Hejsan.
En sak till med min freelander hardtop som börjar bli färdig för ombesiktning. Höga avgasvärden… jag skickar med en bild från protokollet. Någon som har en idé. Bilen har ju stått stilla länge. Men jag har för mig att det var problem med avgasvärdena även innan avställningen.
Kan det lösa sig av en vanlig service tro. Är det läge att byta tändkablar eller kolla igenom vakuumslangar. Bilen går superbra och jämnt och fint. Avgassystem? (Verkar helt) Katalysator?
Lamdavärdet bra. Men allt annat åt skogen. Tacksam för tips på vad det kan vara men också på vad det inte kan vara. 🙂 så jag inte byter något som fungerar i onödan.
/Magnus
Hej,
Ja, gammal olja innehåller en del bensin som förbränns och ger höga HC halter, samma med igensatt luftfilter som också ger högt CO tillsammans med dåliga tändstift.
Kolla stiften om de är jämna i färg, om inte lägg upp en bild på dem.
Hur ser fördelarlock och rotor ut?
Det kan ha kletat igen i spridarna om den stått länge, det bör i så fall synas på stiften, en rengöringsflaska och en rejäl varmkörning skulle åtgärda det. Viktigt att du besiktigar med rejält varmkörd motor för att få bästa förutsättningar för att klara testet.
Tack för tipsen. Jag skall kolla de sakerna!
Trevlig kväll!
Hej. Nu har projektet stått lite still i sommar… men nu är olja och filter bytta. Tändstiften är också bytta och de såg riktigt slitna ut tycker jag. (Skickar med bild)
Vad jag funderar på är att andra stiftet (räknat från vänster när jag står framför motorn) var lite oljigt. Men framförallt så var fjärde stiftet täkt av olja på gängorna. Själva elektroden var torr och fin. Jag gjorde kompressionstest och den visar en kompression på ca 13-14 bar på alla cylindrar. Så det verkar väl vara ok. Vad kan oljan bero på? Bör jag oroa mig. Oljan var inte svart utan såg helt ny ut. Det var innan jag bytte oljan så jag kan inte ha spillt vid själva bytet.
Nu har jag inte kört in och testat den ännu. Det blir senare i sommar. Då med spridarrengöring och varmkörning! 🙂
Tyder på att du har ett litet oljeläckage UTIFRÅN, oljan hittar m.a.o. ner till tändstiftshålet. Troligtvis en otät packning. (ventilkåpa?) Som du ser så är nr.2 & 4 ljusbruna på den keramiska delen, vilket tyder på upphettad och förbränd olja. Vid nr. 4 har det samlats lite mer olja, vilket gör att gängorna blir oljeblöta när man skruvar ur stiftet. Inget att oroa sig för. Kolla var oljan kommer ifrån och byt packning.
Jag brukar f.ö. dutta på lite WD-40 eller liknande på de nya stiftens gängor innan de monteras, i synnerhet på motorer med alu topp.
mvh. Ray.S. nr. 86.
Ja ventilkåpan ligger runt tändstifthålen så läcker den rinner det ner runt tändstiftet.
Har du startat upp den? Märker dui någon skillnad på gång?
Onödigt att göra en massa kallstarter förvisso, det ger mer HC i katten som ska brännas bort innan besiktning...
ett litet fusk som funkar , besiktiga utan luftfilter och slå i någon liter Ksprit eller bromssprit 99% det brukar hjälpa för besiktningen
bengt 6098
e85 funkar också!! hade problem med avg.värdena på en av mina 3,9l v8or...
fick till det ganska bra!! låg strax under gränsen när jag testade!!
så tankade hälften e85 innan bes. då låg den betydligt under!! 🙂