[Originally posted by Kynakulle]
Är intresserad av en Freelander 2, diesel, automat och gärna HSE-utrustad från 2010 och nyare. Vad skall man tänka på och är det som princip ett bra köp? Behovet är att den skall kunna dra täckt släp till Ljungdalen med allt vad det innebär i varierat väglag.
Carl
[Originally posted by hill]
Hej jag har läst på ganska mycket om 2an och inte funnit något negativt om bilen förutom aut lådan från Jacto, du kan läsa massor på nätet om problem med den.
Motorn PSA 2,2 diesel är väldigt hållbar med ett riktigt bra vridmoment 400 NM/2000 RPM och 4 fyrhjulsdriften är samma
som D3 och RR så bättre finns inte.
Den manuell lådan har fått mycket beröm i alla tester med en låg 1a och ganska låg utv på backen.
Ska själv byta till en Freelander 2 a fast med manuell växellåda.
[Originally posted by Palle]
Om utseendet spelar roll så tror jag det var 2011 man gjorde en facelift. Den fick då en mer Range Rover aktig front.
#3650 Palle
[Originally posted by Pellson]
Jag körde en FL2 -08 ca 13000 mil mellan 2008 till 2011 och helt utan problem. Ser ingen anledning att inte rekommendera den, även med automaten. Jag bytte iofs olja i lådan varje 3000 mil men inte så mkt som ett hick på fel ställe från den. Finfin bil.
[Originally posted by tiaztok]
Ska nämna jag fick fick ras på haldexkopplingen två månader efter att nybilsgarantin gick ut, 2011 SD4 Aut och cirka 7000 mil. Bakbiffen gick tydligen också sönder i samband med detta och första prisuppgiften jag fick för reparation var 110,000kr. Blev naturligtvis chockad men frugan tog tag i det och fick tag i generalagenten och efter mycket bollande fram och tillbaka tog JLR det på goodwill och då var det renoverade delar vi fick och kostnaden var runt 60,000kr om jag minns rätt. Jag drar mycket tungt men aldrig över 2000kg, dock så kan det vara mycket snö och lera och jag har altid använt terrain response för att överhuvudtaget ta mig fram då. Frågade om kopplingen kunde blivit överbelastad men det trodde n ÅF Annars har bilen varit problemfri, och det är en av få bilar jag får in barnvagnen i utan att montera isär den eftersom bagageutrymmet är kubformat eller så är det för att jag har en engelsk barnvagn och den är utformad efter LR