Varningslampa började plötsligt lysa och vill inte slockna. Har en freelander1 som jag satt på nya skivor och belägg, kontrollerat trummorna bak, smort upp handbromsvajern.
Lampan lyser likväl ändå. (?) VARFÖR hur ska jag tala om för systemet att allt är ordnat?
vilken av lamporna lyser?
Kom det före eller efter byte bromsar?
@Peter Hansson, Röd ring med utropstecken. Säger att det är bromssystemfel. Tändes efter byte av koppling med hydraulik, etc.
Jag antog att det var skivor fram, som såg rätt dåliga ut. Köpte nya skivor och bytte. Kollade samtidigt trummor bak, som såg okay ut. Dock hade handbromsvajer rostat fast, som jag smorde upp.
Men lampa lyser fortfarande. Har lättat på kåpor kring handbroms för att se/känna om någon kontakt finns. Kan inte känna/hitta något.
Sitter kontakten i bromsvätskebehållaren på plats?
@Thomas WOW, ny kunskap! Jag är inte medveten om denna kontakt och kan det var som så att nivån i behållare också spelar in. Om den är för hög, t,ex.
Tack nu har jag något att kolla i morgon. Besiktning väntar och jag har letat möjlighet att rent fysiskt släcka lampan och har även tittat ner i handbromslådan utan att se någon kontakt. Finns det någon sådan där?,,,
Har återkopplat kontakt intill bromsvätskebehållare. Minskat vätska till strax under MAX. Vad med kan man göra om man har en tom verktygslåda...
Skulle angripa det i den här ordningen:
1. Handbromskontakten sluter felaktigt mot jord, antingen pga fel på brytaren eller pga för spänd handbromsvajer. Prova koppla ur brytaren vid spaken, är sladden lös så kan den inte påverka lampan.
2. Nivågivaren i behållaren. Kan du prova att bygla över i kontakten till denna så utesluter du fel där
3. Skada på kablage till ovanstående två givare, får mätas och kollas mha elschema.
4. Lampan verkar även kunna signalera ABS fel, troligen en hjulgivare i så fall. Sitter alla kablar till dem där de ska efter kopplingsbytet?
Freelander M1, bensin. 117 hp
Efter kopplingsrenovering återfick jag bilen med en varningslampa som ihärdigt lös.
I mitt sökande till felkälla fick jag flera tips. Samtidigt som jag bytte bromsar fram och bak.
1, Viktigast är att undersöka om kontakt sitter där den ska under vätskebehållaren.
2, Kontrollera vätskenivån så att den inte överstiger MAX nivån.
Om inte detta ger effekt, så ta rast och drick en kopp te. Inom några timmar (dygn) efter
reducering av vätska stabiliseras bromssystemet och lampan slocknar.
Bra med feedback 🙂 Och såklart bra att det löste sig 🙂