Bagagedörren på min FR 1 har krånglat en del genom att låset inte tar när det är kallt ute.
Nu blev det värre med att låset inte öppnar och man står där med lång näsa.
Rutan går upp och ner som den skall men låset klickar inte till och öppnar.
Har någon en ide` om hur man kan tvinga upp dörren utan att använda vinkelslipen ?
Hälsningar Håkan
leta upp ett elschema på nätet, finns några reläer på höger sida bakom innerplasten på hjulhuset. Är 15 år sedan jag gjorde detta sist men minns att detta strulade en del så inte kom ström fram till låset. Sen är där microswitchar som kan strula också, i låset och till rutan.
Lite informativa länkar att börja titta på hur systemet fungerar samt tips på att öppna dörren
file:///C:/Users/peter.hansson/Downloads/free%20tailgate%20window.pdf
https://www.landyzone.co.uk/land-rover/freelander-1-tailgate-wont-open.298930/
Tack igen Peter ?
Förresten- motorn spinner som en katt efter topprenoveringen. Nu är det bara att hoppas.
Det är ju en oändligt komplicerad konstruktion den där bagagedörren. När jag jobbade med konstruktion i en annan bransch lärde jag mig att när man börjar med en MASSA ”oj då vi måste nog ha med en sådan manick också” så bör man gå tillbaks och tänka ny princip.
Jag började med låset för all el skrämde mig. Lät det bada i fotogen och smörjde med tunn olja. Funkade, men man måste vara väldigt noga med placering av elkablarna annars ryker dom när rutan går ner automatisk när batteriet kopplas in, vilket jag numera lärt mig.
Hälsningar Håkan
Glömde att säga att jag fick upp dörren innan det gick att plocka bort låset.
Först blev jag ???och slet av hela handtagspanelen, sedan bankade jag kraftigt med en Gummiklubba och då
var det något som lossade I låset. Blev lite knepigt att bygga om infästningen av handtaget.
Tack för all länkar om FR1, dom sparar jag i datorn.
Håkan
Gött gött, då blir det en mindre FL1 på skroten 🙂