[Originally posted by FreeFoot]
Fel som uppstått efter 10 år/16500 mil.
Modellvariant av Td4 där bränslepumpen inte sitter i tanken utan innanför höger bakre hjulhus.
Felsymptom: Startmotorn drar plötsligt runt motorn (lätt) utan att den tänder trots att tanken inte är tom samt att bränslepumpen inte arbetar. ECU symbolen tänds och blinkar till. Innan man fattat att det är bränslepumpen är det lätt att tro att det är fel på det mesta i elsystemet.
Kontroll 1: Säkring F10/20 A i motorrum och/eller utlöst säkerhetsbrytare (Swith-Inertia) . Byt säkring och återställ ev. säkerhetsbrytaren. Fundera sedan på varför dessa löst ut.
Kontroll 2: Slå på tändningen och slå samtidigt t.ex. igen högra bakdörren alt. bakluckan några gånger för att kolla om bränslepumpen startar.
Startar bränslepumpen är det dags att byta både bränslepumpen och bränslefiltret. Händer inget blir det svårare att felsöka och då måste man driftsätta bränslepumpen direkt med 10-12VDC och minst 0,8 A i syfte att påbörja eller utesluta mer omfattande felsökning. Observera att motorn trots att den startar efter upprepade starter plötsligt inte startar. Egna tester har visat att motorn startar mer än tjugo gånger i rad för att plötsligt inte starta men starta vid en stöt. Separatorn behöver aldrig bytas utan tappa ur det som finns i behållaren genom avtappningen. Byt ut o-ringen om den är platt.
Diagnos (AUTEL MaxiDiag Elite) via OBD2 ger felkod 1260 och även 1265 om säkringen/säkerhetsbrytaren löst ut.
För att byta både pump och filtret är det nödvändigt att demontera höger bakhjul, innerskärm (främre delen viks bakåt) samt lossa skruvarna (3 st) som håller fästena på karossbalken. Lossa båda bränsleanslutningarna (snabbkopplingar), filtrets ”karossjordning” samt elkontakten till bränslepumpen (och bränsletaktpumpen till dieselvärmaren om sådan finns). De rostfria slangklämmorna lossar man genom att axiellt peta upp dem med ett spetsigt föremål. Då snabbkopplingarna lossas kommer endast några droppar diesel från de anslutningar som sitter kvar på karossen. Pumpen, filtret och separatorn däremot innehåller ca 5 dl diesel.
Säkerhetsbrytarens funktion: Ska lösa ut av G-kraft orsakad av t.ex. kollision, kraftigt gupp eller vältning då risk finns att bränsle teoretiskt kan läcka ut. Brytfunktion uppstår då en stålkula som hålls på plats av en magnet i en skål hoppar upp och slår till ett fjäderbelastat ledat metallbleck som löser ut varvid strömmen till bränslepumpen bryts direkt. Metallblecket sätts på plats igen då brytaren manuellt återställs genom att trycka på gummihöljet. Testa brytfunktionen genom att kraftigt slå till på sidan av brytaren och tryck sedan på brytaren för att känna hur det funkar. (Detta test kan vara vettigt att göra då allt funkar för att se hur felsymptomet uppträder i skarpt läge).
Bränslepumpen består av en likströmsmotor som arbetar direkt i dieseln och pumpen utgörs av två parallella matar skruvar. Även kolen omges av diesel då kolen ligger an mot kollektorn.
Anledningen till att elmotorn ”plötsligt” inte startar men kanske startar vid en ”stöt/vibration” är att kolen och kollektorn slitits ned så mycket att någon av kolens kopparflätade ledningar hakats upp mellan två kollektorplattor. Allt nedslitet material från elmotorn fastnar förhoppningsvis i bränslefiltret.
Då spänning är på till pumpen kan en stöt från t.ex. en dörrstängning skaka loss kopparledningen så att elmotorn startar. Det är metaforiskt lite av ”rysk roulett” över när ett av kolen kan hakas fast igen.
Undvik detta fel genom att byta pump och filter redan innan 15000 mil. Alternativet kan bli mycket dyrbart med långt stillestånd.