Efterlyser ödmjukt om experthjälp avseende rubriken.
Har sökt och hittar ingen tråd som beskriver felkoden utifrån att startmotorn inte ens drar. Det hörs endast ett "reläklick" någonstans i främre bilhalvan. Larmdosan sitter på samma ring som nyckeln och batteriet i dosan är nytt. Kan hålla på och vrida om nyckel minst fem gånger utan det händer något och har jag tur startar rubbet direkt på andra vevaxelvarvet som det vore "nytt". Inga konstiga oljud eller vibrationer. Inte ens när jag åker iväg märks något onormalt (mer än att bilen är gammal). Konstigt är att det inte går att radera koden när tändningen är på eller när motorn går. Använder relevant felsökningen licensierade diagnosinstrument Autel MaxiDiag Elite MD-702, iCarSoft Pro samt batterianalysator Foxwell BT-705 all-up-to-date. Har Haynes verkstadshandböcker men de är i sammanhanget helt värdelösa.
Har efter koll med instrumenten börjat kolla switch och sensor till höger om bromspedalen men är inte klar där ännu. Måste nämligen först hitta en "dvärg" som kan gå in under instrumentkonsollen. Felkod C1151 är endast "hint" på vägen s.a.s. för det kan vara helt vilseledande "ruta ett" och sedan behövs minst två sexor för att gå vidare. Koden beskrivs på Internet som väldigt många orsaker där både fukt, terminalresistanser, onormala motorvibrationer, växellåda, IRD, HDC och bromssystemet samverkar. Inte minst så finns flera trådar om HDC i detta forum. Har också besökt utländska LR forum men inget som liknar mitt fel.
Jodå, nog kan man bli FETT vilseledd av felkoder så det var bäst att nollställa mig själv också och endast fokusera på varför relät drog i solenoiden och inget mer hände. När inte ens tångamperemätaren visade ström i batterikabeln när relät drog insåg jag att felet borde finnas i solenoidens kontaktor vilket stämde. I med uppfräschade och funkiskollade startmotorn från reservdelsbilen och problemet är nu löst. Passade på att öppna solenoiden och såg att kontaktstyckena av koppar "äts upp" av kallbearbetning av alla tillslag med hög strömstyrka. Fullt med "koppardamm" vilket till slut leder till glappkontakt. Inget konstigt med det men varför i hela glöd heta C1151? Kanske mjukvarustrul i form av logiska villkorskrockar som visar sig ologiskt emellanåt.
(Allt sedan 80-talet har ju allt fler vant sig vid att "felkoder" i t. ex. Microsofts mjukvaror poppar upp med mer eller mindre nonsensmeddelanden vilket i grunden är programfel (buggar) så varför skulle inte (o)logiska villkorsbuggar också kunna finnas i ECU mjukvaran?)
Lyckades efter start och under tomgång radera felkoden C1151 med iCarSoft Pro (men fortfarande inte med Autel MaxiDiag). Därefter visades ingen felkod men däremot ett nytt meddelande om "Aircon" -någonting medan motorn gick lite ojämnt. Raderade även detta meddelande och motorn svarade direkt med jämnt varv... men, hen ska inte ropa hej förrän Frillen är skrotad.
Den här tråden kanske har bäring på den gamla tråden om "Start(motor)problem" under Freelander 1.
Håller t.v. tråden öppen för det kommer med all sannolikhet snart nya vilseledande felkodsutmaningar relaterat till "C1151".
Någon sakkunnig som vet om Land Rover verkstäder per automatik under verkstadsbesök firmware patchar (programfixar) ECU?
På Freelander 1 uppdaterar man inte programvarorna om det inte verkligen behövs, och mig veterligen är där bara ett par uppdateringar.
Vet dock inte i detalj vad de var för, tror det var mest 1,8i som hade dem uppdateringarna.
Det läggs inte krut på detta efter att bilen slutat tillverkas och dessutom är de inte så roliga att göra.
Det tar 45-60min att uppdatera motorprogramvaran i dessa, oftast krashar de efter 18 min och då får man börja om 🙂
CAN fel kommer för allt möjligt, det är ju bara en följd av en signal som inte matchar. Just gearbox data failure på Freelander 1 brukar vara relaterat till glapp i växelväljarswitchen eller att bromskontakt inte är synkad, men kan ev störas om där är dålig kontakt i start motor (vanligt fel på Defender, ev samma på Td4 men aldrig hört om det)
På Freelander 1 uppdaterar man inte programvarorna om det inte verkligen behövs, och mig veterligen är där bara ett par uppdateringar. Vet dock inte i detalj vad de var för, tror det var mest 1,8i som hade dem uppdateringarna. Det läggs inte krut på detta efter att bilen slutat tillverkas och dessutom är de inte så roliga att göra. Det tar 45-60min att uppdatera motorprogramvaran i dessa, oftast krashar de efter 18 min och då får man börja om ?
CAN fel kommer för allt möjligt, det är ju bara en följd av en signal som inte matchar. Just gearbox data failure på Freelander 1 brukar vara relaterat till glapp i växelväljarswitchen eller att bromskontakt inte är synkad, men kan ev störas om där är dålig kontakt i start motor (vanligt fel på Defender, ev samma på Td4 men aldrig hört om det)
Tack för ditt inlägg. Ni bekräftar helt klart vad man misstänker och än så länge funkar Frillen. Värt att också notera till det ni skriver är att larmet lagt av helt efter startmotorbytet. Trodde först att jag med iCarSoften lyckats avaktivera larmet igenom Imobilizer testet. Testade återigen frustrerat larmnyckeln på olika sätt. Först när "öppna" knappen tryckts in tre gånger i följd återaktiverades larmet så nu funkar allt som det ska. Man kan ju undra om det ska vara så och varför larmet har avaktiverats. Skumt...