[Originally posted by Johannes]
Hejsan!
Nu är det snart dags att reg.-besiktiga den gamle 110. Jag undrar om någon här har gått genom proceduren redan och kan tipsa mig lite hur det hela ska gå till.
Saken är att bilen aldrig har haft någonslags civil registrering, det som jag har är pappret " Certificate of Disposal" från den Brittiska armén, inga civila registreringspapper eller liknande. Hur gör man då?
Vidare vill Transportstyrelsen ha all papper i original, om jag har förstått det rätt, och dessa får man inte tillbaka. För min del vore det intressant att spara dem, som visar lite fordonets historik. Finns det några knep att veta?
Tacksam för alla hjälpsamma tips och råd som jag kan få!
Cheers
[Originally posted by 1953 Lars Larsson]
När jag besiktade min 2002 så hade den varit civilregistrerad i UK en vecka. Jag tror tyvärr att det är förutsättningen för att den ska kunna registreras här. Den lokale ASB-mannen berättade horrorstories om folk som köpt avställningsregade bilar i Holland bara för att finna att de inte kunde regas här pga detta. Någon annan kanske vet bättre...
När jag regade min Sankey uppstod det debatt eftersom den hade haft någon civilregistrering, men så småningom, och efter kollande gud vet var, accepterades att släp aldrig är registrerade i UK utan har samma nummer som dragbilen.
[Originally posted by Johannes]
Det låter ju mindre stimulerande, framförallt efter all pengar och arbete som har investerats i bilen . Hur ska man göra nu? Finns det ingen man kan fråga? ASB-mannen, vem är detta? Finns det verkligen ingen som importerat ett f d militärfordon till Sverige som lyckats med det? Nu börjar jag bli lite orolig.
[Originally posted by 1953 Lars Larsson]
Ge inte upp än. Have faith... Om jag vore du skulle jag göra ett besök hos "din" Bilprovning och få klara besked om vad som gäller direkt från de som vet.
Internetforum befolkas av människor som mest bara tror att de vet.
[Originally posted by BRASA]
Johannes skrev:Det låter ju mindre stimulerande, framförallt efter all pengar och arbete som har investerats i bilen . Hur ska man göra nu? Finns det ingen man kan fråga? ASB-mannen, vem är detta? Finns det verkligen ingen som importerat ett f d militärfordon till Sverige som lyckats med det? Nu börjar jag bli lite orolig.
Asb "lokala besiktningsmannen"
Jag tror det kan bli svårt att få in en utlänsk militär regg bil men jag är inte 100 på att det inte går har ju aldrig provat själv. Ring bilprovningen & transportstyrelsen å fråga för klara besked
Jag tror att du borde vara lite oroad köpa en annan ram med papper å flytta över allt på?
[Originally posted by isbjorn]
Ring transportstyrelsen. Dom har alltid varit väldigt hjälpsamma mot mig när det har strulat med importer.
Det hade ju varit lockande att köpa papper från liknande bil, men civil version och helt sonika stansa in det numret i ramen. Men det kanske är olagligt och då kan man ju förstås inte göra det. Undrar om det skulle funka rent teoretiskt.
[Originally posted by BRASA]
isbjorn skrev:Ring transportstyrelsen. Dom har alltid varit väldigt hjälpsamma mot mig när det har strulat med importer.Det hade ju varit lockande att köpa papper från liknande bil, men civil version och helt sonika stansa in det numret i ramen. Men det kanske är olagligt och då kan man ju förstås inte göra det. Undrar om det skulle funka rent teoretiskt.
Man kan göra det lagligt å ta hela ramen
[Originally posted by Johannes]
BRASA skrev:Man kan göra det lagligt å ta hela ramen
Det har jag just gjort och vill helst slippa göra om det.
[Originally posted by Johannes]
Man tröttnar så småningom... Så hade jag ringt till våra vänner på transportstyrelsen och fått besked att jag skulle sända dit pappren och betala notan, vilket jag gjorde. Då får jag ett brev idag där man upplyser mig om att mitt ansökan är ofullständigt och man begär det utländska registreringsbeviset... Hur ska jag göra nu? Ett sådant har jag ju inte, mina militära "avskedspapper" har dem ju redan och min köpkvitto likaså. Man tröttnar på byråkratin i det här landet. Någon som har vettiga tips? Tyvärr gick det inte nå någon på denna märkliga myndighet idag...
[Originally posted by Fredrik T]
Johannes skrev:Man tröttnar så småningom... Så hade jag ringt till våra vänner på transportstyrelsen och fått besked att jag skulle sända dit pappren och betala notan, vilket jag gjorde. Då får jag ett brev idag där man upplyser mig om att mitt ansökan är ofullständigt och man begär det utländska registreringsbeviset... Hur ska jag göra nu? Ett sådant har jag ju inte, mina militära "avskedspapper" har dem ju redan och min köpkvitto likaså.
Vad jag vet går get inte regga in ett militärfordon från utlandet i sverige. Samma sak med FN bilar osv. utan att först vara civil regristrerat.
Johannes skrev: Man tröttnar på byråkratin i det här landet. Någon som har vettiga tips? Tyvärr gick det inte nå någon på denna märkliga myndighet idag...
Vara lite mer påläst.
[Originally posted by Johannes]
Vara lite mer påläst är inte så lätt om inte informationen man söker finns tillgängligt. Om man sedan ringer till självaste myndigheten och får svar som uppenbarligen inte innehålla rätt information kan man antingen bli förtvivlad, förbannad eller värre. Jag åtminstone.
Vart i hela fridens namn ska man kunna civilregistrera ett FN- eller utländskt militärfordon isåfall???
[Originally posted by Palle]
Tyvärr är det nog så att fordonet måste registreras civilt i det landet det varit militärt. Så i ditt fall GB om jag fattade det rätt. När det fått en civil brittisk registrering kan det exporteras och registreras civilt i ett annat land. Men som sagt Transportstyrelsen måste ju kunna ge dig info om exakt vad som gäller.
[Originally posted by Johannes]
Nu har jag fått grönt ljus från Transportstyrelsen att kunna bilen registreringsbesiktigas, då bråkar de * på bilprovningen. De kan inte hitta chassinumret (originalet) och då vägrar de godkänna identiteten på fordonet. Deta trots att jag hade pratat med dem förut... Hela kalaset har redan kostat SEK 2.000 och jag har ingenting i handen, förutom ett papper där det står att fordonet underkänts på ursprungskontroll. Inte ens mina originalpapper har jag kvar, de finns bara hos Transportstyrelsen. Kan man få tillbaka dem?
Killen på SBP var så okunnig, han kunde inte ens förklara för mig hur jag ska bära mig åt nu, han svamlade bara att jag måste skaffa något som styrker fordonets identitet, men hur????? Alla papper som jag hade har ju dem och de vägrar acceptera dem. Har någon här en aning? Annars är det stor förtvivlan, ett antal års arbete för ingenting och en massa pengar borta. Jäla förb**ade myndigheter och deras tjänstefolk.
Ursäkta...
Hör gärna av Er med råd och hjälp, gärna också via PM om ni kan tipsa mig hur jag ska gå tillvägs.
[Originally posted by Janne]
Stansa in chassinummret där han inte letat. Så gjorde jag på min Triumph när jag glömde av att Triumph inte har stansade chassinummer.
[Originally posted by Palle]
Vad säger de på Bilprovningen när du ringer till dem då?