inte nån eftermonterat det men med den förklaringen på ljudet du beskriver sår jag rätt säker på att det är så. Den motorn va såpass ren när den lanserades så de behövde ingen katt men sen blev väl krave högre skulle jag tro. Vet inte exakt när dom börja med katt men jag tror det va 02 när dom gjorde om motorn lite.
Nej där satt aldrig nån katt på 99:an om inte nån eftermonterat det men med den förklaringen på ljudet du beskriver sår jag rätt säker på att det är så. Den motorn va såpass ren när den lanserades så de behövde ingen katt men sen blev väl krave högre skulle jag tro. Vet inte exakt när dom börja med katt men jag tror det va 02 när dom gjorde om motorn lite.
Det förklarar en del, går den ta bort utan att få felkoder?
Ja där sitter inga lambdasonder i den så det är bara att skruva bort.
Ja där sitter inga lambdasonder i den så det är bara att skruva bort.
Tål att tänkas på det där ?