[Originally posted by 1375urban]
Hittade denna på nätet
http://www.paintman.co.uk/military-land-rover-130.html
the FAT lightweight.
[Originally posted by Larzon]
hummmm ... mycket speciell
[Originally posted by LEIF #3183]
ser ut som ett hemmabygge, kategori vuxenlådbil
[Originally posted by Palle]
Ser ju lite rolig ut. Kul att det finns folk som vågar ge sig på sånna byggen.
[Originally posted by martinator]
Just den bilen blev kanske aldrig byggd, men konceptet snappades upp av Australiensarna som kom upp med sin Perentie
http://en.wikipedia.org/wiki/Land_Rover_Perentie En längre, treaxlig, och bredare variant av Defendern.
Av någon outgrundlig anledning så fortsätter Engelsmännen, eller åtminstone beslutsfattarna, att beställa öppna/softskin bilar bla Jackal. Detta är dock illa omtyckt av brukarna som hellre ser de nya Iveco-bilarna.
/martin
[Originally posted by CarlJohan]
Å ja som tycker att en Defender är lite tung, vad väger dessa monstrositeter....
[Originally posted by martinator]
det beror på vilken du menar...
Perentie är en lättviktare i förhållande, som lastbil väger den 3660Kg olastad, men i Long Range Patrol hittar jag inte, lite mer info på länkarna nedan.:
http://www.landroverclub.net/Club/HTML/ ... e_tech.htm
http://allisons.org/ll/4/LandRover/Perentie/
Jackal är en tung sak men totalt värdelös då den saknar splitterskydd.... Väger 6,7 ton.
http://en.wikipedia.org/wiki/Jackal_%28vehicle%29
Detta är det fordon som alla egentligen vill ha och som framöver kommer ersätta inte minst LandRover.
http://www.areamilitar.net/directorio/t ... N=170&P=41
Sök på Iveco LMV så finns det en hel del info.
Övrigt onödigt vetande: Engelska Armén valde Bronco framför Hägglunds BV i den senaste upphandlingen.
http://en.wikipedia.org/wiki/Bronco_All ... ed_Carrier
men Royal Mariens har valt att fortsätta med BV och köper nu nya BVS10 MkII.
/m
[Originally posted by Skarre]
Hm, Jackal saknar visserligen splitterskydd högst upptill, men har såväl splitterskydd som skydd mot finkalibrig eld från axlarna och ner. Det är de plåtarna man ser på bilden du länkade till. Jackal har dessutom ett mycket bra minskydd till skillnad från t.ex. Snatch och Panther med tyngre bepansring och kraftigt V-format chassi. Anledningen till att man väljer att köra med öppna fordon är dels möjligheten att avge eld obehindrad av karossen vilket ger möjlighet att besvara elden mycket snabbt och därmed avbryta ett angrepp. Men det ger även möjligheten att ta sig ur fordonet snabbt vid ett eldöverfall man inte kan köra sig ur. Just det senare är en av de vanligaste dödsorsakerna vid eldöverfall mot fordon. Dessa fördelar kan absolut diskuteras och vägas mot fördelen med ökat skydd. Men det är en central brittisk taktik vid fordonsbaserad strid och har så varit under många år. En annan fördel är att man med avsaknad av sluten kupé slipper det dödliga övertryck som kan uppstå vid en minexplosion i en bepansrad sluten kupé och som har dödat många soldater även om kupén i sig undgått större skador. Tyngden, de speciella stolarna och den spetsiga V-formen på chassit gör även att man löper mindre risk att få inre blödningar eller andra svåra skador på grund av stöten från tryckvågen.
Angående IVECO har ju britterna redan köpt 410 stycken redan. De heter där Panther och används framför allt som ledningsfordon. De har dock fått kritik för att inte ha tillräckligt hög skyddsnivå som det alternativ som brittiska armén förordade, nämligen BAE:s RG32M (som vi svenskar ju känner igen). Det är detta fordon som soldaterna själva helst hade sett på stridsarenan och som därtill i samband med upphandlingen hade bevisat sig i strid, det hade då inte IVECO:n gjort. Numera har den senare visserligen det.
Britterna har därtill börjat utprova ett fordon baserat på SPV 400-plattformen. Det har ett ordentligt V-format chassi och är modulbyggt i kompositmaterial och är utan tvekan en del av den nya generationen LPV:s.
