Hej på er
Vi håller på att jobba med en Miljöstrategi för SLRK. Vi skulle vilja att ni kommer med förslag och synpunkter på den text som vi skrivit,
------
Miljöstrategi för Svensk Land Rover Klubb
Svensk Land Rover Klubb är en föreningen för de som är intresserade av Land och Range Rover-fordon, deras tekniska utveckling, användning och historia. Det faller sig ganska naturligt i en ”bilklubb” att det förekommer bilkörning med både äldre och nyare fordon. Väldigt många av våra medlemmar uppskattar även naturupplevelser av olika slag som till exempel fiske, jakt, camping, vandring med mera. Detta innebär naturligtvis att även naturen och miljön är en viktig fråga för oss.
Frågan om miljö och fordonshobby är inte jätte enkel att hantera, dock vill vi genom denna miljöstrategi vara proaktiva och göra vad vi kan för ligga i framkant när det gäller miljöfrågan.
Bilkörning och utsläpp
Självklart så sker det utsläpp när man kör många typer av fordon, de flesta av våra medlemmars fordon drivs av antingen bensin eller diesel. Det man ska tänka på är att många har sina bilar som just hobby- eller entusiastfordon och det innebär att man kör ganska få mil per år med dem. En uppskattning är att många av våra medlemmars fordon inte rullar mer än cirka 2-300 mil per år. Utöver det så sköts fordonen om just som hobby- och entusiastfordon, det vill säga att de är väl servade och hålls i gott skick mekaniskt, det brukar normal ses som ett sätt att hålla nere utsläppen. De fordon som används i klubbens verksamhet är även besiktigade, om de har krav på det, av något av de svenska besiktningsföretagen, vilket innebär är de är godkända i de miljökontroller som görs där.
Klimatkompensation
Svensk Land Rover Klubb har ingen samordnad klimatkompensation för de utsläpp som sker för verksamhet i klubbens namn. Vi rekommenderar dock de som arrangerar en träff att på ett eller annat sätt klimatkompensera den verksamheten. Vi har inte lagt oss i om eller hur man valt att göra det, utan det är upp till arrangören.
Terrängkörning
I Sverige är lagstiftningen tydlig när det gäller terrängkörning och självklart så ska vi följa lagen. Terrängkörning i klubbens regi ska endast ske på områden där sådan körning är tillåten. Alla våra distriktsombud har fått information om terrängkörningslagen (1975:1313) och terrängkörningsförordningen (1978:594). Svensk Land Rover Klubb uppmanar alla sina medlemmar att endast köra terrängkörning på därför avsedda områden. Om tveksamhet skulle uppstå om man får köra på en sträcka som kan uppfattas som väg så rekommenderar vi att man samråder med markägaren.
Läckage och utsläpp
Visst finns det en risk att en bil kan ha mindre läckage av en eller annan orsak. Detta försöker vi förebygga genom att vi har delat ut oljesaneringsdukar till alla våra distriktsombud. Dessa bör finnas med i DO-Väskan i samband med träffar. Många träffarrangörer har även delat ut sådana dukar i välkomstpaketen när man kommer till en större träff. Vi rekommenderar även att man har med sig en mindre presenning att parkera bilen på om man ska campa eller vara uppställd en längre tid.
Frågor och svar
F: Hur motiverar ni att åka omkring med en bil som ger så mycket utsläpp?
S: Vissa av våra bilar släpper ut över genomsnittet av vad en bil gör, dock så är en uppskattning att många av våra medlemmars bilar används i väldigt begränsad omfattning, kanske inte mer än 2-300 mil per år.
F: Ni kör med många gamla bilar som som släpper ut mycket föroreningar, är det okej?
S: De flesta äldre bilar i föreningen används som rena entusiastfordon, i och med det så är körsträckan ganska begränsad under året.
F: Ni kör bil för nöjes skull, borde man inte köra så lite som möjligt?
S: Självklart så skulle ett minskar bilkörande minska utsläppen från fordonssektorn. Motorintresset och bilhobbyn har en bred folklig grund i Sverige, vi anser att det är viktigt att ta tillvara på det motorhistoriska kulturarvet och den entusiasm som förenar människor runt ett gemensamt intresse. I vårt fall råkar det intresset vara bland annat bilkörning.
F: Ni är många bilar som kör samtidigt, borde ni inte samåka mer?
S: De som är medlemmar hos oss är fordonsentusiaster så många vill använda sin egen bil under träffar med mera, men visst förekommer samåkning även där.
F: Vad har ni vidtagit för åtgärder för att göra bilarna mer miljövänliga?
S: De flesta av våra medlemmars bilar är entusiastfordon och används som sådana. Det innebär att de oftast är väl servade och underhållna vilket generellt sätt sägs ge mindre utsläpp.
F: Ni kör ju ibland bredvid vägen, hur hanterar ni en olycka med utsläpp där?
S: Vi har utrustat våra distriktsombud med enklare utrustning för sanering av vätskor som till exempel olja eller drivmedel genom oljesaneringsdukar. Även många arrangörer av större träffar tillhandahåller eller delar ut sådan utrustning.
F: Måste ni ha så stora bilar, mindre bilar släpper ju ut mindre?
S: Just de modeller som vi är intresserade av är i många fall lite större och det är tyvärr inte så mycket vi kan göra åt det.
F: Klimatkompenserar ni på något sätt för alla era utsläpp?
S: Svensk Land Rover Klubb har inte i nuläget någon samordnad klimatkompensering. Dock så uppmanar vi våra träffarrangörer att på något sätt klimatkompensera för den körning som sker i samband med träffen. Det är sedan upp till varje medlem att klimatkompensera sin egen användning av fordonet. Vi tittar på vad det finns för möjligheter att erbjuda våra medlemmar klimatkompensation genom samarbete med någon aktör på den marknaden.
-----
Skriv gärna era synpunkter här, om ni inte vill ta dem här så skicka PM eller mejl till mig.
Jag skulle gärna se att man tar upp minskning av skräp, mm vid möten/träffar samt att man kunde införa någon slags miljöpolicy som omfattar även avfallshantering och -sortering. Miljötänket försvinner ju om man samlar allt skräp osorterad i en påse som sedan dumpas någonstans i en container eller annan behållare. Det vore strålande om SLRK kunde på så sätt miljöprofileras och i viss mån kompenserar för det (i större delen obefogade) rykte att våra bilar är miljöbovar.
Ett annat argument som eventuellt kunde beaktas är avsevärt utökad livslängd på våra fordon genom adekvat och hängiven skötsel, som således kan användas och hållas i drift längre. Detta gynnar miljön då mindre nya bilar behöver produceras (produktionen är ju den största miljöboven i ekvationen). Värt att tänka på...
Bra synpunkter Johannes, jag tar med mig det.
Jag håller med Johannes och vill se en ändring under läckage och utsläpp angånede saneringsmattorna, det ska var med på träffar, inte bör