Motortypen 204D3 (BMW M47) har ett partikelfilter till vevhusventilationen. Byts inte filtret "kleggar" det snabbt ihop vilket medför att trycket i bl. a. oljetråget ökar vilket i sin tur leder till ett mottryck som stoppar upp returoljan från turboaggregatet till oljetråget vilket leder till haveri.
En snabbkoll som varslar om ökat tryck är förekomst av olja i intercool slangar.
Byt INTE luddfiltret när det är dags utan köp istället en s.k. Cyklonrenare (www.youtube.com/watch?v=FQwZrjGUN-o)
BMW har nämligen till deras 320d-serie M47 motor ersatt "skitfiltret" med Cyklonrenaren som inte har ett utbytbart filter. Cyklonrenaren samlar istället de tyngre partiklarna i cyklonväggarna genom centrifugalkraft "a lá Alfa Laval" och håller "luftvägen" öppen längre tid men måste ändå rengöras men mer sällan. Håll kolla på intercoolslangarnas insida.
Ett onormalt högt vevhustryck medför högre temperatur på oljan o.s.v. vilket också medför att oljedimma kleggar ner EGR ventilen, kleggar igen insugets högtrycksdelar invändigt samt att oljedimma tar sig förbi EGR, ut i grenröret via bypas och vidare till katalysatorn som slutar fungera. Varför konstruerade BMW inte en varningsfunktion som varslar om förhöjt vevhustryck med anvisning om lämplig serviceåtgärd?
bra tips!!
det där med service-rek. tycker jag verkar va helt åt skogen!! kamkedjan tex... finns väl ingen rek. om?? och den måste ju bytas!!
aut.lådeoljan likaså!! iallafall om man vill att lådan håller!!
men Landrover och BMW är ju inte ensamma om att strunta i livslängden på gamla bilar!!
bra tips!! det där med service-rek. tycker jag verkar va helt åt skogen!! kamkedjan tex… finns väl ingen rek. om?? och den måste ju bytas!! aut.lådeoljan likaså!! iallafall om man vill att lådan håller!! men Landrover och BMW är ju inte ensamma om att strunta i livslängden på gamla bilar!!
Nä, det är bedrövligt. Håller med att något gått snett. Klart att en kedja och kugghjul slits. Dessutom finns ju en kedjespännare med plastskena.
Grundregel till ökad livslängd är att byta filter ofta och att byta motoroljan senast efter 1500 mil. Jag har som regel att byta motoroljan på samtliga fordon vi har runt 1000 mil. Har synkat in bytes intervallen med mätarställningen på jämna tusen mil så det är lätt att komma ihåg. Visst är det dyrt men det är speciellt viktigt att byta ofta i en dieselmotor inte minst med tanke på turbosmörjningen.