Vad har detta med LR att göra då? Jo, ovanstående diskussioner och argument går helt över huvudet (taket) på Defendern. Det finns visserligen en Defenderversion med en V-format blast kit, men skyddnivån är fortfarande på tok för låg. LR:s fortsatta engagemang inom denna sektor kvarstår ändå eftersom man fortfarande har ett stort behov av lättare och smidigare fordon. Enda problemet där är att Defendern kommer att sluta tillverkas och man behöver därför komma upp med en ersättare om man ska vara med i dessa sammanhang framöver. Det verkar dock tyvärr som om LR lägger ner denna del av sin verksamhet, i vart fall är man väldigt passiv.
[Originally posted by martinator]
Nja, Jackal Mk i hade ett bedrövligt minskydd. Engelsmännen är konservativa och man råkade få ett fordon med plan botten istället för V-formad. Den hade dessutom inte dörrar utan hela föraren var oskyddad från sidan sett, stolarna var felkonstruerade och skyddade inte mot stötvågen osv. På Mk II hade man fixat formen på underredet och satt lite dörrlikannde saker på sidan, designat om stolsfäestena mm. Andra brister är som sagt att personalen inte är splitterskyddad en IED/mina drar med sig rätt obehagliga effekter, tryckvåg, splitter i form av jord,grus och sten och en stötvåg som fortplantas genom fordonet och risken att man ska slungas ur fordonet och bli en sitting duck vid det efterkommande eldöverfallet är överhängande, inte minst för de som står upp där bak och har som uppgift att ge igen vid just eldöverfall....
Generellt är risken för övertryck kupén liten, det är endast fullbredsverkande RSV-minor som ger denna effekt (ex strvmina 6), (i övrigt även handburna RSV, PV-robot och Slpprj-pilprojektil).
Fordonet är inte riktigt designat för att användas i konflikter likt den i Afghanistan med mycket minor och IEDs och kritker finns.
http://www.defencemanagement.com/news_story.asp?id=9842
http://news.bbc.co.uk/2/hi/uk_news/7781394.stm
http://defenceoftherealm.blogspot.com/2 ... ackal.html
Splitterskyddad personal med möjlighet att verka med Tksp eller GRSP finns ju även i täckta fordon som Panther och RG32. Göres genom en taklucka med ringlavett, för att slippa stå med hela överkroppen exponerad så har man i sverige börjat fila på en badbalja runt skytten som ska ge mer skydd. Vad gäller Iveco kontra RG32 så har sverige beställt RG32 i Stanag1 plus 20 bolt on-kit för att tillfälligt öka skyddet till Stanag 2. Så vi har inte dunderbra skydd i våra med tanken på att tex normännen beställde sina Iveco med Stanag 3....
Minskyddet är på Ivecon 6 kg under hjul, på RG32 7 kg under hjulet så ja minskyddet är bättre på RG32.
MoD har även fler misslyckande på sin lista, återigen med utdaterade konservativa lösningar.
http://www.dailymail.co.uk/news/article ... istan.html
/m
[Originally posted by Skarre]
Jo, visst finns det kritiker. Men sammantaget är fördelarna större just när det gäller mobiliteten. Därför har man ju även den lätt bepansrade Hägglundsvagnen kvar i tjänst.
Ivecon måste på grund av sin konstruktion vara Stanag 3, annars har den för dåligt skydd. Däremot undrar jag lite över driftsäkerheten på Ivecon. Snatch har ju visat sig hålla bra, RG32 har ju å sin sida visat sig riktigt dålig. Fick höra igår att 11/13- och 20-systemen nu har satts upp på utlandsstyrkans utrustningslista i brist på Galtar. Helt sjukt.
Baljan såg jag faktiskt i höstas när LG fick in den för utprovning och utskeppning. Den såg mycket intressant ut, men tyvärr kommer det väl innebära ännu högre tyngdpunkt. Jag vet även att man tillverkat en version med fjärrstyrd akan på taket. Det är på tiden.
[Originally posted by Samuel]
Jag skulle INTE vilja köra en tgb 11 under beskjutning, den saken är klar efter ett års gröntjänst med en..
[Originally posted by Skarre]
Ja, alltså, man kommer knappast att skeppa ner dem. Men de står på listorna för utbildningen här i Sverige.
[Originally posted by Samuel]
Ja, det låter ju betryggande! En positiv sak om elvan dock, med diskutioner om Deffens säkerhet i andra trådar i minnet, har vält och rullat med 11an 2 ggr (nej jag är inte en usel förare jag var passagerare båda turerna.. ), allt som behövdes var en bil till och en slägga att trycka ut bucklorna med!
(vette om jag vill fronta med en dock!!!)
Ursäkta en okunnig för hans OT fråga, men vem bygger Galtarna?
[Originally posted by senihol]
BAE Land Systems South Africa tillverkar RG32M (Galten)