Jag hade nere båda delar av kardanaxel och renoverade lite. Såg sedan i verkstadshandboken att man skulle märka läget inbördes, men det gjorde jag inte så klart.
Någon som vet om det spelar någon roll hur knutarna monteras inbördes ?
Montera ihop och märk hur det sitter. On det vibrerar så ändrar du förhållandet mellan knutarna annars åker du glatt vidare.
Så gjorde jag och det funkade fint.
Lite mer om kardan. Ett knutkors glappar i sidled men är fast i rotationsriktningen. Hör inga vibrationer men bilen är ju inte precis ljudlös på vägen. Dags att byta ?
Tycker det är knepigt det där att kardan måste monteras tillbaks i samma läge. Varje kardanaxel är ju balanserad var för sig och så mycket mer massa är det ju inte på resterande av delar.
Någon åsikt bland mekarna?
Nu vet jag inte något om freelander, men normalt balanseras kardandelar tillsammans, d.v.s. fram & bakdel hopmonterat på fabrik. Därav anledningen till att man ska märka upp innan man tar isär. Jag skulle nog prova med Leffes variant i ditt fall.
mvh. Ray.S. nr. 86. (som gjort samma tabbe en gång)
Hej.
Dom fasta öronen på kardanen skall vara i linje med varandra. För att unika vibrationer
Anders
Hej Anders, är det som dom menar i länken ?
Håkan
https://www.elbe-gmbh.de/wp-content/uploads/Schwedisch.pdf