[Originally posted by Skarre]
Är det någon som har koll på närmare spec på Lightweight? Är det en seriebil med lättare överbyggnad helt enkelt eller skiljer det något mekaniskt också?
[Originally posted by 1953 Lars Larsson]
[Originally posted by Tord_Lj]
Den heter egentligen Airportable Lightweight och skiljer sig ganska mycket.
De flesta är sk FittedFor Radio bilar med 24V och avstörning i elsystemet "överallt".
Kaross är förenklad samt anpassad att lyftas med Hercules och helikopter.
De lyfts och säkras med Jate rings som är framtagna för detta ändamål från början, och inte för offrading i gyttja som en del tror.
Ramen är mycket tung och faktum är att en LW väger mer än en civil 88.
Om du söker lite på nätet så borde du hitta film där de fäller LW med fallskärm, häftigt att de tål det...
Kompisen har en som vi körde hem från UK och det liknar inget annat att köra kan jag lova. Han skickade av sin CSW Td5 mot en LW, shysst byte eller?
[Originally posted by Bog Hog]
Sorry i don`t understand Swedish so i`m not sure if this is what you are wanting.
There is a Landrover club in the UK just for Lightweights, they have a good forum which you can join without being a member of the club, there is a lot of information on there and you will find the people very helpfull.
If the link does not work just do a google search with that address & it should take you straight there, also there is another member of the lightweight club in the international section of this ( Swedish) forum under the name `Gordon Bennett` he lived in Sweden for some years and understands Swedish i`m sure he would help.
I hope this is helpfull.
Andy.