Finns en hel del skrivet på andra forum kring förkortade bytesintervall på motorolja och filter på ingenium-dieslar. Inte minst på Discovery Sport och Evoque. Därutöver blockerade dieselpartikelfilter. Det är inte bara JLR som har problem med sina motorers reningslösningar. Jag har intresserat mig i ämnet och samma motor har olika förutsägningar i olika bilar. I DS har JLR dessutom lyckats med en särdeles dålig lösning för att nå EU6-avgaskraven. Trots att motorn är finfin så sänks den av avgasreningens tekniska utformning, särskilt vid upprepade kortare körningar.
I korthet består problemet av att DPF:en sitter för långt efter turbon med temperaturfall som följd vilket inte möjliggör en tillräckligt hög temperatur för passiv rening av filtret. Därför behöver filtret aktivt brännas ur oftare genom att mer diesel trycks in i förbränningen och ut i avgassystemet. Eftersom den aktiva regenereringen behövs oftare innebär det att det blir fler tillfällen för en avbruten process. Sen är cirkusen igång med en dålig utvecklingskurva med mer oförbränd diesel ner i sumpen och en igensatt DPF. Resultatet är dålig smörjning, havererade motorer och igenkorkade filter.
Bifogar en länk samt en dokument som beskriver problemet.
https://www.discosportforums.co.uk/attachments/d8-dilution-explained-pdf.9799/
Hur lösningen ser ut får väl var och en bestämma själv men täta oljebyten och långa landsvägskörningar är en bra början. Sen finns det tekniska lösningar för att slippa problemet för den som tycker att det är en bra lösning.
/