[Originally posted by Edfors]
Ja så är den snart här, ersättaren till Freelander!
Dessa bilder togs av en vän härom dagen. Jag träffade honom på en Pub i Warwickshire för ett par veckor sedan när jag var där.
När jag var där så parkerade vi precis bredvid en testbil, så jag gick runt och kollade lite detaljer. Bilen hade rätt kaross för nya lilla Discoveryn som många tror ska heta "Discovery Sport" vi får väl se om det stämmer. Det var inne på Land Rovers privata testbana, så jag hade ingen möjlighet att fotografera.
Den är dock ganska lik RR Evoque, både fram och baklyktor har starka släktdrag. Hjulbasen ca 20 cm längre och taklinjen både längre och högre upp. Ryktas även om en 5+2 version, men då lär +2 sätena bli för små barn, precis som på nya sport. Dock verkar det karakteriska "stepped roofline" inte vara lika tydligt markerat, det har ju även funnits med som en antydan på både första och andra generationens Freelander. Vi får se om det överlever och finns kvar även på denna tredje generation av bilstorleken.
[Originally posted by HDennersten]
Tack! Spännande. Jag förstår inte varför de inte gör en modell med softtop, hade blivit jättecool. Jag hade varit spekulant i allafall.
[Originally posted by Edfors]
Nu är det bara 12 dagar kvar tills Discovery Sport visas upp!
Här kan man få en liten glimt av hur den kommer se ut inuti
[Originally posted by Palle]
Ska bli intressant
[Originally posted by Edfors]
https://www.youtube.com/watch?v=dnCi9Ws ... IkCtDUOqlA
https://www.youtube.com/watch?v=k5onQsM89tI
http://teknikensvarld.se/officiell-land ... rt-158102/
http://www.automotorsport.se/artiklar/n ... lla-bilder
Här finns den officiella informationen och bilderna: http://www.discoverysport.se/
[Originally posted by Edfors]
Trevligt att de fortsätter att fylla på i Freelander ersättaren med RR teknik
Här dual-view skärmen där förare och passagerare kan se helt olika bilder. Svårt att visa detta på en bild, men från olika vinklar så blir det helt olika bilder.
Också trevligt att man vågar ta steget till att montera en krockkudde på utsidan för att skydda fotgängare! Undrar om den även fungerar på vilda djur?!
Ser fram emot första provkörningen
[Originally posted by DiscoKaj]
Har just härjat på allmän väg med den i Tyskland.
Trevligt åk. Tyvärr lite mindre än jag hoppades.
Men den funkar för nästan alla.
Höga poäng blir det ändå. Och billigare än X3 och Q5.
[Originally posted by Edfors]
Så har några av oss varit på smygpremiär och granskat den nya lite närmare.
Vi tittade även lite på den andra modellerna.
Bara vänta på att överdraget ska tas bort.
De klädslar du kan beställa till DS.
Prova på dynamic stability.
Snart dags att avslöja hur den ser ut.
Well, that's why we hold on so tight to our "last proper Discoverys". You, of all, are a good example of this
Så här ser den ut!
Tre ekrad ratt.
I fram sitter man lite lågt men bra.
Kanske inte för fullvuxna.
Undrar hur länge den kromade plasten ser snygg ut? Nog läge att köpa tillbehörsplåtarna i rostfritt.
[Originally posted by Edfors]
Plastskydd.
Klara drag av Evoque.
och bak.
Många håligheter att fylla med smuts.
Tänk om de kunde få riktigt rostskydd innan man tar ut den på vägen...
Reservhjul ute i skiten.
Ser väl ok ut för att vara en Freelander.
Fler finesser än föregångaren.
Krockkudde för att du ska kunna bevara så mycket som möjligt av det påkörda rådjuret
Bulan för airbag underifrån.
Kort motorutrymme.
Så vad finns i det här hålet.
AC rör och kabelstam, ser lite prototypaktigt ut med en sladd utanför bunten.
Ramnummer SALCA2DE5FH500136. Så detta är bil nummer 136.
[Originally posted by Edfors]
Baksätet går att justera både i längsled och lutning.
Glastak enligt senaste mode.
Elektriskt styrd gardin för taket.
Synd att taket byggts på neråt och inte utåt som det varit i alla andra 4 generationers Disco.
Hur mycket ska man trycka in i dörrarna! Allt för att göra en enkel mittkonsol.
[Originally posted by Edfors]
Säljarna hade lika dålig koll som vanligt, inte några höga krav på kunskap om produkterna man ska sälja, men så är det väl för det mesta då man riktar sig till konsumentmarknaden. Ett exempel är att säljarna sa att den skulle klara 80 cm vadningsdjup, fast det är 60 cm. Och visst finns den med både kyla och värme i framsätena, alltså allt en riktig Range Rover ska ha
Spolformad front, precis som de andra Range Rovers, får bara hoppas D4 facelift inte blir den sista riktiga Discon.
Massor av parkeringssensorere åt alla håll för att klara automatisk parkering.
Backspeglar med alla sensorer, kamera, lampa blir nog inte billig att byta ut.
Stor och rund i bak.
Är det designen på lamporna som man ska känna igen bilarna på nuförtiden?
Som sagt, inte riktigt typiskt Disco utseende.
Näe, jag tror jag siktar in mig på en sån här istället!
[Originally posted by Edfors]
Inte många som skriver här på DS avdelningen ännu! Men det verkar vara en liten trevlig vagn om man klarar sig på 2000 kg dragvikt och utan lågväxel. Tur att det finns ett vadningskit att välja till.
"Check depths before entering water"
[Originally posted by Edfors]
Discovery Sport drar tre tågvagnar på drygt 100 ton. Marknadsavdelningen gör allt de kan för att visa att Disco Sport är en värdig efterträdare till Discovery I modellen som kom för snart 27 år sedan.