Hängde på forumet tills för ett år sen då jag sålde min Serie 2a. Har nu fått återfall och köpte en Freelander. Och är besviken över kvaliteten i den. Kommer inte i närheten av den gamle. På serie 2an tror jag inte jag drog av nån bult, allt som skulle lös kom lös. Men freelandern, jösses vilket skit material dom har använt. Man har till och med sparat material i bultskallarna, har ingen höjd. Bilen har nog aldrig gått utanför asfalten så den är i mycket bra skick men överallt så är det ytrost under. Färg är inget dom lagt på, det lilla är nog det som dammat vid lackeringen av utsidan. Allt av järn är rostigt, alla stag osv. Materialkvaliteten är bedrövlig, måst vara gjort av återanvända sillburkar. Saker som på andra bilar knappt blir bruna efter 40 år har börjat frätas sönder. Ok jag kör bara gamla bilar så alla nyare än 2000 är kanske så dåliga. Inte ens mina Cherokeen är så dåliga.
Jaguar som anses som dåliga, har tre stycken, har suveränten material. Har inte haft några problem på dom, visst dom är också gamla, 1975-1992. Men jösses vilka bra komponenter dom använt 🙂
Freelandern jag köpte har felet dom ska ha, inget vatten. Fyllde på och det sprutade vatten ur röret som går bakom motorn till termostatet. Lätt fixat, svets. Sen sprutade det vatten under vattenpumpen, tog 4 timmar att byta. Första gången. Sen vågade jag köra den och det har inte visat sig något fel på toppen än. Kan ha klarat sig. Men det slog under bilen, båda krängningshämar stagen var total slut, beställda. Skruva lös dom, glöm det, finns inte material för att få nyckelgrepp, vart vinkelslip. Bromsskivan rostig, tänkte ta bort den men finns inget nyckelgrepp kvar på bultarna. Förklarar varför det satt nya klossar på ena sidan, den fick dom loss.
Fönsterhissar med trasiga wire är väl också standard 🙂
Men väldigt trevlig bil att köra, fast framhjulsdriven så tar den sig fram bra. Och backbromsningen fungerar bra i backar. Bättre baksäte än Cherokee. Lite allmän service så ska den ta sig genom besiktning.
Vart tog den stora tråden om Freelander motorn vägen?
Inget klickljud, sitter kulan i slangen eller i insuget? Slangen blåser man igenom så den verkar tom.
Kört 5 km och visst blir det olja i vattnet. Köpte ju bilen med vetskap om att jag måste lyfta toppen.
Men blir mer och mer förbannad på materialet dom använt. Ser att muttrar är så rostiga att det inte kommer att få en hylsa att passa på de flesta ställena. Konstruktionen verkar ok men varenda detalj är rostig. Kommer att få renovera massor helt i onödan bara för det. Som en sak, slangen till styrservo kylaren på trycksidan är gjord av en rak slang som viker sig i böjen så det lär inte gå nån olja där.
Bilen är en 03a med 16000 mil så den borde ju vara i nästan nyskick. Är ren överallt så den har nog inte gått hårt, knappt dammig undertill.
Åtgärdad i det mesta nu. Och den är vettigt konstruerad, inget som varit omständligt än. Men materialet är dåligt. Måste vara gjord av återvunnet återvunnet järn. Tänkte ta bort fronten och måla upp balken innanför, jo jävlar, plast som är fastsatt med järnskruv, som självklart är så rostiga i mejselgreppet att det inte finns en chans att skruva ur dom. Sen är jag skeptisk till bakdörren, går den att öppna på vintern en kall morgon när man ska lasta i verktygen och köra iväg på jobb?
Gick rakt genom bes, nästan då, visste ju att en bromsskiva är slut så får visa upp den med en ny 🙂
Körställningen är suverän i den, hård stol och högt över plattan. In och ur steg är väldigt bra, prova att komma in i en Volvo V90 XC, brutalt omständligt 🙂
Men sen till det tråkiga 🙁 den är ju fyrväxlad. Bottendrag finns inte, måste ha 2000 varv för att den ska börja röra sig. Man är ju van vid femväxlade lådor, är rätt länge sen man körde 142a. Sen kan man lägga i överväxeln när man har fått upp den i 90 blås, som en gammal P1800.
Lastutrymmet, inte deras fel att den inte räcker för mig, saknas 10cm på djupet. Har inte bestämt om jag ska behålla denna eller ta fram Grand Cherokeen som står och samla damm, är en viss skillnad i törst på dom.
Med en riktig motor så skulle Freelandern vara en väldigt trevlig mini suv.
Nog nu. Fungerade en vecka. Sen la bränslepumpen av. Fixat. Och så går den över till Open loop läge. Syresensor slutat att signalera. Bara att beställa. Och så har anti-spinn börjat varna, verkar vara bromskontakten. Så fort jag får den utan ett fel en dag så åker den ut på Blocket. Vilket jävla skit dom har producerat.
Tog över en bekants Saab 9-5 04. Stått sen i höstas, startade på nyckelvridning. Bromsar fastrostade bak. Så nya klossar fram, nya band bak, slipa bort ytrost och den går som ny. Har bara gått 38 tusen mil så är väl knappt inkörd 🙂 Bagage stort så man nästan kan lasta en Freelander 🙂
Kommer nog inte att snegla på fler nya Rover. Vet inte om jag ens törs kolla efter de första Defendrerna.
Det finns en anledning till att Freelander är nästan gratis.
mvh. Ray.S.
Synd att dom har slarvat så, gillar att köra bilen. Den passar mig bra. Har mätt och mätt på syresensor och till slut tagit ur den och mätt på bänk. Visade sig att den reagerar för sakta. Satte dit en begagnad BT sensor och bilen vart ett helt annat fordon. Nu drar den även under 2000 varv.
Du verkar ha koll på modern motorstyrning / elektronik. Jag har inte lika bra koll. Därför brukar jag gå in på Youtube och söka. Det är alltid någon som har haft samma fel, som dessutom lagt ut en film om det. Har hjälpt mig vid några tillfällen.
mvh. Ray.S. (som gillar förgasare)
Så nu har bilen en ny ägare. Saknar den redan, men inte motorn. Fattar inte hur de kunde sätta i en så fullständigt fel motor i bilen. Ska jag ha en LR till så blir det en RR classic två dörrars eller en tidig Deffe.
Lustigt när jag tänker på det, satte ut den på blocket till rimligt pris och det ringde massor av " vad är sista priset kompisar" så jag höjde priset och då ringde vanligt folk och slogs om bilen.