[Originally posted by Johannes]
Palle skrev:Vad säger de på Bilprovningen när du ringer till dem då?
Vet inte vad de kommer säga i telefonen, vågade faktiskt inte ringa någon, risken att jag skälla ut dem är nog rätt så hög just nu. Förmodligen har de inte heller någon aning där i telefonrådgivingslinjen.
Janne skrev:Stansa in chassinummret där han inte letat. Så gjorde jag på min Triumph när jag glömde av att Triumph inte har stansade chassinummer.
Precis så var det också med min Discovery, inget nummer fanns, ett nytt stansades och allt var frid och fröjd. Nu hade jag idag t o m ett instansat nummer, men han vill hitta originalet!!! Vilket han inte hittade (och inte jag heller för den delen). Nu är det en sådan Catch 22 situation, utan originalnumret går ingenting och originalnumret finns inte. Varför de vill att jag stansa ett nytt förblir ett mysteriet.
[Originally posted by Janne]
Det var märkligt, på väldigt många engelska äldre bilar finns inget stansat nummer. Det satt nitade plåtar som på i stort sett alla Triumphs bilar. Ingen som jag känner till har råkat ut för att "orginalstansat nummer" skulle behöva finnas.
Jag hade nog bytt station för den "gubben" som du haft att göra med verkar inte vara riktigt normal.
[Originally posted by Johannes]
Janne skrev:Jag hade nog bytt station för den "gubben" som du haft att göra med verkar inte vara riktigt normal.
Jo, det kan jag hålla med om och jag har sagt till dem att de inte kommer se mig där igen, inte med den och inte någon av mina andra bilar heller. Problemet är bara att de satt en plomb på min bil och det står i protokollet nu att fordonets "identitet osäker, utredning erfordras". Detta betyder att jag kommer ju som en halvskjaskig kille till nästa besiktningsstation, vart jag än ska vända mig.
Jag är grymt förbannat nu...
[Originally posted by martinator]
Sedan marknaden är avreglerad så finns det privata aktörer. Hur förhåller det sig med register och samkörning mellan de privata och statliga? Kan de se dina tidigare papper? Kan ju vara värt att kolla så kanske du slipper plumpen i protokollet.
/m
[Originally posted by Johannes]
martinator skrev:Sedan marknaden är avreglerad så finns det privata aktörer. Hur förhåller det sig med register och samkörning mellan de privata och statliga? Kan de se dina tidigare papper? Kan ju vara värt att kolla så kanske du slipper plumpen i protokollet.
/m
Tack för tipset. Måste kolla upp det där. Är fortfarande irriterad på de där dumskallar...
[Originally posted by Palle]
Hoppas verkligen att det löser sig för dig Johannes.
Palle C
#3650
[Originally posted by Klas Melman]
Råkade ut för nåt liknande för ett antal år sedan, skulle återupprätta en 88" till bil som blivit ombyggd till epa. I den stod chassinummret på en uppenbarligen hemmagjord plåt som satt nitad på torpeden & ramen saknade nummer, den var också ursprungligen militär. Den registreringsbesiktningen körde också fast på att identiteten inte var som de ville. På frågan vad ASB krävde för att komma vidare, vilket de i inledningsskedet påstod var omöjligt, var ett intyg som helt enkelt gjorde att de hade ryggen fri....proffsigt, jag gjorde altså ett intyg där jag formulerade att märkningen varit som den var under hela mitt ägande. Ett papper de kunde sätta i sin pärm & hävda att, om det skulle behövas, de minsann inte var skuld i nån förvanskning. Saken utagerad.
Mitt tips, känn lite på dem så att det inte är ryggen fri de är ute efter, om de är det kan du nog fixa ett intyg själv som lever upp till deras förväntningar.
[Originally posted by Palle]
Hur har det gått Johannes?
[Originally posted by Johannes]
Hej Palle,
intressant att Du frågar just nu... Det är verkligen synkronicitet, C.Jung hade inte fel alls.
Det är mindre än 24 timmar sedan jag fick bilen registrerad till sist! Whoohoo!!! Inte i Sveariket, dock. Det är betydligt enklare att skaffa sig allt som behövs i utlandet (inklusive en adress) och regga bilen där istället för att göra det här hemma. Jag har gjort det parallellt, så att säga. Under den tiden som jag, som sagt, fick mina registreringspapper och allt i utlandet, gissar vad som hände på hemmaplan? Yep, that's right: nil, nothing, nada! De sitter förmodligen fortfarande och skiftar på mina papper.
Nu behöver jag bara teckna en försäkring och sedan kommer jag att rulla omkring med originala brittiska skyltar på en original brittisk bil! Först ska jag dock byta bussningar, men sedan ska den visas upp för alla. Och SBP kommer aldrig se mig igen .
Tack att Du tänkte på mig och för Ditt stöd!
Cheers
[Originally posted by Palle]
Grattis
Palle C
#3650
[Originally posted by Mats A]
http://transportstyrelsen.se/sv/Vag/Fordonsimport-och-ursprungskontroll/
En hel del nyttig läsning.