Hej! Vi har en 2,2.a 2013 sedan snart ett år. I höstas ville den i bland inte starta. Dvs. när startknappen trycktes in så hände ingenting. Bytte då batteri. Fungerade sedan hyffsat men vid minusgrader kunde den fortfarande behöva tid att starta. Man trycker in knappen, släpper och väntar en stund. Kunde behöva upprepas vid några tillfällen. Nu har det satt igång igen. Plusgrader och ett flertal startförsök krävs. Dock inte alltid. Kollade precis batteriet som höll 12,5 v. Har hört att man kan behöva byta glödstift. Reagerar den så som jag beskriver i så fall? Hoppas på svar från detta eminenta forum.
Vad händer när du trycker på startknappen? Tänds lampan med glödspiralen? När den sen slocknar, snurrar startmotorn eller är det tyst?
Får du upp några meddelanden i displayen? Hur långt har den gått?
Lampan med glödspiralen tänds. De gånger som bilen inte startar går aldrig startmotorn igång utan systemet släcks så småningom ner. Då försöker vi igen och hittills har vi fått igång bilen men som i dag blev det flera försök innan det lyckades, trotts som sagt flera plusgrader. Det var min hustru som hade bilen i dag och hon är lite osäker på vilken information som kom upp. Något om att det kommer en varning om batteriet och något mer som hon inte minns. Ska försöka memorera bättre nästa gång det händer. Bilen har gått c.a. 12000 mil
Om startmotorn inte snurrar kommer det inte hjälpa att byta glödstiften.
Om ni inte läst ut felkoder så kan det nog vara en vettig början.
Annars blir det väl att försöka mäta varför inte startmotorn går, om den är på väg att ge upp eller om den inte får ström som den ska.
En enkel koll är ju att alla anslutningar på batteri och startmotor har bra kontakt, för att vara säker behöver de lossas och kolla så det inte är ärg eller annat i vägen för strömmen.
Tack för svar och förslag. Jag tar med mig det och hoppas på en lösning.