Notifications
Clear all

Växellåda eller koppling?

11 Inlägg
1 Users
0 Reactions
41 Visningar
(@4654)
Illustrious Member
Blev medlem: 1 år sedan
Inlägg: 28048
Topic starter  

Disco II diesel, manuell. Efter körning av en ovan ung person gick det inte längre att lägga in tvåans växel. I övrigt fungerade bilen. Någon månad senare efter att kopplingen hade belastats hårt går bilen knappt att köra alls. Om man släpper upp kopplingen dör bilen. Bilen går dock att köra på ettans växel om man håller kvar kopplingen nedtryckt. Någon som har erfarenhet av något liknande?


   
Citera
(@4654)
Illustrious Member
Blev medlem: 1 år sedan
Inlägg: 28048
Topic starter  

Förstår jag det rätt att om du har friläge i växellådan och släpper upp kopplingen så är det något som bromsar motorn till stopp?


   
SvaraCitera
(@4654)
Illustrious Member
Blev medlem: 1 år sedan
Inlägg: 28048
Topic starter  

Nja, den stannar framför allt om jag släpper upp kopplingen när jag har växel i. Däremot går det att köra bilen framåt långsamt om man har ettan i och pressar ned kopplingen maximalt (dvs när bilen egentligen inte ska gå framåt). Så fort kopplingen släpps upp dör motorn omedelbart.


   
SvaraCitera
(@4654)
Illustrious Member
Blev medlem: 1 år sedan
Inlägg: 28048
Topic starter  

För att utesluta några delar så prova att först samma sak med lågväxel och se om det gör någon skillnad. Sedan neutral i fördelningslådan och prova vad som händer när du lägger i en växel. Vill också veta vad som händer med huvudlådan i neutral och koppling uppe, är allt som vanligt då eller några missljud?
Har Discon gått långt?


   
SvaraCitera
(@4654)
Illustrious Member
Blev medlem: 1 år sedan
Inlägg: 28048
Topic starter  

Tack för dina råd. Bilen står på annan ort nu, men jag återkommer när jag har haft möjlighet att testa.


   
SvaraCitera
(@4654)
Illustrious Member
Blev medlem: 1 år sedan
Inlägg: 28048
Topic starter  

Bilen går bra att starta i friläge utan att ha kopplingen nedtryckt. Inga missljud. Om man sedan trycker ned kopplingen (växellådan fortfarande i friläge) så fortsätter motorn att gå utan problem men det hörs ett lite gnisslande ljud. Att sedan få i en växel är svårt (kopplingen fortfarande nedtryckt). Motorn tenderar att dö, men det går om man försöker några gånger. Bilen böjar då driva direkt och går framåt på ettans växel trots att kopplingen fortfarande är nedtryckt. Släpper man upp kopplingen när växeln är i dör motorn omgående.

Om man gör allt ovan men med lågväxel blir resultatet detsamma, men det är möjligen lite lättare att lägga i växel utan att motorn dör. Även med lågväxel börjar bilen driva framåt direkt när växel läggs i trots att kopplingen är nedtryckt.

Bilen har gått runt 17000 mil.


   
SvaraCitera
(@4654)
Illustrious Member
Blev medlem: 1 år sedan
Inlägg: 28048
Topic starter  

Om kopplingen var OK skulle du aldrig kunna få drivning framåt när du frikopplar (även om växellådan skulle ha någon defekt). Det måste alltså var fel på åtminstone kopplingen. En vanlig felorsak, åtminstone på Disco 1, är att kopplingsarmen/gaffeln rostar sönder och går helt av eller böjer sig. Pedalens rörelse överförs alltså inte alls eller bara delvis till urtrampningslagret. Delar av den krökta armen/gaffeln skulle sedan kunna blockera kopplingen/motorns rotation när man släpper upp pedalen och göra att den dör (men det borde låta "illa").
Oavsett om det "bara" är kopplingen eller något mer är ju första åtgärden att dela på motor och växellåda...och då bör man kan se hur kopplingen/armen ser ut. Har svårt att se några andra genvägar runt problemet tyvärr.


   
SvaraCitera
(@4654)
Illustrious Member
Blev medlem: 1 år sedan
Inlägg: 28048
Topic starter  

Hur känns pedalen? Jag skulle börja med att avlufta hydrauliken till kopplingen, är det lättaste att börja med?. Det kanske går att kolla med nån optisk kamera och se hur gaffeln ser ut till urtrampningslagret.


   
SvaraCitera
(@4654)
Illustrious Member
Blev medlem: 1 år sedan
Inlägg: 28048
Topic starter  

Så här ser gaffeln med urtampningslager ut på en defender


   
SvaraCitera
(@4654)
Illustrious Member
Blev medlem: 1 år sedan
Inlägg: 28048
Topic starter  

Kopplingspedalen är väldigt trög. Man får trycka mycket hårdare än vanligt. Man hör ett gnissel när man trycker ned pedalen och det kvarstår så länge pedalen är nere.

Ja, kopplingen är ju sannolikt trasig. Värre är om det är andra fel också.

Tips på verkstad som kan åtgärda kopplingen till rimlig kostnad? Är denna modell/motor svårare än vanligt att byta koppling på? Något man kan klara av själv även om man har begränsad erfarenhet?


   
SvaraCitera
(@4654)
Illustrious Member
Blev medlem: 1 år sedan
Inlägg: 28048
Topic starter  

Det är nog bara att byta koppling...
Vart bor du med tanke på verkstad?
Det går att byta själv, dock ganska tungt jobb. Har gjort det på min defender och det gick bra, hade aldrig bytt koppling på någon bil innan. Jag lossade på sprängkåpan och drog växellådan bakåt tills jag fick plats att få upp händer och verktyg mellan växellåda och motor.


   
SvaraCitera
Share: