Är det så att cylinderfoder sitter så att de ger spår i toppen? Inte ens helt runt om utan bara efter en sida.
Hej
Det låter inte helt bra. Vilken motor är det? 1,6 liters?
1.8, inte många bilder på toppar ute på nätet men hittade en man som trodde att toppen blir varmare vid avgassidan och det är där märkena finns. Om foder sitter rakt så är det toppen som ändras. Och blir det sättningar så går nog packningen där. Är ju så minimal anliggnings yta redan från början och slås det in spår i toppen så kan inte packningen täta. Kan vara därför man infört stålpackning som ligger mot toppen. För mjukt material i toppen, som också shimsar upp topphöjden efter planing. Egentligen logiskt, om man har en hård mellan två mjuka och drar ihop så blir det sättningar i de mjuka. Foder är ju bredare i botten men det händer tydligen att de sjunker också, skulle ha haft en bredare kant upptill också.
Mina gissningar.
http://www.mgf.ultimatemg.com/group1/info/journal/blog/index.htm
Vanligt alltså på dessa motorer.
Toppen varit hos planing. Skrot, behöver en ny. Nån som har en?
Jag har bytt topplockspackning själv en gång vid 8000 mil och tänker att nästa gång är motorn skrot. En bilmek jag träffade påstod att den lilla bensinmotorn (1,8) går Max 20 000 mil.
Nu hade jag en idé om att montera en elvattenpump i serie med den remdrivna eftersom det faktiskt sker kokningar när motorn stannas efter att ha varit belastad.
Någon som provat ?